تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/14 - 09:51
کد خبر: 410002

بازار گرم خرید و فروش سلاح های مدرن آمریکایی در افغانستان

پس از خروج آمریکا از افغانستان و سقوط دولت کابل، حال این روزها بازار خرید و فروش سلاح‌های آمریکایی در فروشگاه‌های شهر کابل پررونق است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، پس از خروج آمریکا از افغانستان و سقوط دولت کابل، حال این روزها بازار خرید و فروش سلاح‌های آمریکایی در فروشگاه‌های شهر کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان پررونق است.

در این گزارش گفته شده این روزها در افغانستان همزمان با سلطه طالبان، بخش زیادی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا به صورت آشکار توسط معامله‌گران سلاح به فروش می‌رسند.

بخش زیادی از خرید و فروش سلاح‌های آمریکایی در ولایت قندهار صورت می‌گیرد و خریداران این تسلیحات و سایر تجهیزات آمریکایی به سربازان سابق دولت افغانستان و یا نیروهای طالبان پول پرداخت می‌کنند.

در حال حاضر فروشگاه‌های جدید اسلحه فروشی در افغانستان شروع به کار کرده است و در این فروشگاه‌ها انواع نارنجک، دوربین‌های چشمی و عینک‌های دید در شب به فروش می رسند.

این در حالی است که این تجهیزات برای آموزش و تجهیز نیروهای ارتش سابق افغانستان از سوی آمریکا به آنان تحویل داده شده بود و مجموع ارزش آن‌ها که طی ۲۰ سال به صورت مداوم به دولت افغانستان واگذار شده بود، به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد.

به تازگی مقامات بلندپایه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند که سقوط افغانستان ریشه در توافقی داشت که دولت ترامپ و گروه طالبان در سال ۲۰۲۰ به امضا رساندند و در آن تاریخ خروج نیروهای آمریکایی نیز تعیین شد.

در همین ارتباط نیز ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه، تأکید کرد که توافق دوحه «تأثیری واقعاً زیانبار» بر وضعیت داشت و سبب «قوی‌تر شدن» طالبان شد. وی افزود که کاهش نیروها به کمتر از ۲۵۰۰ تن در ماه آوریل به دستور جو بایدن «میخ دیگری به تابوت» دولت افغانستان کوبید و به فروپاشی آن شتاب داد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده طی اظهاراتی شیوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را در دولت بایدن «احمقانه‌ترین حرکت نظامی تاریخ آمریکا» خواند و افزود که تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان یا باید با مداخله «نیروی عظیم نظامی» پس‌گرفته می‌شد یا یکجا «بمباران و نابود» می‌شد.

برخی کارکنان پیشین دولت ترامپ و شماری از جمهوری‌خواهان نیز همزمان به شیوهٔ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاختند. مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ پیشین آمریکا مدعی شد که دولت بایدن بیش از آن‌که «به فکر رعایت شرایط مناسب این خروج» باشد بر انجام این خروج «در یک تاریخ دلبخواهی» تمرکز کرده بود و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز شیوه خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آور» توصیف کرد.

این درحالی است که وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در سنای این کشور اعلام کرد که حضور طولانی‌تر نیروها در افغانستان جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌انداخت و تغییر چشمگیری در شمار خارج‌شوندگان ایجاد نمی‌کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز در همین زمینه گفت: به عنوان بخشی از آن توافقنامه [گفت‌وگوهای دوحه] موافقت کردیم که عملیات هوایی علیه طالبان را متوقف کنیم بنابراین طالبان قوی‌تر شدند و عملیات تهاجمی خود را علیه نیروهای نظامی افغان افزایش دادند و افغان‌ها به طور هفتگی تعداد زیادی نفرات از دست می‌دادند.

به گفته او «علاوه بر این باعث شدیم آنها ۵ هزار زندانی [طالبان] را آزاد کنند بسیاری از این زندانیان به صفوف طالبان بازگشتند. بنابراین آنها بسیار قوی‌تر شدند و حملات خود را ادامه دادند و ما تقلیل یافتیم.»

مقامات پنتاگون در عین حال گفته‌اند که به جو بایدن پیشنهاد شده بود ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان حفظ کند تا از فروپاشی ارتش و دولت جلوگیری شود اما کاخ سفید در پاسخ گفته است که حضور سربازان به جنگ با طالبان می‌انجامد و کمکی به تغییر وضعیت نمی‌کند.

خروج اضطراری نیروهای آمریکایی در ۱۵ اوت و همزمان با ورود طالبان به کابل آغاز شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top