تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 414

نتایج نظرسنجی 2روز قبل انتخابات یک مرکز نزدیک به موسوی

نکته قابل توجه در این نظرسنجی‌ها آن بود که با وجود آنکه توسط مراکز مختلف و با گرایش‌های سیاسی بعضاً متضاد انجام شده بود، در نتایج تمامی آن‌ها، دکتر احمدی‌نژاد با رأی بالاتر از 50 درصد (حدود 60 درصد) پیروز دور اول دانسته شده و رأی موسوی نیز در حدود 30 درصد پیش‌بینی شده بود.

خبرنامه دانشجویان ایران:یکی از استدلال‌ها در زمینه قابل پیش‌بینی بودن پیروزی دور اول دکتر احمدی‌نژاد و شکست میرحسین موسوی که تاکنون وی و حامیانش هیچ پاسخی به آن نداده‌اند، نتایج نظرسنجی‌هایی بود که پیش از انتخابات از سوی مراکز مختلف افکارسنجی انجام شد.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازرجانیوز، نکته قابل توجه در این نظرسنجی‌ها آن بود که با وجود آنکه توسط مراکز مختلف و با گرایش‌های سیاسی بعضاً متضاد انجام شده بود، در نتایج تمامی آن‌ها، دکتر احمدی‌نژاد با رأی بالاتر از 50 درصد (حدود 60 درصد) پیروز دور اول دانسته شده و رأی موسوی نیز در حدود 30 درصد پیش‌بینی شده بود.

«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازرجانیوز در حالی که پیش از این نظرسنجی‌هایی از مرکز تحقیقات صداوسیما، اداره پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و یک نهاد امنیتی را منتشر کرده بود، اما نتیجه نظرسنجی 2 روز قبل از انتخابات، مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) از این جهت که به لحاظ سیاسی گرایش غیرقابل انکاری به صورت سنتی در جهاد دانشگاهی به طیف چپ سیاسی وجود دارد، حائز اهمیت است.

بنا بر نتایج این نظرسنجی که در روزهای 19 و 20 خرداد انجام شد و با ذکر عنوان محرمانه، از انتشار نتایج آن حتی بعد از انتخابات و اعلام نتایج رسمی انتخابات خودداری کرده‌اند، از میان نمونه آماری که تا آن تاریخ برای شرکت در انتخابات تصمیم به مشارکت گرفته بودند، 56،2 درصد گفته‌اند به احمدی‌نژاد و 29،8 درصد به موسوی رأی می‌دهند که در مقایسه با نتایج نهایی مشخص می‌شود که رأی هر دوی این کاندیداها بین 4 تا 5 درصد کمتر ارزیابی شده بود که این میزان خطا در نظرسنجی‌های معتبر پذیرفته است.

«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازرجانیوز، برخی از بخش‌های این نظرسنجی را عیناً منتشر می‌کند تا بلکه موسوی و حامیانش با دقت در نتایج نظرسنجی مرکزی که از حیث سیاسی به وی گرایش داشته است، نسبت به ادامه‌ی طرح ادعاهای غیرمستند خود تأمل کنند.

جامعه آماری و اندازه نمونه
جامعه آماری این طرح کلیه شهروندان بالای 18 سال ایرانی از کلیه اقشار وگروه های اجتماعی در زمان اجرای طرح است. شیوه نمونه گیری این نظرسنجی به صورت چند مرحله ای (طبقه ای- خوشه ای) و در سطح ملی است.

نمونه تحت بررسی در این مطالعه شامل 13907 نفر از شهروندان ایرانی می باشد که توزیع آن در استان های مختلف در جدول شماره 1 آمده است. لازم به ذکر است تا لحظه تدوین گزارش، اطلاعات مربوط به استان های کرمان و بوشهر دریافت نشده است.

جدول 1-توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک استان محل سکونت

سن

میانگین سنی نمونه 36.29 سال بوده است. توزیع سنی پاسخگویان در گروه های مختلف سنی به شرح زیر بوده است:

جدول2- توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک سن و محل سکونت

28.3 درصد پاسخگویان در گروه سنی 25-18 سال، 27.4 درصد در گروه سنی 35-26 سال، 19 درصد در گروه سنی 45-36 سال، 13.6 درصد در گروه سنی 55-46 سال و 11.1 درصد بالای56 سال سن داشتند.

تحصیلات

توزیع پاسخگویان در مقاطع مختلف تحصیلی بدین گونه است: 8.9 درصد پاسخگویان بی سواد، 15درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 9درصد راهنمایی، 42.1 درصد دارای تحصیلات متوسطه و دیپلم، 21.8 درصد کاردانی و کارشناسی و همچنین 1.7 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات تکمیلی بوده اند.

جدول 3- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تحصیلات

یافته های نظرسنجی

در این بخش یافته های نظرسنجی ارائه خواهد شد.

1- پیگیری برنامه های انتخاباتی صدا و سیما

به عنوان اولین سؤال از پاسخگویان پرسیده شد که "شما تا چه اندازه برنامه های صدا و سیما درخصوص انتخابات را پیگیری می کنید؟" در کل 63.5 درصد پاسخگویان گفته اند که به میزان زیاد و خیلی زیاد اخبار انتخابات را پیگیری می کنند و در مقابل 17.6 درصد افراد خیلی کم و کم، اخبار انتخابات را پیگیری می کنند.

جدول4- میزان دنبال کردن برنامه‌های صدا و سیما درخصوص انتخابات ریاست جمهوری

2- صداقت کاندیداها در مناظره‌های تلویزیونی

با توجه به مناظره های کاندیداهای مختلف که در روزهای گذشته از تلویزیون پخش شده بود، از پاسخگویان پرسیده شد که "به نظر شما در این مناظره کدامیک از این دو نفر صداقت بیشتری داشت؟"

جدول شماره 5- توزیع جمعیت نمونه برحسب پذیرش دیدگاه‌ها و صحبت‌های کاندیداها

نتایج به‌دست آمده از این سؤال در جدول بالا نشان داده شده است. با توجه به این که پربیننده ترین مناظره، مناظره آقایان احمدی نژاد و موسوی بود، 55.8 درصد از پاسخگویان بیان داشته اند که آقای احمدی نژاد در این مناظره صادق تر بوده و 35.4درصد افراد بر این عقیده بوده اند که آقای موسوی صادق تر بوده است.

3- مشارکت

برای برآورد میزان مشارکت در انتخابات، از پاسخگویان پرسیده شد "شما برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری چه تصمیمی گرفته اید؟" 71.7 درصد پاسخگویان گفته اند که قطعاً در انتخابات خردادماه شرکت خواهند نمود. همچنین 17.1 درصد اعلام نموده اند به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می کنند. 5.6 درصد گفته اند هنوز در این مورد هیچ تصمیمی نگرفته اند. 1.6 درصد نیز گفته اند که احتمال کمی دارد در انتخابات شرکت کنند و در نهایت 3.1 درصد اعلام نموده اند که به هیچ وجه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنند.

در مقایسه با نظرسنجی های گذشته باید گفت که درصد پاسخگویانی که بیان داشته اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، افزایش یافته است و در مقابل نسبت افرادی که بیان کرده اند که به هیچ وجه در انتخابات شرکت نخواهند کرد، نسبت به نظرسنجی های گذشته کاهش یافته است.

جدول شماره 6- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مشارکت در انتخابات خردادماه

4- رأی نامزدهای ریاست جمهوری

برای برآورد رأی نامزدهای انتخابات و تعیین موقعیت و جایگاه آنها در افکار عمومی اقدام به سنجش آرای آنها نموده ایم. در جدول شماره 7 توزیع آرای نامزدها نشان داده شده است.

لازم به ذکر است در برخی استانها برای امکان ارائه برآورد استانی، نمونه اختصاص یافته به استان بیش از سهم متناسب با جمعیت آن می باشد لذا برای محاسبه آراء در کل کشور باید درصد آرای کاندیداها در هر استان به هر وسیله نسبت جمعیت واجدین شرایط آن استان نسبت به کل جمعیت واجدین شرایط تعدیل شود. براین اساس باید ستون برآورد وزنی آراء کاندیداها ملاک رأی آنها قرار گیرد.

جدول شماره 7- توزیع جمعیت نمونه برحسب رأی به نامزدهای ریاست جمهوری

همانگونه که در جدول شماره 7 مشاهده می شود براساس درصد آرای وزنی در کل نمونه آماری آقای احمدی نژاد با 49.7 درصد، آقای موسوی با 31.6 درصد، آقای رضایی با 4.7 و آقای کروبی با 2.4 درصد در رتبه های اول تا چهارم نظرسنجی در بین شهروندان ایرانی قرار دارند. لازم به ذکر است که در بین کاندیداها آرای آقای احمدی نژاد در مناطق روستانی بیش از مناطق شهری است.

اما وقتی در بین پاسخگویان که گفته اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، نتایج را بررسی کنیم، براساس درصد آرای وزنی آقای احمدی نژاد با 54.4 درصد، آقای موسوی با 31.7 درصد، آقای کروبی با 3.9 درصد وآقای رضایی با 1.8 درصد در رتبه های اول تا چهارم قرار می گیرند.

جدول شماره 8- توزیع جمعیت نمونه برحسب رأی به نامزدهای ریاست جمهوری در بین پاسخگویانی که قطعاً درانتخابات شرکت می کنند.

آرای استانی کاندیداها در بین پاسخگویانی که قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد نیز به شرح جدول زیر می باشد:

جدول شماره 9- توزیع جمعیت نمونه برحسب استان و رأی به نامزدهای ریاست جمهوری در بین پاسخگویانی که قطعاً در انتخابات شرکت می کنند.

5- پاسخگویان به چه کاندیداهایی به هیچ وجه رأی نمی دهند؟

از پاسخگویان در سؤال بعدی پرسیده شده "به کدامیک از کاندیداها به هیچ وجه رأی نخواهد داد"؟

جدول شماره 10- توزیع جمعیت نمونه برحسب کاندیداهایی که قطعاً به آن رأی نمی دهند.

با توجه به اظهارنظر پاسخگویان، آقای موسوی با 20.5درصد و آقای کروبی با 51.4 درصد به ترتیب کمترین و بیشترین رأی منفی را به خود اختصاص داده اند. با مقایسه نتایج این سؤال با نظرسنجی های قبلی می توان گفت که فقط از آرای منفی آقای رضایی کاسته شده و به آرای منفی سایر کاندیداها افزوده شده است.

6- دیدگاه پاسخگویان در مورد مشارکت مردم

براساس نظر 81.2 درصد پاسخگویان، مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد. 8.3درصد نیز اعتقاد داشته اند که مردم تاحدودی در انتخابات شرکت خواهند کرد و 2 درصد پاسخگویان نیز مشارکت مردم را در انتخابات کم و خیلی کم ارزیابی کرده اند.

جدول شماره 11- میزان مشارکت مردم از دیدگاه پاسخگویان

7- ارزیابی پاسخگویان از رأی مردم به نامزدها

47.8 درصد پاسخگویان بر این باورند که بیشتر مردم به آقای احمدی نژاد رأی خواهند داد. اما از نظر 28.7 درصد پاسخگویان بیشتر مردم به آقای موسوی رأی خواهند داد.

جدول شماره 12- آرای مردم به کاندیداها از دیدگاه پاسخگویان

* - با توجه به این که اسامی بعضی از کاندیداهایی که در نظرسنجی های قبلی مطرح بوده اند، در نظرسنجی های بعدی حذف شده اند، جمع کل بعضی از جداول کمتر از 100 می باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top