تاریخ انتشار: شنبه 1400/07/24 - 17:29
کد خبر: 411032

آشنایی با حقوق ورودی، سود بازرگانی و هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک

محاسبه هزینه ترخیص کالا پیش از آغاز فعالیت تجاری بخش مهمی از فرایند ترخیص کالا است که هر تاجر و بازرگانی باید با آن آشنا باشد و با اطلاع کافی از انواع هزینه‌های پرداختی برای هر مشکل احتمالی آمادگی داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، هنگامی که شما به عنوان تاجر یا بازرگان اقدام به واردات کالاهای خارجی می‌کنید، حتما باید هزینه‌های مختلف و سرمایه لازم فعالیت خود را بررسی کنید تا در زمان پرداخت هزینه‌ها با مشکلات احتمالی که می‌توانند منجر به کند شدن روند امور شوند مواجه نشوید. همانطور که می‌دانید، ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین مراحل تشریفات گمرکی است که به دلیل جلوگیری از قاچاق و سواستفاده از حساسیت بالایی برخوردار است و نیاز به توجه زیادی دارد. هزینه ترخیص کالا هم شامل هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه انبارداری و حمل و نقل کالا می‌شود که محاسبه آنها قبل از ورود کالا به گمرک برای هر تاجری لازم است. حقوق ورودی، عوارض گمرکی و سود بازرگانی هم از دیگر هزینه‌های پرداختی مهم هستند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر هر کدام از آنها برای آشنایی کامل شما خواهیم پرداخت.

آشنایی با حقوق ورودی، سود بازرگانی و هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک

آشنایی با هزینه‌های مختلف گمرک

هزینه‌های گمرکی وجوهی هستند که برای برخی از خدمات ارائه شده توسط گمرک مانند بارگیری، تخلیه، صفافی، انبارداری، کارشناسی کالا و بدرقه طبق نرخ تعیین شده پرداخت می‌شوند. آگاهی از هزینه‌های متعدد گمرک بسیار حائز اهمیت است و در برخی مواقع به دلیل عدم آشنایی کافی تاجر، خسارت‌های مالی هنگفتی رخ می‌دهد و یا کالا برای مدت طولانی‌تری در انبار گمرک متوقف می‌شود.

اغلب اوقات برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، توصیه به استخدام حق العملکار گمرک می‌شود تا در انجام تمام فعالیت‌های مربوط به ترخیص کالا، صاحب کالا را راهنمایی کنند؛ اما در کنار این موارد هر بازرگانی که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کند نیاز به آشنایی کامل با هزینه‌های مختلف گمرک مانند حقوق ورودی و سود بازرگانی دارد تا فرایند آزادسازی کالا به سرعت به اتمام برسد.

حقوق ورودی درصد مشخصی از ارزش کل کالا به علاوه سود بازرگانی است که توسط اداره گمرک تعیین می‌شود و سود بازرگانی در واقع نوعی از مالیات غیرمستقیم است که به کیفیت، نوع، ارزش کالا، تعرفه و نرخ ارز بستگی دارد. این دو مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین هزینه‌های گمرکی هستند که بهتر است قبل از آغاز فعالیت تجاری خود با آنها آشنا شوید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به طور کامل به انواع هزینه‌ های ترخیص کالا و تعریف دقیقی از حقوق ورودی گمرک و سود بازرگانی بپردازیم.

هزینه‌های انبارداری، تخلیه و بارگیری در فرایند ترخیص کالا

قوانین و روش‌های محاسباتی خاصی برای برخی هزینه های ترخیص کالا توسط اداره گمرک کشور تعیین شده‌اند و برای هر نوع کالایی از یک قاعده و اصول کلی پروی می‌کنند؛ اما هزینه های مربوط به انبارداری، تخلیه و بارگیری کالا به موارد متعددی مانند نوع، ارزش، کیفیت و حجم محصولات بستگی دارند و از اصول و قواعد مشخصی پیروی نمی‌کنند.

بنابراین بررسی و برنامه ریزی اقتصادی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری کالا در انبار، تخلیه و حمل و نقل از جمله فعالیت‌های مهمی هستند که بازرگانان و تاجران باید در طی مراحل ترخیص کالا لحاظ کنند.  این گونه هزینه‌ها معمولا با توجه به حجم محصولات تعیین می‌شوند و پرداخت به موقع و در اسرع وقت آنها می‌تواند از  پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کند؛ زیرا در بسیاری از مواقع به دلیل عدم تخلیه به موقع کالا از انبار گمرک و افزایش مدت نگهداری آنها، جریمه‌های متفاوتی برای صاحب کالا به وجود می‌‌آید و منجر به افزایش هزینه های ترخیص کالا خواهد شد.

حقوق و عوارض ورودی گمرک چیست؟

در تمام کشورها مانند کشور ما قوانین و مقرراتی به عنوان حقوق و عوارض گمرکی در در زمینه واردات کالا وجود دارند که از تاجر یا بازرگان دریافت می‌شوند و بیشتر آنها را تحت عنوان مالیات‌های گمرکی می‌شناسیم. حقوق ورودی یکی از مهم‌ترین هزینه‌های پرداختی به گمرک هستند که هر واردکننده‌ای موظف است به موقع اقدام به پرداخت آنها به نهاد گمرکی کشور کند. شیوه محاسبه حقوق و عوارض ورودی گمرک هم یکی از مهم‌ترین مراحل در فرایند ترخیص کالا است که از اهمیت بالایی برخوردار است و از آنجا که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، بهتر است توسط شرکت ترخیص کالا و نیروهای متخصص آن انجام شوند.

برای اینکه اجازه ورود کالا از گمرک به کشور صادر شود، لازم است وارد کننده کالا درصدی از ارزش کل کالای خود را تحت عنوان حقوق ورودی به گمرک کشور پرداخت کند. این حقوق به خزانه هر کشور واریز می‌شود و یکی از منابع مهم درامد است که مقدار آن در کشورهای مختلف و با توجه به نوع اجناس متفاوت است. حقوق و عوارض ورودی گمرک نوعی مالیات غیر مستقیم هستند که طبق قوانین ما حدود 4 درصد برای هر کالا محاسبه می‌شود. به عنوان یک بازرگان یا تاجر باید بدانید که حقوق ورودی در قوانین گمرکی جمهوری اسلامی دو قسمت دارد و حقوق گمرکی و سود بازرگانی را شامل می‌شود.

مفهوم تعرفه گمرکی

تعرفی گمرکی با نام حقوق گمرکی شناخته شده است و به عبارتی مالیات و عوارضی است که دولت برای اهداف حمایتی، مالی یا ترکیبی از آنها، دریافت می‌کند. اگر تعرفه گمرکی طبق ارزش کالا محاسبه شود، آن را تعرفه ارزشی می‌نامند و به شیوه‌های مختلفی محاسبه خواهد شد. برای محاسبه حقوق ورودی لازم است سود بازرگانی، 4 درصد از حقوق گمرکی و سایر عوارض غیر از مالیات را با هم جمع کنید تا مقدار حقوق ورودی قابل پرداخت برای کالای شما به دست آید.

روش‌های محاسبه حقوق ورودی

در تعیین و دریاقت حقوق ورودی گمرک سه روش وجود دارند که عبارتند از:

  • روش ارزشی: در این شیوه از محاسبه، حقوق ورودی کالا تابعی مستقیم از ارزش آن است و به صورت ضرب نرخ تعرفه در ارزش گمرکی کالا محاسبه می‌شود.
  • روش ویژه: در این روش حقوق ورودی گمرک تابعی از حجم و کمیت کالا است.
  • روش ترکیبی: از ترکیب هر دو روش ذکر شده محاسبه می‌شود و هر کدام که مقدار بیشتری بود، از همان برای دریافت حقوق ورودی استفاده می‌شود.

علاوه بر این باید بدانید که حقوق ورودی مربوط به واردات قطعی کالا است و به هزینه‌هایی که گمرک جهت ارائه خدمات دریافت می‌کند ربطی ندارد. هزینه های ترخیص کالا را با حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی اشتباه نگیرید تا دچار خسارت نشوید.

سود بازرگانی چیست؟

سود بازرگانی مبلغی است که دولت بر اساس وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و با توجه به کمبود یا فراوانی آن کالا در کشور تعیین می‌کند. سود بازرگانی از مهم‌ترین هزینه های ترخیص کالا است و برای محاسبه حقوق ورودی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این نوع سود یکی از سیاست‌های دولت برای برقراری تعادل در واردات کالا است و مستقل از کیفیت کالا، نو یا مستعمل بودن آن از واردکننده کالا اخذ می‌شود.

 در رابطه با سود بازرگانی باید بدانید که توسط گمرک به صورت ریالی و فقط از واردات قطعی دریافت می‌شود و در جدول تعرفه گمرکی برای همه محصولات ذکر شده است. برخی کالاها از دریافت سود بازرگانی معافند و این سود بدون توجه به خوب یا بد بودن کالا دریافت می‌شود. همچنین خوب است بدانید هر آنچه که تحت عنوان سود بازرگانی از تاجر یا بازرگان اخذ می‌شود، غیر از نقش حمایتی یکی از منابع درآمد سازمان های مختلف کشور است. موارد زیر بخشی از اسنادی هستند که تحت سود بازرگانی برای وصول به گمرک ابلاغ می‌شوند:

  • حق ثبت سفارش
  • عوارض شهرداری
  • حق انحصار
  • آسفالت
  • عوارض هلال احمر و تعاون
  • عوارض هوایی، بهداری و بندری

موسسات دانش بنیان، نوع آوری‌ها و اختراعات از پرداخت هزینه‌هایی که ذکر کردیم از جمله حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض معاف هستند و نیازی به پرداخت آنها به نهادهای گمرکی ندارند.

سخن پایانی

محاسبه هزینه ترخیص کالا پیش از آغاز فعالیت تجاری بخش مهمی از فرایند ترخیص کالا است که هر تاجر و بازرگانی باید با آن آشنا باشد و با اطلاع کافی از انواع هزینه‌های پرداختی برای هر مشکل احتمالی آمادگی داشته باشد. به طور کلی محاسبه هزینه‌های گمرکی کمی پیچیده و نیازمند کارشناسی مسلط و تخصصی است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که از افراد باتجربه و مسلط یا شرکت‌های ترخیص کالا برای انجام امور اداری و تشریفاتی گمرک خود کمک بگیرید.

علاوه بر این، همانطور که اشاره کردیم حقوق ورودی و سود بازرگانی از مهم‌ترین هزینه‌هایی هستند که در  طول فرایند باید پرداخت کنید و این هزینه‌ها به نوعی مالیات غیر مستقیم محسوب می‌شوند و ارتباطی با هزینه‌ای که گمرک بابت ارائه خدمات دریافت می‌کند ندارند؛ بنابراین برای تسریع روند امور خود و جلوگیری از هزینه‌های اضافی در زمینه واردات و ترخیص کالا با کارشناسان مجرب این حیطه در ارتباط باشید. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درباره هزینه‌های مربوطه و مراحل ترخیص کالا وارد سایت FNXCUSTOMS.COM شوید و برگه خدمات ما در ققنوس ترخیص را نیز مشاهده کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top