تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/02 - 09:12
کد خبر: 414777

حتی در هیئت علمی هم کمبود پزشک داریم!

دبیر شورای عالی گسترش علوم پزشکی وزارت بهداشت و درمان به کمبود پزشک در کشور اشاره کرد و گفت که اکنون بیش از ۷ هزارعضو هیات علمی در علوم پزشکی کمبود داریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، «جلیل کوهپایه زاده » دوشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: در سال ۹۳ به بعد به علت اجرای طرح تحول سلامت تخت های بیمارستانها افزایش یافت و همزمان بیمارستان های زیادی در کشور احداث شد اما در این گستره این خدمات درمانی و سلامت در کشور به تربیت نیروی انسانی و پزشک توجهی نشد.

دبیر شورای عالی گسترش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد که از سال ۹۴ ظرفیت پذیرش پزشکی از ۵ هزار به ۸ هزار نفر افزایش یافت، اما به علت نبود نظام پرداخت مناسب و ارجاع و عدم توزیع خدمات سلامت امروز شاهد افزایش مشکلات زیادی در این بخش هستم.

کوهپایه زاده یادآورشد: در حال حاضر بیش از ۷ هزار پزشک به کار غیر پزشکی مشغول هستند و این سبب شده که منابع کشور در تربیت پزشک هدر رود و اگر نظر این است که تعداد پزشکان کشور بیشتر شود، باید زیرساختها افزایش و جایگاه شغلی جدیدی برای پزشکان تعریف شود.

دبیر شورای عالی گسترش علوم پزشکی وزارت بهداشت و درمان یادآورشد که اکنون برای تربیت پزشک در کشور ۴۰ درصد کسر منابع داریم و ۷ هزار عضو هیات علمی در علوم پزشکی کم داریم و این نشان می دهد که باید برای افزایش ورودی پزشکی نظامات، منابع و زیرساختهای مورد نیاز فراهم شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کمبود پزشک سبب شده حتی در تهران بیماران باید ساعتها در مطب ها معطل شوند تا نوبت ویزیت آنها برسد و پزشک آنها را معاینه کند.

«عبدالحسین روح الامینی» افزود: هزینه تربیت کادر پزشکی بسیار بالا است و باید در دسترسی به پزشکان و عدالت توزیع به بومی بودن پزشکان نیز توجه بیشتری داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس توضیح داد که برای تقویت کادر پزشکی در کشور باید اقدامات لازم انجام شود و نظام بهداشت و درمان کشور باید مبتنی بر سلامت محور باشد نه بیمار محور، در غیر این صورت مشکلات این بخش حل شدنی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآورشد که متولی حوزه سلامت وزارت بهداشت و درمان است و این وزارتخانه باید با برنامه ریزی و اقدامات مناسب تربیت پزشک را در کشور افزایش دهد.

این نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس ادامه داد که اکنون در استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و حتی در اطراف تهران نیز به علت نبود پزشک خدمات مناسبی به مردم ارائه نمی شود.

رییس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف همچنین یادآورشد که طرح تفکیک آموزش عالی با علوم پزشکی به علت افزایش تربیت پزشک بود و حتی در برخی از سالها ورود دانشجویان پزشکی ه بیش از ۴ هزار نفر رسید اما در سال ۶۸ ظرفیت پذیرش کاهش یافت و حتی به ۲ هزار نفر رسید.

«علی ملکی» افزود: هرگونه افزایش پزشک باید با توجه به آمار و ارقام در کشور انجام شود و کشوری که با رشد جمعیت پیر مواجه است نباید ظرفیت پذیرش پزشک آن کمتر شود، زیرا جمعیت پیر به پزشک نیازمند است.

رییس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد که اکنون ۶ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال سن دارند و تا چند سال دیگر این رقم به ۲۰ درصد می رسد و برای تامین سلامتی این جمعیت پیر باید پزشک داشته باشیم.

ملکی ادامه داد که اگر در تربیت پزشک در کشور دیر اقدام کنیم باید در آینده از برخی از کشورهای جهان پزشک وارد کنیم همانطوری که در سالهای گذشته برخی پزشکان از کشورهای خارجی وارد کشور شده بودند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top