تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/07/06 - 08:14
کد خبر: 409126

بازار کار حسابداری در ایران چگونه است؟

حسابداران باید مسئولیت سنگین امورمالی یک سازمان یا شرکت را برعهده بگیرند. همین امر باعث ایجاد استرس و فشار زیاد می‌شود. یکی از سختی‌های این رشته دقت در محاسبات است. اگر یک ریال از حساب‌ها کم یا زیاد شود موجب استرس و تغییر خلق‌وخوی افراد می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از رشته های تحصیلی پرطرفدار در ایران رشته تحصیلی حسابداری است. رشته حسابداری بازار کار بسیار پر درآمدی دارد. در کشور ایران کمتر کسی را مشاهده میکنیم که ضمن تحصیل در این رشته، شغلی نداشته باشد.  برای آشنایی بیشتر با این رشته در ایران همراه ما باشید.

بازار کار حسابداری در ایران چگونه است؟

حسابداری چیست؟

در کتاب‌ها و سیستم‌های دانشگاهی تعاریف مختلفی از حسابداری آورده شده است اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع از این حرفه را ارائه دهیم باید بگوییم حسابداری سیستمی است که در آن فرایند‌هایی مانند جمع‌آوری اطلاعات، طبقه‌بندی داده‌ها، ثبت و تهیه گزارشات مربوط به‌ آن‌ها انجام می‌شود تا مدیران و تصمیم‌گیرندگان نهایی بتوانند به‌راحتی از این داده‌ها استفاده کنند.

رشته حسابداری چیست؟

حسابداری به معنی ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل و نتایج به‌صورت گزارش‌هایی به مدیران سازمان یا شرکت جهت تصمیم گیری مناسب، درست و به‌مو‌قع است. در واقع حسابداری را می‌توان راهی برای کنترل سلامت مالی، ارزیابی دارایی‌های مالی، بدهی‌ها و همینطور جریان نقدی در کسب و کارها تعریف کرد. رشته حسابداری یکی از رشته‌های آموزش عالی است که داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند.

رشته حسابداری در واقع رشته ای است که به عنوان رشته های شناور شناخته می شود و داوطلبان در هر سه رشته تحصیلی ریاضی، تجربی و انسانی میتوانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. فردی که شغل حسابداری انتخاب می کند باید بتواند گزارش کارهای مناسب و جامعه را ارائه دهد، پس نیاز است که ادبیات فارسی او در سطح خوبی باشد و نگارش خوبی را برای متن های آماده شده انجام دهد.

یکی دیگر از خصوصیت هایی که دانشجوی این رشته باید داشته باشد این است که بتواند ساعت های طولانی مدت پشت کامپیوتر و میز کار با عدد و رقم ها سر و کله بزند و معادلات ریاضی را انجام دهد. همینطور نیاز است که شخصی که حسابدار است علاوه بر این که ریاضی و ادبیات قدرتمند داشته باشد و قدرت بدنی مناسب داشته باشد، خلاق و صبور باشد و با انضباط باشد.

با توجه به تغییراتی که در روند اقتصادی کشور اکنون به وجود آمده است مهندس حسابداری از جمله شغل هایی است که طرفداران متعددی دارد و افرادی که حساب داری نده اند میتوانند  امیدوار باشند که بیکار نخواهند بود و بدون شک در یکی از سازمان ها، ارگان ها و شرکتهای خصوصی یا دولتی میتوانند مشغول به کار شوند.

سختی و حساسیت های شغل حسابداری

هر شغلی حساسیت و سختی های خاص خود را دارد، شغل حسابداری هم از این قاعده مثتسنا نیست.

یکنواخت بودن

رشته حسابداری، برای بسیاری از افراد، جذابیت زیادی ندارد. این رشته هیچ لحظه هیجان‌انگیزی حین کار ندارد. حسابداران هر روز با اعداد و ارقام سروکار دارند.

مسئولیت مدیریت مالی شرکت‌ و سازمان‌ها برای بسیار از افراد، کسل‌کننده و خسته‌کننده است. این رشته نیازمند دقت بالا و ذهن متمرکز است. اما با وجود تمام این‌ها، حسابداری برای بسیاری از افراد دوست‌داشتنی است.

استرس زیاد

حسابداران باید مسئولیت سنگین امورمالی یک سازمان یا شرکت را برعهده بگیرند. همین امر باعث ایجاد استرس و فشار زیاد می‌شود. یکی از سختی‌های این رشته دقت در محاسبات است. اگر یک ریال از حساب‌ها کم یا زیاد شود موجب استرس و تغییر خلق‌وخوی افراد می‌شود.

استرس ناشی از حسابداری خواه ناخواه بر زندگی شخصی فرد تاثیر می‌گذارد. به گونه‌ایی که ممکن است بعد از اتمام کار، فرد در خانه عصبی و تندخو باشد و آرامش خود را در ساعات دور از محیط کاری از دست بدهد.

یادگیری مداوم

یادگیری رشته حسابداری بعد از اتمام تحصیل تمام نمی‌شود. حسابداران باید مدام اطلاعات و دانش خود را به روز کنند. یک حسابدار حرفه‌ای برای ارتقای شغلی و افزایش درآمد، مدام باید در حال یادگیری نرم‌افزار‌های جدید باشد.

شرایط حقوقی حسابدار

حسابدارانی که در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان است.  میزان حقوق حسابدار در ایران از ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۰.۵۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. این میانگین حقوق ماهیانه شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. حقوق حسابدار براساس تجربه، مهارت و جنسیت تغییر می‌کند. 

بازار کار حسابداری در ایران چگونه است؟

شرایط ورود به بازار کار حسابداری چیست؟

درآمد مناسب رشته پر طرفدار حسابداری باعث شده تا بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های دیگر هم به سمت آن کشیده شوند، پس بسیار مهم است که در این بازار کار رقابتی، گلیم خود را از آب بیرون بکشید. مهمترین نکته در هر شغلی، هم نشینی با متخصصین آن رشته و ایجاد شبکه و ارتباط با آنها است. اگر از ابتدای کار با یک مدیر مالی خوب آشنا شوید، مقدار زیادی از راه را رفته اید. پس پیش از هر چیز حتما به ایجاد ارتباطات اهمیت دهید. در رشته ی پول ساز حسابداری، خیلی مهم است که از ابتدای راه، چشم انداز خود را درست ترسیم کنید و اگر از مثلث استاد و رابط ، تلاش و پشتکار، علم و دانش بهره مند باشید، در زمانی بسیار سریع رشد خواهید کرد.

همچنین علاقه و پشتکاری که در این شغل لازم است را باید در خود جستجو کنید. اما برای ضلع سوم این مثلث یعنی دانش، علاوه بر لزوم دانش اندوزی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، از وبسایت های آموزش تخصصی حسابداری نیز می توان بهره گرفت و برای ورود به بازار کار، هر آنچه برای آموزش حسابداری ویژه بازار کار است را فرا گرفت.

هفت مهارتی که باید یک حسابدار، پیش از ورود به بازار کار باید بداند

این هفت مهارت عبارتند از:

  1. داشتن دانش و تجربه در زمینه استانداردها و اصول پایه رشته حسابداری (کارآموزی، یکی از بهترین شیوه‌های کسب تجربه است)
  2. آشنایی با نرم افزارهای ICDL و اینترنت
  3. اکسل یکی از مهمترین ابزارهایی است که یک حسابدار باید با آن آشنا باشد
  4. تسلط به قوانین مالیاتی
  5. تسلط به قوانین تأمین اجتماعی و قوانین کار
  6. ایجاد رزومه و مستندسازی
  7. مهارت‌های ارتباطی

چطور به یک حسابدار خوب تبدیل شویم؟

قانون کلی برای موفقیت و بهترین شدن در هر شغلی، یادگیری مداوم در آن شغل است و چه بهتر که یادگیری مرتبط با بازار کار آن شغل باشد. بعبارتی چنانچه میخواهید به یک حسابداری حرفه ای تبدیل شوید، نیاز است که آموزش های اساسی مرتبط با حسابداری مختص بازار کار را فرابگیرید. افراد زیادی در جامعه هستند که به انجام امور حسابداری علاقه‌مند هستند اما برای شروع یادگیری دچار سردرگمی و تردید هستند و نهایتا از این کار منصرف میشوند. از طرفی حسابدارانی هستند که تجربه و دانش کافی در شغل حسابداری ندارند یا به دنبال ارتقای حرفه خود هستند اما راه را نمیشناسند. برای این دسته افراد یک مسیر مشخص حرفه ای وجود دارد تا به این هدف خود دست یابند. آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته، یا بعبارتی یک آموزش حسابداری ویژه بازار کار که یک حسابدار تازه کار یا بی تجربه را کارآزموده میکند و یک حسابدار با تجربه را به موقعیت شغلی بالاتر هدایت میکند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top