تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/06/08 - 19:40
کد خبر: 406243

فرآیند درمان ستون فقرات در ایران هوشمند شد

سامانه جراحی هوشمندی که توسط محققان یک شرکت دانش بنیان طراحی شده می تواند در فرایند درمان ستون فقرات نیز به کار برده شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی و فناوری، علیرضا احمدیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه جراحی هوشمند، درباره این سامانه گفت: سیستم راهبری جراحی هوشمند سامانه‌ای پیشرفته است که با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است و یکی از مهم‌ترین نیازهای حوزه سلامت کشور را پاسخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: با کمک این سامانه هوشمند، فرآیند درمان با کم‌ترین آسیب ممکن به نتیجه می‌رسد و ضمن افزایش دقت کاری جراح، فرآیند بهبود نیز در اثر جراحات وارد شده کم‌تر، سرعت می‌گیرد.

به گفته این فعال فناور، متخصصان زیادی از حوزه‌های فناوری گوناگون در این طرح کلان ملی فناورانه مشارکت داشته‌اند و از حوزه‌هایی چون مهندسی پزشکی، بیومکانیک، رایانه، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها به توسعه این محصول کمک کرده‌اند.

احمدیان بیان کرد: سیستم های راهبری جراحی پیشین بر مبنای تصاویر، پیش از عمل مانند سی‌تی اسکن، ام آر آی و دیگر تصاویر بود که اطلاعاتی را در اختیار جراح قرار می‌داد. اما این اطلاعات در حین عمل به روزرسانی نمی شود و نمیتوان تغییرات حین عمل را در آنها مشاهده کرد. در سیستم راهبری جدید، روند تازه‌ای آغاز شده که تصاویر در حین عمل و متناسب با نیاز جراح تهیه شده و برای هدایت ابزار جراح مورد استفاده قرار میگیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه جراحی هوشمند، درباره مزیت‌های این سامانه جدید گفت: سیستم راهبری جراحی جدید با هدف هدایت ابزار جراح بر روی تصاویر دو بعدی فلوروسکوپی توسعه پیدا کرده است که بدون نیاز به تابش مستمر اشعه، امکان مشاهده لحظه به لحظه موقعیت ابزار بر روی تصاویر را فراهم ساخته است و درحقیقت عملکرد آن را به یک سیستم فلوروسکوپی مجازی می توان تشبیه کرد.

به گفته این فعال فناور، طیف وسیعی از عمل های ارتوپدی که پیش از این به کمک تصاویر سی‌آرم هدایت می شدند، می توانند از مزایای این سیستم بهرهمند شوند. همچنین استفاده از این سیستم می تواند با کاهش آسیب به بافت های بیمار، تکنیک های بسته جراحی را گسترش دهد.

احمدیان گفت: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، در حال حاضر در حدود ۲۳۰۰ جراح ارتوپد در کشور فعال هستند و نزدیک به ۴۰۰ دستگاهC-arm در بخش های ارتوپدی کشور وجود دارد. سامانه راهبری مبتنی بر فلوروسکپی می تواند به عنوان مکمل سیستم تصویربرداری، نقش مهمی در کاهش اشعه دریافتی تیم جراحی و بیمار داشته و همچنین زمان عمل را کوتاه تر کند.

وی ادامه داد: نمونه ایران‌ساخت در حالی با کیفیتی هم‌پای نمونه خارجی تولید و عرضه می‌شود که واردات این محصول ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار هزینه دارد. با تولید این محصول دانش‌بنیان سالانه بیش از یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی محقق خواهد شد و با ایجاد زمینه‌های صادراتی، روند ارزآوری و رونق اشتغال نیز رشدی چشمگیر خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top