تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/05/25 - 17:24
کد خبر: 405035

محاسبه قیمت گوشی دسته دوم چگونه است؟

کارتن و لوازم جانبی گوشی باید کامل باشد. اگر کارتن نداشت کلاً از خرید منصرف شوید، اما اگر فروشنده برای شما آشنا بود و به دلایلی کارتن گوشی گم شده بود، حداقل ۵ درصد کاهش قیمت را در نظر بگیرید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، گوشی‌های دست دوم، به خصوص در این روزها که قیمت گوشی‌های هوشمند نو سر به فلک می‌کشند و همراه با تغییر نرخ قیمت ارز، رقص کاملاً موزون و هماهنگی را اجرا می‌کنند، خواستگاران زیادی دارند. گوشی هوشمند دیگر یک کالای لوکس نیست بلکه برای بسیاری از افراد حتی به وسیله‌ی امرار معاش تبدیل شده است.

چند درصد مردم طبقه‌ی پایین می‌توانند فقط یک دستگاه گوشی نو میان‌رده را بخرند؟ پس به خرید گوشی دست دوم روی می‌آورند تا بتوانند برخی از ضروری‌ترین برنامه‌های روزمره ازجمله استفاده از برنامه‌ی شاد دانش آموزی را که در دستگاه‌های مدل پایین به سختی باز می شود، برای فرزند خود استفاده کنند.

محاسبه قیمت گوشی دسته دوم چگونه است؟

قیمت‌گذاری گوشی‌های دست دوم هیچ قانون و ضابطه یا معیار خاصی ندارد. معمولا بهتر است ابتدا قیمت روز گوشی هوشمند را چک کنید، سپس به سراغ موارد دیگر مثل مدت کارکرد و نوع گوشی بروید. د ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت گوشی آکبند و غیرآکبند

هر گوشی هوشمندی که از کارتن خارج و حتی برای یک ثانیه هم تست شود که آیا سالم است یا خیر، دیگر به آن «گوشی آکبند» گفته نمی‌شود. گوشی آکبند یعنی این که هنوز پلمپ کارتن آن باز نشده باشد. به گوشی تست شده، در حد آک گفته می‌شود.

طول عمر گوشی

طول عمر گوشی در کارکرد آن مؤثر است. بنابراین اگر گوشی عمر زیادی داشته باشد، احتمال اینکه زودتر خراب شود، بیشتر است و لذا قیمت آن نیز به تناسب میزان استفاده تغییر می‌کند.

منصفانه‌ترین قیمت گوشی دست دوم را چگونه متوجه شویم؟

گوشی را حتماً به یک تعمیرکار خبره نشان دهید تا ایراد اساسی نداشته باشد. بهترین کسی هم که می‌تواند قیمت گوشی کارکرده را برای شما مشخص کند، فروشندگانی هستند که در کار خرید و فروش گوشی‌های دست دوم فعالیت دارند. کافی است حق قیمت‌گذاری را به ایشان تقدیم کنید تا به طور بی‌طرفانه قیمت گوشی را برای شما مشخص کنند.

نکاتی که باید قبل از خرید گوشی دست دوم به آن‌ها توجه کنید

فاکتور خرید گوشی

اولین کار در هنگام خرید گوشی دست دوم، مطالبه‌ی فاکتور خرید آن است. با مشاهده‌ی تاریخ فاکتور خرید متوجه می‌شوید که اولاً آن گوشی دارای مشکل نیست. ثانیا می‌توانید مدت زمان کارکرد آن را متوجه شوید. هرچند که با استفاده از کدهای دستوری یا ورود به بخش تنظیمات نیز می‌توانید میزان کارکرد گوشی را مشاهده کنید.

محاسبه قیمت گوشی دسته دوم چگونه است؟

سالم بودن گوشی

قبل از خرید، گوشی را حتماً به یک تعمیرکار خبره نشان دهید. گوشی باید کاملاً سالم باشد. اکیداً توصیه  می‌شود که از خرید گوشی معیوب خودداری کنید. هر چقدر گوشی سالم‌تر و تمیزتر باشد، کارتن، دفترچه راهنما و وسایل جانبی آن نیز کامل‌تر باشد، با کاهش قیمت کمتری مواجه می‌شود.

باتری

 باتری یکی از قطعاتی است که هم قیمت آن زیاد است و هم به مرور ضعیف می‌شود. با توجه به این که تعویض باتری باید توسط تعمیرکار انجام شود، پس هزینه خرید و تعویض آن بسیار زیاد می‌شود. حتماً باتری را تست کنید که بتواند حداقل به اندازه‌ی ۸۰ درصد زمان نو بودنش شارژ دهی داشته باشد.

نمایشگر

دومین قطعه‌ی مهم نمایشگر گوشی است. این قطعه گاه ممکن است دچار تعداد زیادی پیکسل سوخته شده باشد که با نگاه اجمالی متوجه آن نشوید. از نظر شفافیت، قاطی نکردن رنگ و پاسخ سریع به لمس و هم چنین هنگ نکردن، شکستگی، پریدگی به خصوص در گوشه‌ها و لبه‌ها، با دقت نگاه کنید. تعویش تاچ یا LCD هزینه‌ی سنگینی روی دست شما می‌گذارد. پس سعی کنید با همان میزان بودجه یک گوشی نو بخرید.

دوربین‌ها

دوربین گوشی از دیگر اجزای مهم آن است. حتماً دوربین پشت و سلفی را تست کنید که دچار ایراد نباشد. اگر عکس‌ها مات، تاریک، کم نور باشند یا شفافیت لازم را نداشته باشند احتمال دارد لنز‌های دوربین آسیب دیده باشند.

آنتن‌دهی

نکته‌ی بعدی آنتن‌دهی گوشی است. سعی کنید در مکانی که آنتن‌دهی تقریباً ضعیف باشد آن را تست کنید. ببینید به اندازه‌ی گوشی‌های دیگر آنتن می‌دهد یا به اصطلاح آنتن می‌پرد. مسلماً اگر این بخش ایراد داشته باشد تعمیر آن هزینه‌ی زیادی به شما تحمیل می‌کند، ضمن آن که احتمال دارد باز هم خوب تعمیر نشود.

آزمایش کیفیت صدای اسپیکر مکالمه و میکروفون

در هنگام آزمایش صدای میکروفون و اسپیکر مکالمه باید کیفیت صدا از هر دو سمت قوی، واضح و شفاف باشد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که گاه ممکن است منافذ این دو قطعه گرد و خاک گرفته باشند و صدا ضعیف به گوش برسد که باز نیاز به سرویس دارد و کار شما هم نیست و هزینه‌ی انجام آن هم بستگی به برند و قیمت گوشی شما دارد!

وضعیت ظاهری گوشی

وضعیت ظاهری گوشی را با دقت نگاه کنید که خط و خش زیادی نداشته باشد. گوشی دست دومی که دارای خط و خش زیادی است، گاه ممکن است تا ۱۰٪ افت قیمت بیشتری داشته باشد.

کارتن و لوازم جانبی

کارتن و لوازم جانبی گوشی باید کامل باشد. اگر کارتن نداشت کلاً از خرید منصرف شوید، اما اگر فروشنده برای شما آشنا بود و به دلایلی کارتن گوشی گم شده بود، حداقل ۵ درصد کاهش قیمت را در نظر بگیرید.

محاسبه قیمت گوشی دسته دوم چگونه است؟

قیمت تقریبی گوشی دست دوم

قبل از خرید گوشی دست دوم، قیمت روز گوشی همراه را در فروشگاه‌های اینترنتی مشاهده کنید. قیمت‌های زیر تقریبی هستند، ضمن این که فاکتور خرید، کارتن تمیز، دفترچه راهنما و لوازم جانبی‌ که همراه گوشی بوده، باید به طور کامل تحویل خریدار گردد. مبنای کاهش قیمت باید براساس قیمت آکبند همان لحظه، همان گوشی، همان مدل و نسخه محاسبه شود.

  1. اگر کسی از فروشگاهی یک گوشی بخرد و آن را فقط تست کند یا نهایتاً به اندازه‌ی بیش از ۳۰ دقیقه استفاده نکرده باشد و سپس به دلایلی قصد فروش آن را داشته باشد، مصرف کننده می‌تواند با ۱۰٪ کاهش قیمت خریداری کند اما کسی که فروشگاه دارد، با کمتر از ۱۵٪ کاهش قیمت حاضر به خرید نمی‌شود.
  2. گوشی بسیار تمیز و کاملاً سالم و تعمیر نشده که کمتر از ۳ ماه استفاده شده باشد، همراه با کارت گارانتی، بین ۲۵ تا ۳۰٪ کاهش قیمت.
  3. گوشی بسیار تمیز و کاملاً سالم و تعمیر نشده که کمتر از یک سال استفاده شده باشد، همراه با کارت گارانتی، بین ۳۰ تا ۴۰٪ کاهش قیمت.
  4. گوشی تمیز و کاملاً سالم و تعمیر نشده که بین ۱ تا ۲ سال استفاده شده باشد، حدود ۴۰ تا ۵۰٪ کاهش قیمت.
  5. گوشی نسبتاً تمیز و کاملاً سالم و تعمیر نشده که بین ۲ تا ۳ سال استفاده شده باشد، حدود ۵۰ تا ۶۰٪ کاهش قیمت.
  6. گوشی سالم با عمر بین ۳ تا ۵ سال، ۶۰ تا ۷۰٪ درصد کاهش قیمت.
  7. گوشی بسیار تمیز و سالم با عمر بین ۵ تا ۱۰ سال: این گوشی دیگر عتیقه است و هم‌وزن آن طلا هم بدهید کم است!

جمع‌بندی

شاید بهترین توصیه این باشد که در صورت امکان سعی کنید با همان مقدار هزینه‌ای که برای خرید گوشی دست دوم درنظر گرفته‌اید، یک گوشی نو اما در سطح پایین‌تر بخرید؛  زیرا به نظر اکثر مردم، تا گوشی عیب و ایرادی پیدا نکند، مالک آن، به خصوص در چنین وضعیتی حاضر به فروش آن نمی‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top