تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/31 - 12:01
کد خبر: 408630

ترخیص کار کیست و چه وظایفی در ترخیص کالا دارد؟

برای ترخیص کالا از راه سبز زمان بسیار کوتاه و سریع خواهد بود، ترخیص کار می تواند پس از دریافت مجوز خروج محصول از گمرک سریعا به درب خروجی اعلام حمل بار کند و بار را به انبار خود انتقال دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بسیاری از افراد نسبت به ترخیص کالا و چگونگی انجام آن اطلاعات خاصی ندارند و نمی دانند که وظایف ترخیص کار چیست؟ در ادامه این متن با ما همراه باشید تا با چگونگی وظایف ترخیص کار آشنا شوید.

ترخیص کار کیست و چه وظایفی در ترخیص کالا دارد؟

ترخیص کار کیست؟

در هر سازمان شخصی وجود دارد که در قبال دریافت قرارداد شفاهی یا کتبی از طرف سازمان کار های تشریفاتی را انجام می دهد و حقوقی را از صاحب کالا یا بار دریافت می کند.

این شخص وظایف متعدد و بسیار زیادی دارد که از آنها می توان به خارج کردن یا وارد کردن یک بار در گمرک اشاره کرد، نکته وظیفه ترخیص کننده کالا در مقدار زمان مورد نیاز برای ترخیص می باشد، زیرا این تایم باید بسیار کوتاه و سریع باشد و همچنین ترخیص کالا باید با کمترین هزینه ممکن انجام شود.

ترخیص کننده کالا باید تمامی توانایی خود را در معامله نشان دهد تا کالاهای وارد شده را با کمترین قیمت در گمرک دریافت کرده و کالاهای خروجی را با کمترین هزینه ارسال کند به همین دلیل برای این وظیفه معمولا افرادی انتخاب می شوند که دارای تجربه بسیار بسیار بالا در این زمینه باشند و به صورت علمی و قانونی با سود بالا ترخیص کالا را انجام دهند.

 

وظیفه ترخیص کالا چگونه انجام می شود؟

شخصی که ترخیص کالا ها را برعهده دارد باید توانایی ایجاد هماهنگی لازم بین هزینه پرداختی شرکت، زمان تعیین شده برای ترخیص و اخذ مجوز های لازم را داشته باشد زیرا همیشه شرکت برای ترخیص هزینه کمی را در نظر می گیرد و ترخیص کار باید در کوتاه ترین بازه زمانی کالا را وارد یا خارج کند.

 

وظایف ترخیص کار

1 ــ دریافت مجوز ثبت سفارش

مهم ترین وظیفه ترخیص کار برای وارد کردن کالا، گرفتن مجوز های لازم برای ثبت سفارش واردات کالا و ثبت سفارش خروج کالا از ایران می باشد زیرا طبق قانون هیچ کالایی نمی تواند از ایران وارد یا خارج شود مگر اینکه مجوزهای لازم برای ورود و خروج کالا از قبل دریافت شده باشند.

 

2 ــ دریافت مجوز با کمترین هزینه

یکی از دلایلی که سازمان های مهم قصد جذب ترخیص کننده کالا ماهر و با تجربه را دارند هزینه های محتمل شده به سازمان درصورت ناآشنا بودن ترخیص کار نسبت به سازمان و چگونگی دریافت مجوز با کمترین هزینه ممکن می باشد، در صورتی که ترخیص کار تجربه کافی را در این زمینه نداشته باشد و ماهر نباشد ضرر غیر قابل باوری به صاحب کار وارد خواهد شد.

 

3 ــ دریافت تمامی مجوزها

بسیاری از ترخیص کار ها بر این باور هستند که تنها نیاز به مجوز ثبت سفارش برای وارد کردن محصولات خود دارند، در صورتی که شما برای وارد کردن یک محصول در گمرک علاوه بر مجوز ثبت سفارش نیاز به مجوز های دیگری مانند مجوز سازمان غذا و دارو برای محصولات خوردنی و بهداشتی، مجوز دانشگاه علوم پزشکی برای محصولات بهداشتی و دارو ها، اداره دامپزشکی برای محصولات دامداری و کشاورزی، مجوز سازمان اتمی برای محصولات خطرناک و انرژی هسته ای، مجوز جهاد کشاورزی برای محصولات کشاورزی و... می باشد.

شما باید با توجه به نمونه کار خود و نوع محصولات دریافتی تحقیقات کامل را نسبت به مجوز های مورد نیاز داشته باشید تا قبل از اینکه محصولات به ایران برسد شما تمامی مجوز های لازم را برای ورود دریافت کنید، زیرا هر روزی که محصولات کمتر در گمرک اقامت داشته باشد شما بیشتر ضرر خواهید کرد.

ترخیص کار کیست و چه وظایفی در ترخیص کالا دارد؟

مراحل ترخیص کالا چیست؟

1 ــ ورود محصولات به ایران

برای ترخیص کالا از گمرک شما در ابتدا نیاز به اعلام شرکت های مختلف برای ورود محصولات خود به گمرک را دارید، این شرکت ها می تواند شرکت کشتیرانی، شرکت حمل هوایی، شرکت حمل زمینی و... باشد.

 

2 ــ ارائه مدارک برای دریافت انبار در گمرک

شما برای ورود به گمرک و تحویل کالاهای مورد نظر خود نیاز به دریافت اسناد مورد نیاز و تحویل آنها به صاحب گمرک دارید، شما می توانید از طریق پست این مدارک را به گمرک ارسال کنید، گمرک پس از دریافت اسناد و مدارک شما برای محصولات یک انبار در نظر خواهد گرفت تا زمانی که شما حضورا برای ترخیص تمامی کالا ها به گمرک بروید، البته قابل ذکر است که برای دریافت قبض انبار شما باید هزینه ای را به گمرک پرداخت کنید.

 

3 ــ ارائه اسناد به بانک

گمرک تمامی اسناد ارسالی شما را به همراه قبض انبار به بانک ارسال می کند تا بانک با بررسی کامل اسناد شما از طریق دولت الکترونیک پروسه های بانکی را طی کند و از درست بودن مدارک اطمینان کامل پیدا کند.

 

4 ــ واریز هزینه ها

پس از اینکه مدارک شما از طریق دولت الکترونیک و بانک در گمرک تایید شد شما می توانید هزینه درخواستی گمرک را ارسال کنید، اگر کالا های شما معافیت ترخیص داشته باشد این هزینه پرداخت نمی شود در غیر این صورت هزینه دریافتی به ترخیص کار اعلام می شود و ترخیص باید هزینه را در سامانه برای گمرک ارسال کند.

 

5 ــ تحویل کالا

پس از اینکه مدارک شما تایید شد و هزینه را ارسال کردید، گمرک برای ارسال محصولات شما یک مسیر را بین مسیر سبز، مسیر زرد و مسیر قرمز انتخاب می کند و در اختیار شما قرار می دهد.

ترخیص کار کیست و چه وظایفی در ترخیص کالا دارد؟

وظایف ترخیص کار در هر مسیر

ترخیص کننده کالا در هر مسیر دارای وظایف متعدد و متفاوتی می باشد که در این قسمت برای ترخیص کالا بیان شده است:

 

1 ــ ترخیص کالا از راه سبز

برای ترخیص کالا از راه سبز زمان بسیار کوتاه و سریع خواهد بود، ترخیص کار می تواند پس از دریافت مجوز خروج محصول از گمرک سریعا به درب خروجی اعلام حمل بار کند و بار را به انبار خود انتقال دهد.

 

2 ـ ترخیص از راه زرد

زمانی که راه زرد برای ترخیص تعیین می شود یعنی پرونده محصولات شما باید به کارشناسان بار ارائه داده شود تا کارشناس بارهای شما را بررسی کند، در طی این فرایند شما موظف هستید به ایراد هایی مانند قیمت محصولات، کیفیت کالاها و دیدگاه های مختلف یک کارشناس رسیدگی کنید تا بازه زمانی ترخیص کوتاه تر شده و محصولات هر چه سریع تر ترخیص شوند.

 

3 ــ ترخیص از راه قرمز

ترخیص کالا از راه قرمز بدترین نمونه ترخیص می باشد زیرا برای کارشناسی کالاهای شما یک کارشناس تعیین شده تا ارزیابی فیزیکی و کیفی محصولات شما را انجام دهد، این نمونه ارزیابی می تواند به بارهای شما آسیب وارد کند زیرا تجهیزات خیلی سنگینی دارد به همین دلیل پیشنهاد می شود برای ترخیص خودتان حضور داشته باشید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top