تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/17 - 01:36
کد خبر: 407098

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

یک نقشه شوم: آمریکا به‌دنبال درگیری ایران با جهان اهل سنت/ احمد مسعود توانایی مقابله با طالبان را دارد؟

یک نقشه شوم: آمریکا به‌دنبال درگیری ایران با جهان اهل سنت/ احمد مسعود توانایی مقابله با طالبان را دارد؟

برخی می گویند ایران چرا مثل عراق و سوریه، وارد درگیری در افغانستان نمی شود؟ ایران، هرگز راسا وارد هیچ جنگی نشده. ایران پس از درخواست رسمی دولت های قانونی عراق و سوریه، به آنها برای مبارزه با تروریسم "کمک" کرد و هرگز طرف اصلی جنگ نبود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارغ از آنکه امروز در افغانستان چه می‌گذرد، موضع جمهوری اسلامی دفاع از مردم افغانستان است. دومین نکته مهم درباره افغانستان این است که عامل بدبختی ها، کشتارها، ناامنی ها در افغانستان همان آمریکایی‌ست که 20 سال در این کشور جولان داده و هم اکنون که شکست خورده و مفتضحانه اقدام به ترک افغانستان کرد . درباره حملات نظامی طالبان و پاکستان به منطقه پنجشیر هم دستگاه دیپلماسی ایران این رفتار را به اشد وجه محکوم کرد و چند روز گذشته نیز رئیس جمهور هم در اولین گفتگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: «از دولتی که برخاسته از رای مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم»

اما این روزها در بین مردم و فعالان فضای مجازی حمایت‌های گسترده ای از احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت پنجشیر شده است؛ این حمایت گسترده درپی سیاست منفعلانه جمهوری اسلامی در اقناع سازی مردم پیرامون عدم موضع گیری مناسب درخصوص حوادث طالبان و پنجشیر است که باعث انتقادات فراوانی شده است.

کمک نظامی ایران با درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه

محمد ایمانی تحلیل‌گر سیاسی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

«افغانستان در دوره بیست ساله اخیر (سیطره طالبان، اشغال آمریکا، و حاکمیت دولت بی ریشه و غربگرای اشرف غنی)، بارها نابودی نسل و منابع و زیر ساخت ها را  به چشم دید و ضمنا زیر "ساخت های سیاسی و فرهنگی مقاومت" برای تشکیل دولت مستقل از آمریکا و طالبان را تا حدود زیادی از دست داد.

این هم مهندسی آمریکا و غرب، با عبرت گرفتن از تحولات عراق بود. البته جمعیت شیعیان در افغانستان ۲۵ درصد جمعیت است، بر خلاف عراق که اکثریت بالای ۶۰ درصد مردم شیعه هستند.

برخی می گویند ایران چرا مثل عراق و سوریه، وارد درگیری در افغانستان نمی شود؟ ایران، هرگز راسا وارد هیچ جنگی نشده. ایران پس از درخواست رسمی دولت های قانونی عراق و سوریه، به آنها برای مبارزه با تروریسم "کمک" کرد و هرگز طرف اصلی جنگ نبود. 

دولت های قانونی مستقر و ارتش آنها تصمیم به دفاع از خود گرفتند و وسط میدان آمدند، و انبوه گروه های مردمی داوطلب هم در کنار دولت ها ایستادند. یعنی اقتضائات فراهم بود؛ بنابراین ایران هم عمدتا با کمک مستشاری، به ساماندهی خط دفاعی و سپس تهاجمی علیه تروریست ها پرداخت.»

احمد مسعود توانایی مقابله با طالبان را دارد؟

محمدعلی رئیس‌السادات فعال سابق دانشجویی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

«اولین توجیه غیرمنطقی برای مشروعیت بخشی به طالبان، عدم شکل گیری گروه های مقاوم علیه این جریان بود. سوال می شد که اگر مردم افغانستان طالبان را نمیخواهند چرا اقدامی علیه آن انجام نمیدهند؟

...در این بین که گروه های مختلف اجتماعی و جریان های سیاسی توان و اراده ی مقابله با طالبان را ندارند، ظهور یک صدای مخالف مغتنم است. احمد مسعود تنها صدای مخالفت با طالبان است. نکته اما همین جاست. مابین مخالفت و مقابله و مبارزه تفاوت های اساسی است. بیایید یکبار از خودمان بپرسیم احمد مسعود کیست؟

افرادی که امروز برای احمد مسعود کف و سوت میکشند تا چند هفته پیش حتی نام او را هم نشنیده بودند. مظلومیت موقعیت مناسبی را برای جلب محبوبیت فراهم می آورد. احمد مسعود دو اقدام انجام داد تا به وسیله  آنها خود را در مقام محبوبیت قرار دهد:

اول استفاده از برند و نام احمد شاه مسعود، دوم قرار گرفتن در موضع "مبارز مظلوم"؛ در حالی که نه منش و روش پدر را دارد و نه اساسا مبارزه ای را تجربه کرده است که بخواهد در آن مظلوم واقع شود.

طالبان پس از مذاکرات صلح دوحه (دو سال پیش) بازسازی خود را آغاز و حدودا از شش ماه پیش، پیش روی های خود در افغانستان را شروع کرد. از وضعیت تسلیم شهرها(عمدتا هم بدون مقاومت) مشخص بود طالبان قدرت دوباره ای گرفته است و یا مثل گذشته میخواهد دولت موازی شکل دهد یا تمام افغانستان را در دست خواهد گرفت.

حال سوال اینجاست: طی بیست ماه گذشته احمد مسعود کجا بود؟ فرانسه. آیا اقدامی علیه مذاکرات صلح دوحه، پیشروی طالبان و مبارزه علیه این جریان انجام داد؟ خیر. طی سالیان گذشته سابقه مبارزه داشته؟ خیر. ارتباطش با مبارزه فقط به واسطه نسب خونی با احمد شاه بود.

اصلا چگونه پنجشیر را منتسب به احمد مسعود میدانیم و برعکس؟ به همان منطقی که ملا هبت الله خود را امیر المومنین میداند و بالعکس!

او در این برهه بیست ماهه اقدامی علیه وضعیت جدید انجام نمیدهد. حتی از شش ماه پیش هم آنچه "مبارزه علیه طالبان" نامیده و او را قهرمان آن می دانند شکل نگرفت. مسعود وقتی به پنجشیر رفت که طالبان دروازه کابل را به صدا درآورده بود. درواقع او برای مقاومت ومبارزه به افغانستان برنگشت که اگر قصدش این بود حداقل هجده-نوزده ماه فرصت داشت، بلکه بازگشت تا خود را به عنوان مهره تاثیرگذار در فضای سیاسی پس از شکل گیری "امارت اسلامی" معرفی کند...»

نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در نشست غیرعلنی امروز مجلس سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه با حضور در صحن گزارشی را در مورد وضعیت افغانستان ارائه کرد.

همچنین احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس گفت: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به مراتب مهمتر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به گفته سردار قاآنی، آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و بنا بر اعتراف رئیس‌جمهور این کشور، روزی ۱۸ نفر از سربازان بازگشته از افغانستان خودکشی می‌کنند.

وی اظهار داشت: سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.

علیرضابیگی تأکید کرد: به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

نتیجه‌گیری

با توجه به مباحث مطرح شده، نه می‌توان احمد مسعود را منجی دانست و نه اینکه می‌توان نقش تاثیرگذار او را کتمان کرد. از یکسو عدم حضور نظامی ایران تنها به این دلیل است که هیچ درخواست رسمی از سوی مقامات افغانستانی به ایران داده نشد اما از سوی دیگر انفعال دیپلماسی جمهوری اسلامی در سر برآوردن طالبان و تصرف کامل افغانستان طی کمتر از یکماه و عدم واکنش مناسب باعث تشویش افکار عمومی شد چرا که جز استاندارد دوگانه از سوی ایران چیز دیگری مشاهده نکردند!

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1400/06/17 - 20:20

اولین بار یک تحلیل منطقی و دقیق گذاشتید
تورهای مسافرتی آفری
هوش مصنوعی به کمک پیش‌بینی جرم و جنایت می‌آید
خالق ChatGPT مچ دانشجوهای متقلب را می‌گیرد؟
شرکت در ضیافت شام کاخ باکینگهام با پیراهنی به رنگ پرچم فسطین
اگر دروغگویی یک رشته در المپیک بود!
آموزش و پرورش نباید دچار سیاست‌زدگی شود
درخواست پزشکیان از مردم برای حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق
راه‌اندازی شبکه وای‌فای رایگان در مرزهای اربعین خوزستان
دریافت هر گونه اطلاعات از خدمات سفر اربعین از طریق سامانه سماح
توسعه مدل‌های هوش مصنوعی با کتاب
تجمع ضد صهیونیستی مردم کابل در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه» +عکس
سرمربی تیم ملی ژیمناستیک: با ژیان نمی‌شود بنز را گرفت
وحشت در اسرائیل؛ شاباک نتانیاهو را به زیرزمین می‌برد
ایران پتروشیمی ونزوئلا را احیا می کند
رسانه عبری: حتما در معرض اقدام تلافی جویانه قرار خواهیم گرفت
زنان سهم زیادی در زنده نگاهداشتن فرهنگ مقاومت دارند
باقری: بی‌تردید از حق مشروع خود برای دفاع استفاده خواهیم کرد
پزشکیان: ترور شهید هنیه بدون پاسخ نخواهد ماند
پاریس رکورد بدترین المپیک را به نام خود می‌زند
غزه در آستانه فاجعه اپیدمیولوژیک است
انگلیس در خطر جنگ داخلی است
پیش فروش بلیت قطار رجا از فردا آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top