تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/05/14 - 16:30
کد خبر: 403978

مزایای مکمل کراتین چیست؟

کراتین یکی از محبوب‌ترین مواد کمکی تغذیه‌ای برای ورزشکاران است. مطالعات به‌طور مداوم نشان داده‌اند که مکمل کراتین غلظت کراتین در عضله را افزایش می‌دهد، می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و سازگاری‌های آموزشی را بهبود بخشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، کراتین یک پروتئین نامحلول است که در بافتهای اپیدرم مانند پوست، ناخن‌ها و مو یافت می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا از قدرت، ساختار و انعطاف‌پذیری برای محافظت در برابر آسیب و ضربه برخوردار باشند. به همین دلیل، درمان کراتین نشان داده است که نقش مثبتی در زیبایی و سلامتی ما دارد.

درمان کراتینه به بهبود درخشش پوست شما کمک می‌کند زیرا همه ما می‌دانیم که پوست، مو و ناخن‌ها چقدر می‌توانند در ظاهر ما تاثیر بگذارند. داشتن مو و ناخن سالم فقط برای ظاهری بهتر نیست بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس شما هم می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد هنگام خرید اینترنتی دارو، خرید مکمل کراتین را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

مزایای مکمل کراتین چیست؟

کراتین چیست؟

براساس تعریف علمی کراتین پروتئین نامحلولی است که در بافت‌های اپیدرمی مهره‌های ستون فقرات یافت می‌شود. کراتین از یک کلمه یونانی به معنی شاخ می‌آید (کراتین در سایر بافت‌های بیرونی مانند شاخ کرگدن، شاخ گوسفند و همچنین پرها، منقارها و پنجه‌های مختلف نیز وجود دارد).

پروتئین‌های کراتین سخت و رشته‌ای هستند. دلیل این امر آن است که آن‌ها چارچوب ساختاری سلول‌هایی را تشکیل می‌دهند که سطوح اندام‌ها، کانال‌ها و حفره‌ها را می‌پوشانند (به این سلولها اپیتلیال گفته می‌شود).

کراتینه‌سازی فرآیندی است که در آن سلول‌های زیر پوست به مو و ناخن تبدیل می‌شوند. درمان کراتینهای که در آن از کرم حاوی فرمالدئید استفاده می‌شود توصیه نمی‌شود زیرا این گاز بی‌رنگ می‌تواند هنگام استنشاق یا جذب پوست مضر باشد.

نحوه کارکرد کراتین

گرچه کراتین در اندام‌های داخلی یافت شده و در حرکت سلول نقش دارد، در درجه اول با این سه ناحیه مرتبط است. البته دقت کنید کراتین می‌تواند یک مکمل ورزشی مفید نیز باشد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مو

کراتین همان چیزی است که ساقه مو را تشکیل می‌دهد. از آن جایی که پایه و اساس مو است، شما اغلب با محصولاتی مانند درمان موی کراتینه و شامپو یا نرم‌کننده کراتین برخورد خواهید کرد.

حال چرا باید کراتین خود را تقویت کنیم؟ ما با افزایش سن، کاهش تولید کراتین را تجربه می‌کنیم. از نظر شیمیایی، این ضعیف شدن منجر به خراب شدن ثبات و انعطاف‌پذیری ساقه مو می‌شود که موهای شما را در معرض خشکی و شکستگی قرار می‌دهد، به‌ویژه هنگام استفاده از برس یا محصولات حالت‌دهنده.

مزایای مکمل کراتین چیست؟

ناخن

اعصاب شما تنها چیزی نیست که ناخن‌های شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. وقتی کراتین را از دست می‌دهید (بخشی طبیعی از پیری)، می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها، تغییر رنگ (زرد، خاکستری یا کدر) و همچنین منجر به شکاف یا ترک‌خوردگی آن‌ها شود.

علاوه بر این، ناخن شما می‌تواند کراتین را به دلایل دیگری مانند تغییر در سیستم گردش خون از دست بدهد (یعنی مواد مغذی با در معرض مواد شیمیایی و آرایشی و چرخه‌های متناوب مرطوب و خشک شدن قرار گرفتن، ممکن است نتوانند به ناخن برسند).

پوست

پوست شما بارانی بیولوژیکی شما است. دلیل ضد آب بودن پوستتان هم کراتین است. الیاف محکم و انعطاف‌پذیر آن باعث می‌شود پوست شما در برابر پارگی و نفوذ مقاوم باشد و همچنین باعث انعطاف‌پذیری و نرمی پوست می‌شود (چون به شما کمک می‌کند تا آبی را که باید برای جلوه‌ای درخشان به پوست خود بدهید حفظ کنید).

به‌عنوان بخشی از روند طبیعی پیری که کاهش تولید کراتین است، خشکی و کدر شدن پوست را به دنبال دارد (که می‌تواند باعث خارش و تحریک شود).

کراتین به‌عنوان یک  مکمل ورزشی

کراتین یکی از محبوب‌ترین مواد کمکی تغذیه‌ای برای ورزشکاران است. مطالعات به‌طور مداوم نشان داده‌اند که مکمل کراتین غلظت کراتین در عضله را افزایش می‌دهد، می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و سازگاری‌های آموزشی را بهبود بخشد.

مزایای مکمل کراتین چیست؟

سایر مزایای سلامتی کراتین: بهبود زخم

کراتین علاوه بر اینکه به مو، ناخن و پوست شما قدرت می‌بخشد، می‌تواند به‌عنوان کمک‌کننده در بهبود زخم ها نیز عمل کند.

مشخص شده است که کراتین به بهبودی بریدگی‌های سطحی، زخم‌های جراحی، زخم‌های پا، زخم‌های پای دیابتی، سوختگی‌های درجه اول و دوم و همچنین پیوند پوست کمک می‌کند که این کار را با کمک به تحریک رشد سلول و رساندن سلول‌های سالم به منطقه آسیب دیده انجام می‌دهد.

مکمل‌های کراتین

یکی از راه‌های درمان کراتینه در خانه، استفاده از مکمل کراتین است. یک نظرسنجی از متخصصان بهداشت نشان داد که 66 درصد از 300 متخصص پوست، مکمل‌های غذایی را جهت سلامت پوست، مو و ناخن به بیماران تجویز می‌کنند. البته مکمل کراتین را میتوانید به صورت پودر تهیه کنید. قیمت کراتین در اندازهای مختلف را میتوانید از داروخانه‌های اینترنتی معتبر جویا شوید.

دستورالعملهای مصرف مکمل

در اکثر مطالعاتی که نتایج برجسته‌ای داشته‌اند، به شرکت‌کنندگان مکمل کراتین 500 میلی‌گرم در روز یا 250 میلی‌گرم دو بار در روز داده شده است. کراتین اضافی می‌تواند باعث پوستی ضخیم، خشن و خشک شود.

در بازار انواع و اقسام مکمل‌های کراتین به‌شکل پودر یا قرص وجود دارند اما با خرید اینترنتی دارو شناسایی این موضوع که آن محصول اصل و مناسب شما است کار آسانی نیست. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید مکمل کراتین خود به داروخانه 24 مراجعه کنید تا از خرید محصول اصل و معتبر مطمئن باشید.

غذاهایی که باعث افزایش کراتین می‌شوند

هنگام خرید غذا، این موارد را به لیست خرید خود اضافه کنید:

1.غذاهای غنی از پروتئین

خوردن غذاهای غنی از پروتئین، اسیدآمینه مورد نیاز برای سنتز بعضی پروتئین‌های ساختاری در بدن ما، به‌ویژه کراتین را فراهم می‌کنند. گوشت قرمز، ماهی، ماست، تخم مرغ، شیر، آجیل مقدار پروتئین مناسبی دارند.

2.غذاهای غنی از بیوتین

بیوتین برای متابولیسم اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت کراتین مورد نیاز است. بیوتین همچنین باعث تقویت کراتین ناخن و مو می‌شود. آجیل، گل کلم، قارچ، زرده آبپز، ماهی قزل آلا، آووکادو جزو غذاهای دارای بیوتین محسوب می‌شوند.

3.غذاهای غنی از ویتامین A

سنتز کراتین به ویتامین A وابسته است. ویتامین A محلول در چربی است بنابراین در مصرف با غذاهای چرب جذب بهتری دارد. سبزیجات پخته شده (کلم پیچ و اسفناج)، کلم بروکلی، شاه ماهی، جگر سرشار از ویتامین A هستند.

4.غذاهای غنی از ویتامین D

سنتز کراتین به ویتامین D نیز بستگی دارد. رشد و نمو کراتینوسیت‌ها را تنظیم می‌کند. برای جذب ویتامین D ماهی تن، ماهی آزاد، شیر خام، قارچ، تخم‌مرغ را مصرف کنید.

5.چربی‌های اساسی امگا 3

اسیدهای چرب ضروری تقریبا هر فرآیند بدن شما را تنظیم می‌کنند، از جمله تولید کراتین. همچنین می‌توانند تاثیرات منفی استرس بر روی مو و پوست شما را جبران کنند. ماهی قزل‌آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، آجیل این چربی‌های مهم را دارند.

6.غذاهای غنی از روی

کراتین برای سنتز به روی وابسته است. روی همچنین تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. کمبود روی می‌تواند منجر به ریزش مو، خشکی پوست، شکنندگی ناخن‌ها و خستگی شود. گوشت قرمز، خرچنگ، ​​بادام، شیر، پنیر، شکلات تلخ مقدار روی بالایی دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top