تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/31 - 11:21
کد خبر: 408613

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از اولین تجربه تینا پاکروان در نمایش خانگی؛

«خاتون»ی که واقعی نیست

«خاتون»ی که واقعی نیست

شاید یکی از ضعف های سریال را هم بتوان همین دیالوگ ها دانست. دیالوگ هایی که بیشتر شبیه بیانیه های سیاسی می ماند تا دیالوگ ی سریال. پاکروان برخلاف بخش های عاشقانه سریالش، نتوانسته به دور از شعارزدگی بخش میهن پرستی و مبارزاتی اثر را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «خاتون» تینا پاکروان که این روزها مهمان نماوا شده، توانست مانند برخی دیگر از سریال های این پلتفرم مانند «قورباغه» توجهات را به خود جلب کند. سریالی که اولین تجربه کارگردان در عرصه نمایش خانگی به شمار میرود و علی اسدزاده که پیش تر تهیه کنندگی «قورباغه» را در کارنامه اش داشت، حالا در کنار این کارگردان قرار گرفته است. پاکروان که پیش تر در کارنامه خود، کارگردانی آثار موفقی چون «یحیی سکوت نکرد» و «نیمه شب اتفاق افتاد» را دارد؛ برخلاف تجربه ناموفق اخرین اثرش که 4 سال از تولیدش می گذرد، یعنی «لس آنجلس تهران» حالا دوباره توانسته نام خود را بر سر زبان ها بیندازد؛ اما با نگاهی دقیق تر به این سریال نمایش خانگی باید گفت که به نظر می رسد؛ قرار نیست با یک اثر ماندگار در این حوزه طرف باشیم.

«خاتون»ی که واقعی نیست

«خاتون» بی‌توجه به لهجه بومی

مخاطب در «خاتون» به تماشای داستان زندگی شخصیتی به همین نام با بازی نگار جواهریان می نشیند، زنی که همسر یک فرمانده ارتش به نام شیرزاد است که اشکان خطیبی به ایفای نقش آن می پردازد. علی رغم بازی قابل قبول این دو بازیگر، اما در همان قسمت اول مخاطب با شگفتی های سریال هم روبه رو می شود! «خاتون» هر چند در خطه مازندران فیلمبرداری شده و داستان آن هم به گفته خود کارگردان، برگرفته از واقعیت است؛ اما هیچ کدام از شخصیت ها حتی یک دیالوگ با لهجه گیلگی ندارند. وضعیت زمانی جالب تر می شود که کارگردان به سراغ برخی شخصیت های واقعی تاریخ معاصر ایران مانند فهمیه اکبر با بازی غزل شاکری هم رفته است، زنی اصالتا مازندرانی که علاوه بر نویسندگی، فعال اجتماعی هم بوده و در مبارزات مردمی علیه اشغال کشور توسط متفقین نقش داشته است؛ با این حال هیچ ردی از توجه به لهجه مردم این خطه در سریال وجود نداشته باشد. البته پاکروان هر اندازه که لهجه بومی شخصیت های سریالش را نادیده گرفته، اما در طراحی صحنه ظرافت به خرج داده و در به تصویر کشیدن حال و هوای ایران آن زمان  موفق عمل کرده است.

«خاتون»ی که واقعی نیست

دیالوگ های شعاری و گل درشت در حمایت از وطن!

اولین تجربه این کارگردان در عرصه نمایش خانگی، سریال نسبتا پربازیگری هم است. نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، شاهرخ فروتنیان، بهناز جعفری، مهدی قربانی، مهتاب ثروتی، مهران غفوریان، پیام دهکردی و فرخ نعمتی و با حضور افتخاری عاطفه رضوی، پژمان بازغی، غزل شاکری، قربان نجفی، سروش صحت و مهران مدیری قرار است داستان این سریال درام، تاریخی و عاشقانه را تکمیل کنند. حضور چنین بازیگرانی نشان می دهد که سریال از لحاظ بازی بازیگران در حد قابل قبولی است؛ اما هر اندازه حضور آنها به سریال قوام بخشیده،  برخی دیالوگ های گل درشت، تو ذوق می زند. دیالوگ هایی که بعضا به سرعت در فضای مجازی وایرال شده و طیف های مختلف برداشت های متفاوتی از آن کرده اند. شاید یکی از ضعف های سریال را هم بتوان همین دیالوگ ها دانست. دیالوگ هایی که بیشتر شبیه بیانیه های سیاسی می ماند تا دیالوگ ی سریال. پاکروان برخلاف بخش های عاشقانه سریالش، نتوانسته به دور از شعارزدگی بخش میهن پرستی و مبارزاتی اثر را به تصویر بکشد. هر چند که در این میان با اضافه کردن برخی شخصیت های واقعی به داستانش تلاش می کند وضعیت مردمان آن روزگار را به نمایش بگذارد، اما به جرات می توان گفت در این بخش چندان موفق نبوده است.

«خاتون»ی که واقعی نیست

موسیقی‌ای که از ریتم کند سریال جلو زد!

موسیقی ای که توسط کیهان کلهر برای سریال ساخته شده را باید یکی از جان‌دارترین بخش های «خاتون» دانست. هر اندازه که این موسیقی به کمک سریال آمده، ریتم کند از جذابیت اثر کم کرده است. هر چند که سریال از همان ابتدا هم از ریتم مناسبی برخوردار نبود، اما عملا مخاطب در قسمت ۶، هیچ پیشرفتی در داستان سریال نمی بیند و اگر بگوییم «خاتون» در همان آغاز، از رمق افتاده بیراه نگفته ایم. هر چند که این مسئله اتفاق تازه ای در سریال سازی کارگردان کشور نیست، اما پخش این سریال از پلتفرم اینترنتی موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت؛ چرا که مخاطب به همان سرعتی که جذب یک سریال نمایش خانگی می شود، می تواند قید تماشای مابقی قسمت هایش را هم بزند.! سرنوشتی که بعید نیست سریال پاکروان هم به آن دچار شود.

«خاتون»ی که واقعی نیست

«خاتون» سال ۱۳۲۰ یا ۱۴۰۰؟ 

یکی از نقدهای جدی ای که به سریال «خاتون» مطرح می شود، دور بودن از واقعیت دهه ۲۰ است. هر چند که برخی اتفاقات مانند حمله متفقین چاشنی سریال شده، اما شخصیت نگار جواهریان را نمی توان چندان با سبک زندگی زنان آن دوره مطابقت داد. زنی که هیچ شباهتی به آنچه در آن روزگار می گذشت، ندارد و اگر برخی المان های میزانسن را از سریال حذف کنیم، می توان گفت که «خاتون» در دنیای امروز وجود دارد نه دهه ۲۰ شمسی. از طرف دیگر شیرزاد هم با وجود نظامی بودن، تفاوت های زیادی با مردان هم دوره خود دارد. با این حال مشخص نیست پاکروان با چه نیتی چنین تفاوت هایی اشکاری را برای شخصیت های خود در سریالی که داستان آن در بستر تاریخ روایت می شود، در نظر گرفته است؛ اما آنچه واضح است اینکه چنین مولفه هایی باعث لطمه زدن به سریال شده است. تلاش خاتون برای حفظ استقلال خود و همراهی شیرزاد با او در سریال به ویژه در قسمت های آغازین به حدی است که بعضا برای چنین سریال تاریخی که از قضا بر پایه داستان واقعی هم ساخته شده، بیشتر تخیلی به نظر می رسد تا واقعی.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
تشکیل نشست شورای عالی کار با دستور کار افزایش حق مسکن
چرا طلا و سکه گران شد؟
جهاددانشگاهی اقیانوسی است که می‌شود همه گوهرها را در آن پیدا کرد
کارت اعتبار فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شد
کدام ویتامین کلید درمان میگرن است؟
مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند تا ۲۵ سال آینده ۳۹ میلیون قربانی بگیرد
دادستان تهران: به بیش از ۶ هزار زندانی واجد شرایط مرخصی اعطا می‌شود
نتایج تحقیقات بلغارستان درباره انفجارهای لبنان منتشر شد
وزش باد و گردوخاک تا ۵ روز آینده در شرق و شمال‌شرق
ترافیک در محورهای شمالی کشور سنگین شد
رشد ۷۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در هفته‌ای که گذشت
کاروان تیم فوتبال جوانان ایران وارد لائوس شد
روزهای شلوغ آبی پوشان در تابستان؛ نقل و انتقالات استقلال هنوز ادامه دارد
زارعی: چهارمی علیپور در المپیک کمتر از مدال نبود
ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم، خانه‌تکانی گاریدو مقابل گربه سیاه
سفر رئیس جمهور به نیویورک می‌تواند مقدمه ای بر رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد
نخستین حضور رئیس‌ دولت چهاردهم در سازمان ملل
جزئیات عفو رهبری به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع)
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top