به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام و المسلمین هدایت سخنران سومین شب از مراسم عزاداری دانشگاه صنعتی شریف بود. موضوع مورد بحث این شبها پیرامون آیه 25 سوره حدید " لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ " میباشد.
امسال مراسم عزاداری ماه محرم در دانشگاه شریف قیام امام حسین (ع) از منظر عدالت و برپایی " قسط " در جامعه بررسی میشود. تفسیر درست معنی قسط، بررسی و ریشهیابی عوامل حذف قسط از حکمرانی و نقش مردم از جمله رئوس مطالبی هستند که ذیل این آیه به آنها پرداخته میشود.
حجت الاسلام هدایت پس از اشاره به صحبتهای شبهای گذشته، مطالب خود را با بررسی محورهای تمدن پیامبر آغاز کردند. ایشان از اقتصاد، فرهنگ و سیاست به عنوان سه رکن اصلی تمدن پیامبر نام بردند و معتقد بودند که ریشه انحرافهای ایجاد شده در امت را در همین سه حوزه باید جست و جو کرد.
ایشان در خلال صحبتهای خود تأثیرگذارترین قشر را در ایجاد انحرافهای ایجاد شده، علمایی دانستند که از آیات قران برای منافع شخصی یا گروه محدودی استفاده میکنند.
هدف مبارزه پیامبر تنها ریشه کردن رفتارهای جاهلی نبود؛ هدف اصلی مبارزات پیامبر ساقط کردن حکومتی است که با ایجاد پروپاگاندای رسانهای باعث نهادینه شدن رفتارهای جاهلی است تا بتواند بقای خود را تضمین کند.
برای مثال حکومت طاغوتی زمان پیامبر با انحراف مطالبه مردم برای خدا پرستی و استفاده از قدرت رسانه، با رواج بت پرستی زمینه را برای حکومت بر مردم فراهم کرده بود و به همین دلیل با پیامبر (ص) دشمنی میورزیدند. پیامبر در مبارزات خود سعی داشتند تا با استفاده از ابزارهای اقتصادی و تغییر در شرایط زندگی مردم با حکومت طاغوتی مبارزه کنند.
علمایی که با تطبیق آیات و روایات در مصادیق غلط سعی در حکومت و تامین منافع شخصی و گروهی خاص دارند، باعث شدند تا حاکمان طاغوتی بتوانند حکم قتل امام حسین (ع) را برای مردم شرعی جلوه دهند. این رفتارها از زمان عزیمت امام حسین (ع) از مدینه نیز دیده میشد. اینها همان کسانی هستند که با استفاده از قدرت و رسانههای حکومت طاغوتی در جامعه دارای مناصب مهمی از جمله اجتهاد و قضاوت شده بودند و تلاش میکردند تا وصیت پیامبر در رجوع به کتاب خدا و عترت پیامبر نادیده گرفته شود تا بتوانند تفسیرهای جعلی خود را به عنوان معارف اسلامی به امت پیامبر عرضه کنند.
علمای وابسته به حکومت امام حسین (ع) را با روایات پیامبر موعظه میکردند و هدف قیام او را دنیاطلبی جلوه میدادند تا بتوانند زمینه را برای حفظ حکومت خود مهیا کنند. عبیدالله با استناد به این فتواها در نامه خود به عمر ابن سعد پنج دلیل برای به شهادت رساندن امام حسین (ع) ذکر میکند؛ طاغی بودن، شکستن بیعت، خروج بر خلیفه مسلمین، شکستن وحدت و از بین بردن رویه همگرا امت از دلایلی بود که عبیدالله به پشتوانه همین فتواها به آن استناد کرد.
مرحوم شیخ مفید نیز در کتب خود از همین علمای فرصت طلب نام برده و آنها را از کسانی میداند که به صورت قطعی به جنگ با امام زمان (عج) میپردازند.
پیامبر اسلام (ص) در سالهای آخر عمر شریف خود سعی داشتند تا در موقعیتهای مختلف با ریشه این انحطاط مقابله کنند. حدیث ثقلین از محکمترین موانع سد راه حکومت برای استفاده ابزاری از دین بود که به وسیله زور و رسانه تحریف شد و با تطبیق نابجای آیات قرآن با آن مقابله شد.
برای تطبیق مفهوم عدالت در قرآن نیز احتیاج به مفسر قرآن میباشد که عصر غیبت این امر به عهده جریان فقاهت میباشد.
سنت عرضه دین به امام معصوم که در دوران اهل بیت توسط اصحاب گرانقدری همچون حضرت عبدالعظیم حسنی در برابر عموم بر آن تاکید میشد نیز به جهت مبارزه با همین جریان انحرافی در تفسیر آیات قرآن میباشد.