به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، یکی از حوزههایی که بهشدت تحت تأثیر فناوری قرارگرفته، حوزه خدمات پزشکی و سلامت است. در بسیاری از موارد، فناوریهای سلامت، انواع مراقبتها را بهصورت دموکراتیزه درآورده است؛ بیمارانی که قبلاً دریافتکنندههای منفعل مراقبتهای سلامت بودند، در این مسیر به شرکای برابر با سایر ذینفعان تبدیل میشوند.
نفوذ فناوری در حوزه بهداشت و سلامت علاوه بر مزایای بیشمار آن، میتواند تهدیدهای جدی را به دنبال داشته باشد. دانش و قابلیتهای فناوری جدید اغلب سریعتر از دستورالعملها و اصول موردنیاز برای عمل اخلاقی در عرصه جدید توسعه مییابد. اخلاق را میتوان پیششرط موفقیت پزشکی دانست، دقیقاً به همان روشی که ایمنی پیشنیاز موفقیت در سفر هواپیمایی است. در هر دو مورد، اگر پیش شرطهایی برای اطمینان و اعتماد به محصول یا خدمات ارائهشده وجود نداشته باشد، مصرفکنندگان از محصول یا خدمات استفاده نخواهند کرد.
در همین راستا گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه چندی پیش پروژهای را با عنوان «تدوین سند اخلاقی سامانههای ارائه خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی در حوزه سلامت» با اجرای نفیسه صالحنیا دانشجوی دکتری اقتصاد سلامت دانشگاه تربیت مدرس تهران به تصویب رساند تا گامی در جهت ساماندهی سیستمهای ارائه خدمات و کالا در حوزه سلامت دیجیتال باشد.
در این پروژه قرار بر این است که با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نیز مصاحبه با گروههای مختلف ذینفعان، سند اخلاقی کسبوکارهای مجازی در حوزه سلامت به بهرهبرداری برسد.