تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/08/13 - 08:14
کد خبر: 412816

کرونا با قلب چه می‌کند؟

پس از ورود کرونا به بدن سوخت ساز افزایش یافته تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب شده که به مرور زمان می‌تواند نارسایی قلبی نامنظمی ضربان قلب، حمله و سکته قلبی ایجاد کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمود فقیه،متخصص قلب و عروق گفت: پس از گذشت مدت اندکی از شروع پاندمی کرونا ، پزشکان متوجه شدند علاوه بر درگیری ریه‌ها ، سناریو های پیچیده دیگری در مرگ و میر بیماران دخیل است که مرموزانه ترین سناریو ، کوید۱۹ و سیستم قلب و عروق است.

وی ادامه داد: قابل حدس است که covid۱۹ در کسانی که از قبل بیماری قلبی عروقی شناخته شده دارند شدیدتر و وخیم تر خواهد بود و بر همین اساس انجمن‌های قلب و عروق توصیه به رعایت دقیق تر و محتاطانه تر پرتکل‌های بهداشتی از جانب این افراد کرده است .

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: اما چه اتفاقی در حال رخ دادن است که مشکلات قلبی را در افرادی که سابقه‌ای از بیماری قلبی ندارند می‌بینیم؟چند سناریو آشکار شده است.

فقیه گفت: ویروس ممکن است مستقیماً به سلول قلب از طریق اتصال به گیرنده‌های ACE۲  حمله کرده و باعث ایجاد نارسایی قلب،میوکاردیت و... شود

وی متذکر شد: پس از ورود ویروس و ایجاد بیماری کووید، متابولیسم و سوخت ساز افزایش یافته، تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب شده که به مرور زمان می‌تواند نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و حمله و سکته قلبی ایجاد کند.

این متخصص قلب متذکر شد: سلول‌های ایمنی و التهابی، واکنش شدیدی به نام طوفان سیتوکین در مقابله با این ویروس نشان می‌دهد که در این مسیر ممکن است اعضای سالم بدن مثل قلب و عروق هم متاثر شده دچار عوارض شدیدی بشوند.

فقیه تصریح کرد: قلب انسان سه لایه دارد؛ اگر ویروس لایه بیرونی را به نام پریکارد را درگیر کند منجر به بیماری پریکاردیت و یا تامپوناد می‌شود؛ اگر لایه میانه را درگیر کند منجر به بیماری میوکاردیت و نارسایی قلبی می‌شود و اگر لایه داخل را درگیر کند، منجر به بیماری اندوکاردیت می‌شود.

وی متذکر شد: اگر لایه داخل عروق بدن در اثر التهاب و حمله ویروس دچار آسیب شود بیماری واسکولیت لخته سازی و شروع آبشار انعقادی در بدن می‌شود.

این متخصص قلب یادآور شد: در نتیجه، اگر عروق مغز درگیر شود منجر به سکته مغزی، اگر عروق کروز قلب درگیر شود منجر به سکته قلبی و در صورت درگیری عروق ریه منجر به آمبولی ریه و اگر عروق انسدادی درگیر شود، منجر به ترمبوز شریانی در ریه خواهد شد

فقیه ابراز داشت: علائم قلبی معمولا تنگی نفس، درد قفسه سینه و تپش قلب و سرگیجه است که معمولا با درمان کرونا بهبود می‌یابند؛البته عوارض قلبی ناشی از سکته قلبی و نارسایی قلبی ممکن است باقی بماند

وی خاطرنشان کرد:آنچه که عوارض قلبی و عروقی را در پاندمی کرونا بیشتر کرده است تاخیر در مراجعه به پزشک و چکاب‌های قلبی است و عوارض قلبی عروقی ناشی از خود بیماری کرونا به مراتب کمتر است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top