تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/03 - 19:46
کد خبر: 405764

راهنمای خرید و ثبت نام لاستیک دولتی

یکی از لوازمی که در کیفیت خودرو تاثیر بسزایی دارد، لاستیک خودرو است، هر خودرویی دارای لاستیک است چه خودروهای لاکچری و سوپر اسپرت، چه خودروهای معمولی 5 هزار دلاری. هر خودرویی این عضو مهم، یعنی لاستیک را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در عصر کنونی و قرن 21 میلادی که وسایل نقلیه عضو جدا نشدنی از زندگی انسان‌ها شده‌اند، داشتن یک وسیله نقلیه مناسب بسیار مورد توجه است. یکی از وسایل نقلیه‌ای که بیشترین کاربرد را بین مردم دارد، خودرو است. داشتن یک خودروی با کیفیت و با امنیت بسیار حائز اهمیت است. چراکه با جان و مال شما رابطه مستقیمی دارد.

یکی از لوازمی که در کیفیت خودرو تاثیر بسزایی دارد، لاستیک خودرو است، هر خودرویی دارای لاستیک است چه خودروهای لاکچری و سوپر اسپرت، چه خودروهای معمولی 5 هزار دلاری. هر خودرویی این عضو مهم، یعنی لاستیک را دارد.

اما مسئله از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که چه نوع لاستیکی باید برای چه خودرویی استفاده شود؟ یه لاستیک با کیفیت خودرو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

اولین موردی که در خرید یک لاستیک مناسب و با کیفیت با آن روبرو هستیم، کیفیت داشتن لاستیک است. هر لاستیکی مناسب هر خودرویی نیست، برای مثال لاستیک پراید مناسب پژو نیست و بلعکس.

هنگام خرید لاستیک باید توجه کنیم که سایز لاستیک چه قدر است، سایز لاستیک معمولا بصورت اینچ جا افتاده است و در ایران هم از واحد اینچ برای اندازه تایر استفاده می‌کنند. برای مثال سایز لاستیک پراید 13 اینچ است، سایز لاستیک پژو 14 و برای سمند 15 اینچ است.

برای پی بردن به اندازه لاستیک کافیست روی لاستیک را بخوانید. اندازه لاستیک کنار حرف R انگلیسی قرار دارد. مثلا نوشته شده است: R12 یا R22  یا R18.

حرف R به معنی نوع لاستیک است که مفهوم آن رادیال است. در حال حاضر در لاستیک‌های سواری فقط از نوع لاستیک رادیال استفاده میشود، دلیل هم این است که کشش بیشتری برای سرعت و همچنین عمر بیشتری هم دارند.

مورد بعدی که باید هنگام خرید لاستیک به آن توجه کنیم، تاریخ تولید لاستیک است. تاریخ تولید شده لاستیک اهمیت بسیاری دارد و در کیفیت و طول عمر لاستیک موثر است.

تاریخ لاستیک در یک قسمت تورفتگی بیضی مانند بر روی لاستیک هک می‌شود. و بصورت 4 عدد نوشته می‌شود. 2 رقم سمت چپ بیانگر هفته تولید و 2 رقم سمت راست بیانگر سال تولید لاستیک است. برای مثال 0721 یعنی این لاستیک تولید هفته هفتم سال 2021 است.

شاخص دیگری که برای لاستیک وجود دارد شاخص تحمل سرعت و بار است.

شاخص حداکثر سرعت بصورت یک حرف روی تایر هک می‌شود، این شاخص یک حرف انگلیسی هست که هر حرف به معنی یک حداکثر سرعت است. برای مثال حرف T یعنی این لاستیک ظرفیت حداکثر سرعت 190 کیلومتر را دارد و بیشتر از این سرعت توصیه نمی‌شود.

در کنار شاخص سرعت از شاخص حداکثر تحمل بار نیز استفاد می‌شود. این شاخص بصورت یک عدد 2 رقمی نوشته می‌شود که هر عدد بیانگر یک تحمل بار است. برای مثال عدد 95 یعنی این لاستیک توانایی حداکثر تحمل 690 کیلوگرم را دارد. البته این میزان فقط تحمل بار یکی از لاستیک‌ها است و وقتی 4 حلقه لاستیک داریم یعنی این تحمل بار 4 برابر می‌شود.

شاخص بار و سرعت کنار هم نوشته می‌شوند، مثلا 65G

چگونه عمر لاستیک را افزایش دهیم؟

هر قطعه‌ای در خودرو یک طول عمر دارد، اما می‌توان با انجام یکسری کارها و رعایت یکسری موارد عمر آنها را بالا برد. لاستیک هم از این قضیه مستثنی نیست.

اولین موردی که باید برای افزایش عمر لاستیک انجام دهیم، تنظیم فشار باد آن است. تنظیم بودن فشار باد لاستیک‌های خودرو عمر لاستیک را تا 30 درصد افزایش می‌دهد که رقم قابل توجهی است. لاستیک خودرو نباید نه کم فشار باشد نه پر فشار. چراکه در هر دو حالت، لاستیک خودرو به شدت دچار استهلاک بی‌رویه میشود.

کم بودن فشار لاستیک باعث می‌شود، لاستیک از کناره‌ها آسیب ببیند، ترک بخورد و له شود. لاستیک پر فشار نیز از وسط دچار فشار و تریکدگی و حتی ترکیدن می‌شود. مقدار مناسب فشار باد لاستیک خودرو توسط شرکت روی دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است.

مورد بعدی که باید در رابطه با افزایش طول عمر لاستیک رعایت کنیم، استفاده لاستیک در شرایط آب و هوایی مختلف است. هرچند تایرهای امروزی اکثرا برای 4 فصل ساخته شده‌اند. اما استفاده یکبار از لاستیک در شرایط سنگ لاخی، یا برفی یا جاده‌های بسیار داغ، عمر لاستیک را پایین می‌آورد.

بهتر است از لاستیک در شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسبی استفاده کنید و لاستیک را وارد هر حالتی نکنید، استفاده از لاستیک در جادهای خاکی بسیار در عمر، کارکرد و کیفیت لاستیک تاثیر گذار است.

مورد بعدی در رابطه با افزایش عمر لاستیک این است که همیشه از سایز مناسب خودروی خود را استفاده کنید. یعنی هم از لحاظ پهنای لاستیک و هم سایز لاستیک، باید لاستیک مناسب خودرو استفاده شود، لاستیک بیش از حد باریک و یا بیش از حد پهن هم عمر قطعات جلوبندی خودرو را پایین می‌آورد و هم عمر لاستیک را.

خرید لاستیک در ایران

برای خرید لاستیک در ایران کافیست به فروشگاه‌های معتبری که در هر شهری وجود دارد سر بزنید و لاستیک مورد نظر خود را خریداری کنید. حتما نکاتی که در بالا گفته شد را هم در نظر بگیرید. برای خودروهای ایرانی استفاده از لاستیک ایرانی مقرون به صرفه تر است چراکه هم قیمت پایینی دارند و هم در طول چند سال اخیر این لاستیک‌های ایرانی کیفیتشان ارتقا پیدا کرده است. البته لاستیک‌های دیگری هم در ایران وجود دارند که به نام لاستیک دولتی شناخته می‌شوند و قیمت مناسبتری دارند و به لاستیک تعاونی هم معروفند.

لاستیک دولتی

برای دریافت لاستیک دولتی باید در سامانه‌های مخصوص ثبت نام کنید. این سامانه‌ها که به سامانه‌های ثبت نام لاستیک دولتی معروفند، برای جلوگیری از تقلب و احتکارهای بی رویه‌ای که رخ داد، عرضه لاستیک‌های خودرو را بصورت اینترنتی در آورده‌اند. پس برای برای ثبت نام لاستیک دولتی باید در این سایت‌ها ثبت نام کنید.

در حال حاضر شرکت‌هایی از جمله: بارز، کویر تایر و ایران تایر ثبت نام لاستیک دولتی خود را از طریق سایت راه انداخته‌اند، اما اطلاع دقیقی از ثبت نام لاستیک دولتی یزد تایر و گلدستون نداریم. همان طور که گفته شد باید وارد سایت رسمی این سامانه‌ها شوید و از این طریق نسبت به ثبت نام لاستیک دولتی اقدام کنید. احتمالا برای دریافت و ثبت نام لاستیک دولتی گلدستون و یزد تایر باید به صورت حضوری مراجعه کنید.

برای ثبت نام لاستیک در این سایت‌ها بایسیتی صاحب خودرو باشید و همچنین دارای مدراک هویتی باشید. چراکه در صورتی که خودرو نداشته باشید، نمی‌توانید لاستیک دولتی خود را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که بدون مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی به هیچ عنوان نمی‌توانید ثبت نام لاستیک دولتی خود را تکمیل کنید و فاقد شرایط دریافت لاستیک می‌شود. از طرفی بسته به نوع شرکت به شما 2 – 4 حلقه لاستیک تعلق می‌گیرد.

نظر شما درباره ثبت نام لاستیک دولتی در ایران چیست؟ آیا از این فرآیند راضی بوده‌اید؟ موفق شده‌اید لاستیک دولتی خود را دریافت کنید؟ آیا لاستیک‌ها کیفیت مطلوبی داشتند؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
صادق
1400/06/04 - 00:26

بسیار عالی، ممنون از اطلاع رسانی بابت ثبت نام لاستیک دولتی.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top