تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/06/08 - 16:15
کد خبر: 406198

هزینه‌های تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه حمل و نقل ماهانه در ترکیه در صورت استفاده از مترو یا اتوبوس چیزی حدود 27 یورو است. این نوع حمل و نقل برای رفت و آمد روزانه دانشجویان بسیار مقرون به صرفه است. اما اگر از روش‌های دیگر استفاده کنید هزینه شما بیشتر می‌شود. مثلا برای یک سفر 5 کیلومتری با تاکسی باید چیزی حدود 28 لیر بپردازید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، برای تحصیل در ترکیه در هر سال چقدر باید هزینه کنیم؟ تحصیل در ترکیه شامل شهریه دانشگاه، خرید کتاب و جزوه، هزینه اسکان، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل و... می‌شود.

هزینه های تحصیل همیشه جزو مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. بی توجهی به حساب و کتاب هزینه‌های تحصیل در خارج، ممکن است باعث شود که در میانه راه ناچار به نیمه کاره رها کردن تحصیل شوید.  ترکیه یکی از مقرون به صرفه‌ترین کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی است. در این مطلب قصد داریم، هزینه های تحصیل در ترکیه را بررسی کنیم.

هزینه‌های تحصیل در ترکیه چقدر است؟

شهریه دانشگاه‌های ترکیه

بدون شک مهم‌ترین هزینه شما در زمان تحصیل در ترکیه، مربوط به شهریه دانشگاه است. دانشگاه‌های ترکیه شهریه ثابتی ندارند و این هزینه توسط دانشگاه تعیین می‌شود. بدیهی است که شهریه دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بیشتر از دانشگاه‌های دولتی آن باشد. در ادامه شهریه دانشگاه های ترکیه را بررسی می‌کنیم.

شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه برای شهروندان این کشور رایگان است اما دانشجویان خارجی باید شهریه بپردازند. شهریه پرداختی می‌تواند بر اساس دانشگاه، زبان تدریس، رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت باشد، اما به طور کلی شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه در زمان نگارش این مطلب بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی است. رشته‌هضایی مثل پزشکی و مهندسی معمولا نسبت به سایر رشته‌ها هزینه بیشتری دارند.

اگر این رقم را با شهریه دانشگاه‌های مشابه در اروپا و آمریکا مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه کاملا مقرون به صرفه است.

هزینه‌های تحصیل در ترکیه چقدر است؟

شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه

شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی اختلاف قابل توجهی دارد. با توجه به دانشگاه، زبان تدریس، رشته و مقطع تحصیلی میزان شهریه سالانه این دانشگاه‎ها در زمان نگارش این مطلب، چیزی بین 4000 تا 20000 یورو است. البته معمولا این دانشگاه‌های بورسیه‌های تحصیلی مناسبی هم دارند که در برخی موارد حتی تا 100 درصد شهریه را نیز پوشش می‌دهد. در ادامه، شهریه برخی رشته‌های تحصیلی در مقاطع را در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه می‌بینید:

  • رشته مهندسی برق دانشگاه سابانجی در مقطع کارشناسی: 18500 دلار در سال
  • رشته مهندسی برق دانشگاه سابانجی در مقطع ارشد: 17500 دلار در سال
  • رشته روانشناسی در دانشگاه اوزیِگین در مقطع کارشناسی: 12000 دلار در سال
  • رشته روانشناسی در دانشگاه اوزیِگین در مقطع ارشد: 9000 دلار در سال
  • رشته اقتصاد در دانشگاه کادیر هاس در مقطع کارشنناسی و ارشد: 12000 دلار در سال
  • رشته مهندسی نرم افزار در دانشگاه آتیلیم در مقطع کارشناسی: 1000 دلار در سال
  • رشته مهندسی نرم افزار در دانشگاه آتیلیم در مقطع ارشد: 4000 دلار در سال
  • رشته معماری دانشگاه مالتپه در مقطع کارشناسی: 5000 دلار در سال
  • رشته معماری دانشگاه مالتپه در مقطع ارشد: 4600 دلار در سال
  • رشته معماری دانشگاه مالتپه در مقطع دکتری: 8700 دلار در سال

با توجه به تفاوت شهریه دانشگاه‌های ترکیه و شرایط تخفیف‌ها و تغییرات سالانه آنها بهتر است برای اطلاع دقیق از شهریه هر دانشگاه به سایت رسمی این دانشگاه‌ها مراجعه کنید.

هزینه های زندگی دانشجویان در ترکیه

به غیر از شهریه که بخش عمده هزینه ‌های تحصیل در ترکیه را شامل می‌شود، باید به هزینه های زندگی در ترکیه هم فکر کرده باشید. این شامل هزینه‌های محل اقامت، غذا، حمل و نقل و... می‌شود.

 در حال حاضر، با هزینه‌ای بین 400 تا 650 یورو در ماه می‌توانید در ترکیه زندگی کنید. این عدد نسبت به بسیاری دیگر از مقاصد تحصیلی در جهان مقرون به صرفه است. با این وجود، متوسط هزینه زندگی شما در ترکیه به سبک زندگی و همچنین عادات هزینه‌ای شما نیز بستگی خواهد داشت. همچنین شهر محل تحصیل هم می‌تواند در کم و زیاد شدن این عدد موثر باشد. در ادامه، هزینه های زندگی در ترکیه به طور جداگانه بررسی می‌شود.

هزینه‌های تحصیل در ترکیه چقدر است؟

هزینه محل اقامت دانشجویان در ترکیه

خوابگاه هم بخش دیگری از هزینه های تحصیل در ترکیه را تشکیل می‌دهد. در زمان تحصیل در ترکیه می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف، بهترین محل اقامت را با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید. برخی از آنها مقرون به صرفه هستند و برخی دیگر خیلی راحت! در نهایت، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام نوع محل اقامت با نیازهای شما تناسب بیشتری دارد. در ادامه، محبوب‌ترین گزینه‌های اقامت دانشجویان در ترکیه آمده است:

  • خوابگاه‌های دانشگاه: بین 20 تا 35 یورو در ماه (هزینه‌ها بسته به دانشگاه و امکانات متفاوت است)
  • خوابگاه‌های دولتی: 24 تا 38 یورو در ماه
  • خوابگاه‌های خصوصی: امکانات بسیار بهتری دارند اما هزینه آنها نیز بالاتر است
  • اجاره آپارتمان: 68–283 یورو در ماه بسته به موقعیت و اندازه آپارتمان

اگر قصد دارید که یک آپارتمان در ترکیه اجاره کنید، باید هزینه‌های جانبی که بین 50 تا 75 یورو در ماه است را نیز در نظر داشته باشید.

هزینه غذای دانشجویان در ترکیه

دانشجویان می‌توانند غذای خود را از سلف دانشگاه که روزانه 2 یا 3 وعده غذایی بسیار مقرون به صرفه ارائه می‌دهد، تهیه کنند. هزینه هر وعده غذایی بین 3 تا 12 لیر است. اما اگر بخواهید غذاهای دیگر را امتحان کنید، می‌توانید از سایر رستوران‌ها و کافه‌های دانشگاه هم استفاده کنید. هزینه غذا در ترکیه هم به سبک زندگی شما بستگی دارد؛ اگر خوردن غذا در رستوران و یا سفارش غذا لذت می‌برید، هزینه‌هایتان بسیار بیشتر خواهد شد. اما اگر به آشپزی علاقه دارید، می‌توانید صرفه جویی زیادی در هزینه‌هایتان کنید.

در زیر، قیمت متوسط برخی مواد غذایی در ترکیه را می‌بینید:

  • 1 قرص نان: 3 لیر
  • 1 لیتر شیر: 5.5 لیر
  • 12 عدد تخم مرغ: 12 لیر
  • 1 کیلو پنیر: 44 لیر
  • 1 کیلو سیب: 6.5 لیر
  • 1 وعده غذایی در یک رستوران مقرون به صرفه: 25 لیر

هزینه حمل و نقل دانشجویان در ترکیه

هزینه حمل و نقل ماهانه در ترکیه در صورت استفاده از مترو یا اتوبوس چیزی حدود 27 یورو است. این نوع حمل و نقل برای رفت و آمد روزانه دانشجویان بسیار مقرون به صرفه است. اما اگر از روش‌های دیگر استفاده کنید هزینه شما بیشتر می‌شود. مثلا برای یک سفر 5 کیلومتری با تاکسی باید چیزی حدود 28 لیر بپردازید.

سایر هزینه های دانشجویی در ترکیه

موارد گفته شده، اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی دانشجویی در ترکیه بود. اما به جز این‌ها، هزینه‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • کتاب و سایر موارد آموزشی: 80 یورو
  • صورتحساب ماهانه تلفن: 6 تا 12 یورو
  • سرگرمی و تفریح: 10 تا 15 یورو در ماه
  • بیمه درمانی خصوصی: 34 تا 57 یورو در ماه
  • اینترنت: 30 لیر در ماه

یک مقایسه ساده بین هزینه های تحصیل در ترکیه و هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا و استرالیا کافیست تا متوجه شویم که تحصیل در ترکیه یک گزینه کاملا مقرون به صرفه است. این موضوع چه در رابطه با شهریه دانشگاه و چه در مورد هزینه‌های زندگی صادق است. ضمن اینکه با تحصیل در ترکیه شانس خوبی هم برای گرفتن بورسیه و تخفیف‌های تحصیلی خواهید داشت و همین موضوع باعث تامین بخش زیادی از هزینه‌های شما خواهد شد. از طرفی، به دلیل همسایگی ترکیه با ایران هزینه‌های رفت و آمد شما هم کاهش خواهد یافت.

برای اطلاع دقیق از هزینه‌ تحصیل در ترکیه می‌توانید به وب سایت لتسگویونی سر بزنید و هزینه خوابگاه و شهریه دانشگاه های ترکیه را چک کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top