به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، روزانه دهها میلیون باتری در سراسر جهان مصرف میشوند که دفع آنها یکی از جدیترین معضلات محیط زیستی کشورهاست. با توجه به حجم بالای باتریهای فرسوده و ماهیت شیمیایی آنها، دفع این مواد در طبیعت بهدلیل عدم تجزیه پذیری با مضرات زیست محیطی خطرناکی برای گیاهان، حیوانات و حتی آب همراه است. به همین دلیل باتریها بعد از ورود به مرحله فرسودگی، وارد فرآیند بازیافت میشوند. اگر تمایل دارید بدانید باتریهای فرسوده چگونه و پس از طی چه مراحلی دوباره به چرخه تولید برمی گردند، ادامه این مطلب را از دست ندهید.
علائم خرابی و فرسودگی باتری
باتریها دارای یک طول عمر مشخص هستند که پس از اتمام آن دیگر قابل استفاده نخواهند بود. این موضوع در باتریهای خودرو بیشتر مشهود است، اما ممکن است بپرسید از کجا باید متوجه شد که طول عمر یک باتری به اتمام رسیده و دیگر توان سابق را ندارد؟ در پاسخ باید بگوییم که خرابی یا فرسودگی باطری ماشین معمولاً تحت تأثیر یک سری عوامل رخ میدهد که مهمترین آنها این 3 عامل هستند:
- استفاده از کولر ماشین در ماههای گرم سال
- استارت نزدن و یا ضعیف استارت زدن مداوم
- روشن نشدن ماشین برای بیش از 2 تا 3 هفته
اما از کجا متوجه شویم باتری خودرو در حال ضعیف شدن است؟
- با موتور خاموش چراغهای جلوی ماشین را روشن کنید، اگر کمنور بود و بعد از مدت کوتاهی خاموش شد، با اطمینان میتوان گفت که باتری در حال ضعیف شدن است.
- تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری به سمت رنگ زرد یا قرمز هم میتواند دلیلی بر پایان عمر مفید باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن باشد.
- اگر متوجه تغییرات ظاهری در باتری مانند تورم یا پوسیدگی شدهاید، احتمالاً باتری در حال فرسودگی است.
ضرورت و مزایای بازیافت باتریهای فرسوده
در کشورهای توسعه یافته باتریهای مصرف شده یا اصطلاحاً فرسوده پسماندهای خطرناک محسوب، و جزو زائدات سمی دسته بندی میشوند. در اروپا نیز چندین آیین نامه سفت و سخت در خصوص تولید، بهره برداری، بازیافت و دفع باتریهای مصرف شده برای کنترل آلایندگی ناشی از آنها تدوین شده است. در ایران نیز از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره اقداماتی صورت گرفته است.
بیشترین باتری مصرفی در ایران باتری نوع نیکل و کادمیوم است، که سمی بودن پسماندهای ناشی از آن از سوی مجامع بین المللی بهطور کامل بررسی و شناخته شده است. به همین دلیل این باتریها پس از اتمام طول عمر مفید، بهعنوان باتری فرسوده فروخته شده و وارد فرآیند بازیافت میشوند. تولیدکنندگان باتریها در ایران بهطور مداوم در تلاش هستند تا با برنامهریزی طرحهای خرید باتریهای بازیافتی و ارائه مبلغی مناسب بهعنوان قیمت باطری ضایعاتی در بازار، آنها را دوباره به چرخه صنعت باز گردانند و از آثار زیست محیطی مخرب آنها کاسته شود. با توجه به اینکه حدود 50 درصد از ساختار باتریهای خودرو از فلزات گران بها تشکیل شده است، بازیافت آنها از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.
مواد قابل بازیافت انواع باتریها
حدود 40 تا 50 درصد باتریهای فرسوده از فلزات گران بها تشکیل شده، که طی فرآیند بازیافت مجدداً به چرخه تولید برمیگردد. بازیافت باتریهای ضایعاتی باعث میشود که این فلزات ارزشمند بهجای اینکه بهعنوان آلاینده وارد طبیعت شوند، مجدداً به چرخه تولید بازگردند و بهعنوان مواد خام استفاده شوند. مهمترین موادی که از بازیافت باتریهای فرسوده باقی میماند، عبارتند از:
- سرب؛ یک فلز گران قیمت که در ساخت باتریهای جدید به کار میرود.
- نیکل بازیابی شده؛ از این فلز در ساخت فولاد ضد زنگ استفاده میشود.
- کادمیُم؛ از کادمیم نیز مانند سرب در ساخت باتریهای نو استفاده میشود.
- جیوه خالص؛ از جیوه بازیافتی در ساخت لامپهای فلورسنت استفاده میشود.
- افشره فرو منگنز؛ از این ماده در تولید فولاد استفاده میشود.
- افشره روی؛ از روی در صنایع ذوب آهن و الکترولیز استفاده میشود.
چگونه انواع باتریها بازیافت میشوند؟
بازیافت باطریها بر اساس نوع مواد سازنده آنها انجام میشود، که از این منظر بسیار متنوع هستند. ولی بهطور کلی باتریها از نظر مواد تشکیل دهنده در سه گروه دستهبندی میشوند که در ادامه به معرفی نحوه بازیافت هر کدام میپردازیم:
- بازیافت باتریهای تر
باتریهای تر پرمصرفترین باتریها جهان هستند و بازیافت این باتریها در کشور ما در سطح بسیار محدودی انجام میشود. ولی در کشورهای توسعه یافته و اروپا سال هاست که بازیافت این باتریها در حال انجام است، بهطوری که نرخ بازیافت این باتریها چیزی حدود 90 درصد اعلام شده است. در باتریهای تر، سرب، پلاستیک و اسید قبل از بازیافت از هم تفکیک میشود. در گام بعدی سرب تحت عملیات حرارتی جدا شده و برای ساخت باتریهای جدید مورد استفاده قرار میگیرد.
- بازیافت باتریهای خشک یکبار مصرف
در فرآیند بازیافت باتریهای خشک یک بار مصرف، ابتدا باتریها بر اساس مواد شیمیای تشکیل دهنده از هم جدا میشوند. با توجه به اینکه ساختار این باتریها حاوی آلکالین منگنز، روی و کربن است، تحت دمای بالا مورد بازیافت قرار میگیرند و به سه محصول نهایی تبدیل میشوند. حاصل بازیافت یک کنسانتره متشکل از روی، منگنز، فولاد و کاغذ، پلاستیک و برنج است که مجدداً در محصولات جدید استفاده میشوند.
- بازیافت باتریهای یکبار مصرف قابل شارژ
باتریهای قابل شارژ به روش مکانیکی بازیافت میشوند. باتریهای حاوی نیکل و کادمیُم بازیافت در فرآیند فلزکاری حرارتی مورد بازیافت قرار میگیرد و کادمیُم استخراجشده از آن در ساخت باتریهای جدید مورد استفاده قرار میگیرد. آهن و نیکل باقی مانده نیز در ساخت فولاد به کار میرود. باتریهای حاوی یون و لیتیُم نیز به روش پیرولیز بازیافت میشوند که مواد حاصل از بازیافت آن در صنایع ذوب آهن مورد استفاده قرار میگیرد.
باتری آنلاین؛ بهترین در خرید و فروش آنلاین باطری فرسوده
باتری آنلاین (https://batrionline.com) یکی از بهترین و معتبرترین وبسایت های خرید و فروش آنلاین باتریهای فرسوده و بازیافتی است. این فروشگاه اینترنتی علاوه بر خرید و فروش باتریهای فرسوده خودرو، یو پی اس و...، خدمات ویژه دیگری را نیز به مشتریانش ارائه میکند، از جمله خرید و دریافت باتری فرسوده در محل، تعویض و تست رایگان باتریها در محل و فروش انواع باتری با کیفیت و طول عمر بالا. برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحویل باتری اسقاطی و یا مشاوره میتوانید به سایت باتری آنلاین مراجعه نمایید و یا با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.