تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/14 - 08:16
کد خبر: 409983

رقابت سنگین جریان‌های عراقی در انتخابات پارلمانی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: رقابت سنگینی بین جریان های وابسته به مقاومت و برخی از جریان های ملی گرای نزدیک به غرب در انتخابات پارلمانی عراق ایجاد شده و باید دید که کدام یک از آنها فراکسیون اکثریت پارلمان عراق را در دست می گیرند تا بتوانند نقش پر رنگی در انتخاب نخست وزیر داشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، حسین کنعانی مقدم، در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق که قرار است هفته آینده در این کشور برگزار شود، گفت: نتایج این انتخابات ممکن است تغییراتی را در ساختار سیاسی پارلمان عراق ایجاد کند و در همین چارچوب ما شاهد ظهور و بروز ائتلاف های جدید در ساختار سیاسی این کشور باشیم.

وی با اشاره به تعیین سهمیه برای شهرستان های کوچک به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی و انتخاب نماینده، گفت: وضعیت حاکی از این موضوع است که روند به مانند سابق نیست که تمام یک حزب بر اساس لیستی که ارائه می دهد بتواند رای کسب کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با بیان اینکه تغییراتی نیز در شعارهای ائتلاف ها و گروه های سیاسی فعال در انتخابات عراق به وجود آمده است، گفت: بر اساس آخرین اخبار منتشر شده ۲۱ ائتلاف برای رقابت جهت فتح 329 کرسی به وجود آمده است، حدود ۳۲۴۹ نفر در این انتخابات نامزد شده اند که ۹۵۱ نفر آنها خانم هستند. حدود ۷۸۹ نفر آنها به عنوان نامزد مستقل در این انتخابات شرکت کرده اند و ۹۵۹ نفر آنها جزو ائتلاف ها هستند.

کنعانی مقدم با بیان اینکه تعداد واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات حدود ۲۵ میلیون نفر است که برای ۲۳ میلیون نفر کارت‌های بیومتریک صادر شده است گفت: بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته ۴۷ درصد از مردم در شهرهای بزرگی چون بغداد اعلام کردند که در انتخابات شرکت می کنند و این رقم در شهرستان ها و شهرهای کوچک حدود ۵۲ درصد است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به ترکیب ائتلاف ها و گروه های سیاسی فعال در این انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: گروه های شیعه که عمدتا در زمره گروه های مقاومت قرار دارند در شعارهای خود بر خروج آمریکا از عراق و مجازات آمریکا بخاطر ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید دارند.

وی همچنین به ترکیب گروه های سنی و کرد حاضر در این انتخابات اشاره کرد و گفت: برخی از ائتلاف ها در این انتخابات سعی می کنند که با کشورهایی چون ترکیه، قطر، عربستان و امارات نزدیک شوند و به نوعی منافع آنها را پیگیری کنند.

کنعانی مقدم در بخشی دیگر از این مصاحبه با بیان اینکه جنگ سنگینی از سوی برخی از رسانه ها از جمله رسانه های نزدیک به برخی از کشورهای عربی منطقه و یا نزدیک به صهیونیست ها راه افتاده تا نیروهایی به پارلمان عراق راه پیدا کنند که گرایش به ایران و جریان مقاومت نداشته باشند و طرفدار خروج آمریکا از عراق نباشند، گفت: این رسانه ها سعی می کنند با تبلیغات علیه نامزدهای نزدیک به این جریان ها و طرح مسائلی بعضا نادرست و دروغ آنها را از صحنه انتخابات دور کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مراجع عظام در عراق نیز بدون نام بردن از جریانات سیاسی و اسم شخص خاصی از مردم درخواست کرده اند که در انتخابات حضور پیدا کنند ادامه داد: تعدادی از ناظران از سازمان های بین المللی از جمله از سازمان ملل و اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده اند که بر این انتخابات نظارت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که به چه میزان این احتمال وجود دارد که نتایج انتخابات در عراق به سمتی برود که بار دیگر مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود، گفت: او در این زمینه بسیار تلاش کرده است و نشست اخیر بغداد که با حضور نمایندگان کشورهای مختلف از جمله رئیس جمهور فرانسه برگزار شد در جهت تقویت سیاست های الکاظمی بود که به نوعی شاهد هماهنگی او با غرب نیز هستیم.

وی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم و ببینیم که فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق در دست جریان مقاومت خواهد بود یا جریان های ملی گرای وابسته به غرب، چرا که رقابت سنگینی در این زمینه وجود دارد، گفت: برخی از شواهد بیانگر این است که احتمالا الکاظمی نتواند بار دیگر به عنوان نخست وزیر آینده عراق مطرح شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top