تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/05/13 - 16:17
کد خبر: 403859

چگونه یک رژیم لاغری استاندارد داشته باشیم؟

کاهش وزن از دید پزشکی به معنی کاهش اندازه شاخص توده بدنی یا BMI در نتیجه ی از دست دادن مایعات، بافت چربی و یا توده‌های غیر چربی نظیر رسوبات معدنی در استخوان، عضله، تاندون، و سایر بافت‌های همبند می باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، داشتن اندام متناسب و ایده آل آرزوی همه ی ماست. در حالی که عده ای به دنبال چاقی و افزایش وزن هستند، تعداد زیادی از افراد نیز به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستند. چاقی و اضافه وزن ضمن ایجاد ظاهری نامناسب موجب بروز مشکلات جسمی می شود و سلامتی را تهدید میکند. مشکلات قلبی و عروقی، کلسترول خون، فشار خون از شایع ترین عوارض چاقی هستند که افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند.

کاهش وزن از دید پزشکی به معنی کاهش اندازه شاخص توده بدنی یا BMI در نتیجه ی از دست دادن مایعات، بافت چربی و یا توده‌های غیر چربی نظیر رسوبات معدنی در استخوان، عضله، تاندون، و سایر بافت‌های همبند می باشد.

چگونه یک رژیم لاغری استاندارد داشته باشیم؟

ورزش کردن و پیروی از رژیم غذایی لاغری دو راه کاربردی برای کاهش وزن هستند که در کنار یکدیگر می توانند موثر باشند و منجر به نتایج شگفت آوری شوند. البته که هر رژیم لاغری موجب لاغری ایده آل نمی شود. در حقیقت بهترین راه برای لاغر شدن پیروی از یک رژیم لاغری استاندارد است که زیر نظر بهترین دکتر رژیم درمانی باشد و عوارض جانبی نداشته باشد. برای آشنایی با ویژگی های رژیم لاغری اصولی این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

رژیم لاغری چیست؟

روش های متنوعی برای کاهش وزن اختیاری وجود دارند. رژیم لاغری برنامه ای غذایی برای لاغری و کاهش وزن می باشد. به عبارتی می توان گفت رژیم لاغری نوعی تلاش برای کاهش وزن از طریق ایجاد تغییرات در برنامه ی غذایی است. اگرچه این روش برای کاهش وزن موثر می باشد با این حال می تواند گاهی خطرناک نیز باشد. رژیم لاغری در حقیقت نوع بهبود یافته ی رژیم دوکان بوده و از چهار فاز تشکیل شده است. در رژیم لاغری محدودیت در مصرف میوه کمتر مشاهده می گردد و بیشتر مصرف سبزیجات و پروتئین تاکید می شود.

اگرچه رژیم های لاغری زیادی وجود دارند که بر هیچ پایه ی علمی استوار نیستند و در طولانی مدت عوارض زیادی ایجاد می کنند، با این حال رژیم های لاغری اصولی می توانند موجب کاهش وزن بدون از دست دادن مواد معدنی در بدن شوند.

رژیم های لاغری سخت و طاقت فرسا که در آنها مقدار کالری دریافتی روزانه کمتر از 1200 می باشد جزو رژیم های غیر اصولی هستند که تنها موجب تحلیل عضلات و از دست دادن آب بدن می شوند. به دنبال تحلیل عضلات به مرور پوست بدن افتاده و شل می شود و خشکی پوست نیز به علت کم آبی بدن ایجاد می شود. علاوه بر این ریزش مو، کمبود ویتامین ها، پرخاشگری و مشکلات عصبی از دیگر عوارض رژیم های لاغری غیر اصولی هستند. اغلب افرادی که تمایل دارند در کوتاه مدت کاهش وزن چشمگیری داشته باشند به دنبال این رژیم ها می روند.

رژیم لاغری پالئو، رژیم غذایی وگان، رژیم کم کربوهیدرات، رژیم لاغری دوکان، رژیم لاغری بسیار کم چرب، رژیم لاغری اتکینز، رژیم لاغری اچ سی جی، رژیم لاغری زون از جمله رژیم های لاغری معروف هستند.

رژیم لاغری اصولی چیست؟

برخلاف رژیم های لاغری غیر اصولی و طاقت فرسا، رژیم لاغری اصولی نوعی رژیم لاغری است و ضمن کمک به کاهش وزن، عوارض جانبی برای بدن ایجاد نمی کند و بیشتر روی دریافت مواد مغذی ضروری تاکید دارد. در حقیقت یک رژیم لاغری اصولی مخالف حذف گروه های غذایی از سفره می باشد و همه ی گروه های غذایی را دربر میگیرد.

رژیم لاغری اصولی چه ویژگی هایی دارد؟

موفقیت آمیز بودن

اگرچه امروزه رژیم های لاغری متنوعی تحت عنوان رژیم لاغری اصولی ارائه می شوند، با این حال در میان تعداد اندکی از آنها اصولی هستند. از این رو یکی از مهمترین معیارهایی که برای انتخاب یک رژیم لاغری باید در نظر گرفت، موفقیت آمیز بودن آن است. سعی کنید تحقیقات زیادی در مورد رژیم لاغری مورد نظر انجام دهید و از موفقیت آمیز بودن و علمی بودن آن مطمئن شوید.

طولانی مدت بودن

اغلب رژیم های لاغری اصولی در طولانی مدت نتایج شگفت انگیزی دارند. از این رو تمامی رژیم های لاغری سریع جزو رژیم های لاغری سخت و غیر اصولی محسوب می شوند و برای سلامتی مضر هستند زیرا سریعا موجب بروز تغییرات در بدن می شوند و عوارض جبران ناپذیری ایجاد می کنند. پس به دنبال رژیمی باشید که علمی است و در طولانی مدت نتیجه میدهد.

سازگاری با وضعیت جسمانی

یکی از معیارهای مهم برای انتخاب رژیم غذایی کاهش وزن ایده آل، سازگار بودن آن با وضعیت جسمانی بدن افراد است. اگرچه بیش از ده ها رژیم لاغری اصولی وجود دارند، با این حال احتمال دارد فقط یکی از آنها با شرایط جسمانی و وضعیت سلامتی یک فرد مناسب باشد. پس برای انتخاب یک رژیم لاغری بایستی سازگار بودن آن با شرایط جسمانی فرد را نیز در نظر گرفت.

عدم حذف مواد غذایی مورد علاقه

اغلب رژیم های غیر اصولی افراد را از مصرف برخی مواد غذایی به طور کامل منع می کنند. تجربه ثابت کرده اغلب این گونه رژیم ها شکست می خورند. یک رژیم لاغری اصولی به جای منع مصرف برخی مواد غذایی، مصرف آنها را محدود میکند.

تشویق کردن به فعالیت بدنی

همانطور که اشاره نمودیم رژیم لاغری در کنار ورزش و فعالیت بدنی موجب کاهش وزن و لاغر شدن می شود. اما نه ورزش کردن و نه رژیم لاغری به تنهایی موجب کاهش وزن نمی شوند. در حقیقت این دو مکمل یکدیگرند و در کنار یکدیگر می توانند نتایج فوق العاده ای داشته باشند. یک رژیم لاغری اصولی نیز ضمن محدود کردن میزان کالری دریافتی روزانه فرد را به انجام فعالیت های بدنی و ورزش تشویق میکند.

چگونه به رژیم لاغری اصولی پایبند باشیم؟

بیشتر افراد زمانی که تصمیم به لاغر شدن می گیرند، انگیزه ی بالایی دارند اما با گذر زمان انگیزه ی خود را از دست می دهند. از دست دادن انگیزه موجب می شود فرد به طور کامل از رژیم لاغری پیروی نکند. برای حفظ انگیزه بهتر است فهرستی کامل از دلایلی که بایستی لاغر شوید تهیه کنید و هر روز صبح به فهرست خود نگاه کنید.

یک راه دیگر برای حفظ انگیزه و پایبندی به رژیم لاغری کردن روزانه است. همچنین مدام با خود تکرار کنید پیروی از رژیم سخت نیست و برای رسیدن به وزن ایده آل بایستی کمی انعطاف پذیر بود. همچنین در بعضی از موارد به دلیل مشکلات جسمانی و یا شرایط بدنی و نوع بیماری خاص شاید فرد شرایط گرفتن رژیم را نداشته باشد که در این صورت فرد می تواند از راه های نوین لاغری به روش دستگاه و ... استفاده کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مرشایمر؛ اسرائیل در درگیری با ایران، حسابی مشت مالی خواهد شد +فیلم
کلید اولیه چهار آزمون گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
کارت آزمون انتخاب مترجم رسمی قوه قضائیه ۲۳ مرداد منتشر می شود
رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور با دانشگاه تهران آشنا می‌شوند
تماس رئیس فدراسیون فوتبال با کاپیتان استقلال
کشتی گیر ژاپنی از رحمان بی‌رحم‌تر بود
ایران این هفته به اسرائیل حمله می‌کند
حماس وزیر جنجالی صهیونیست را تهدید به مرگ کرد؟
جزئیات فروش بلیت پروازهای اربعین + سایت و زمان فروش
اعضای هیات مدیره خبرگزاری خانه ملت انتخاب شدند
جدول مدالی زنده المپیک ۲۰۲۴ در آخرین روز
واکنش رادان به فیلم دستگیری دو دختر هنجارشکن +فیلم
چرا قراردادهای استقلال در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود؟
کوسه‌نهنگ روباتیک در چین ساخته شد!
وزارت علوم سرباز امریه می‌گیرد
واکنش امیرحسین زارع پس از باخت در فینال المپیک +فیلم
وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان چه سوابقی دارند؟
انتقاد امیرحسین ثابتی به کابینه پیشنهادی پزشکیان +فیلم
۲ نظامی پیشنهادی پزشکیان برای ۲وزارتخانه کلیدی را بشناسید
انتقاد یک نماینده از کابینه پیشنهادی پزشکیان
شایعه‌ای جدید در فوتبال ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top