گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 414983

لزوم جبران تنگناهای مالی دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱

رئیس دانشگاه تهران گفت: انتظار داریم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، مضیقه‌های مالی دانشگاه‌ها به نحوی بهتر از گذشته جبران شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در جمع اعضای هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران که در تالار شهید چمران برگزار شد، افزود: اتکای صرف به منابع مالی دولت برای اداره دانشگاه نیز کار درستی نیست. بنابراین لازم است برای افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه از محل تعریف طرح‌های تحقیقاتی کاربردی که ناظر بر حل مسائل و مشکلات جامعه، صنعت و دستگاه‌های اجرایی باشند، برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

لزوم جبران تنگناهای مالی دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱

لزوم جلب حمایت خیرین برای ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه

وی با تاکید بر جلب حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه، تصریح کرد: این نگاه که با خیرین نیک‌اندیش تعامل کنیم تا از فعالیت‌های عمرانی‌مان حمایت کنند، کافی نیست. امروز خیرین در صورتی می‌توانند منشأ تحول بزرگ‌تر در آموزش عالی کشور باشند که جهت‌گیری حمایتی‌شان از آموزش عالی توسعه پیدا کند. یعنی شعبه‌های دیگری هم به مجموعه حمایت‌های خیرین از دانشگاه اضافه شود، که حمایت از بحث‌های علمی و دانشمندان و نخبگان جوان از جمله این موارد است.

واگذاری اختیارات بیشتر به گروه‌های تخصصی دانشگاه

مقیمی در بخش دیگر سخنانش به تشریح یکی از سیاست‌ها برای چابک‌سازی دانشگاه پرداخت و گفت: وقتی صحبت از کوچک شدن ستاد دانشگاه می‌کنیم، منظور این است که ستاد آنچنان ورودی به حوزه اجرا نداشته باشد و بیشتر به طراحی سیاست‌های دانشگاه و خط‌مشی‌گذاری بپردازد. همچنین اختیارات تا جای ممکن به گروه‌های تخصصی سپرده شود، چون گروه‌ها آشنایی بهتر و بیشتری با ظرفیت‌های خود دارند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه از بازتعریف مجدد فرآیندهای دانشگاه در بخش‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی و اداری، به عنوان یکی از الزامات تحقق رویکرد جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی نام برد.

مضیقه های مالی دانشگاه ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شود

وی با اشاره به تنگناهای مالی دانشگاه‌ها، گفت: هم وزارت علوم و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود عضو هیأت علمی یا دانش‌آموخته دانشگاه هستند، در جریان مشکلات مالی و بودجه‌ای دانشگاه‌ها قرار دارند. بنابراین انتظار داریم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، مضیقه‌های مالی دانشگاه‌ها به نحوی بهتر از گذشته جبران شود.

الزامات تحول‌گرایی در دانشگاه

مقیمی همچنین در تشریح نظام ارزیابی مدیریت دانشکدگان و دانشکده‌های دانشگاه تهران، گفت: مصلحت دانشگاه و همچنین عقلانیت ایجاب می‌کند که برای پیگیری رویکرد تحولی در دانشگاه، به دیدگاه ذی‌نفعان مراجعه شود. پرهیز از سلیقه‌گرایی نیز از لوازم ارزیابی‌های مدیریتی موفق است.

رئیس دانشگاه تهران به دارا بودن مرجعیت علمی، اخلاق‌مداری، ارزش‌مداری، دارا بودن قدرت و روحیه اجرایی، مردمداری و تواضع به عنوان مهمترین مولفه‌ها و ویژگی‌های مدنظر در تعیین مدیران دانشگاه و دانشکده‌ها اشاره کرد.

مقیمی در آغاز این نشست با اشاره به نقش و جایگاه دانشکدگان فنی در تحولات اجتماعی و سیاسی ایران، ابراز امیدواری کرد حرکت دانشگاه در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، روز به روز پررنگ‌تر شود و دانشگاه، رسالت خود در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به درستی ایفا کند.

بر طبق این گزارش، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران دارای ۹۸۰۰ دانشجو، ۴۳۰ عضو هیئت علمی، ۴۵۰ کارمند، ۱۲ دانشکده، ۳۴۳ آزمایشگاه و ۲۵ انستیتو است.

دکتر ناصر سلطانی، رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در آغاز دیدار سرپرست دانشگاه با اعضای هیأت علمی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه پرداخت و از طرح احداث مسجد در پردیس شماره ۲، احداث کارخانه نوآوری و همچنین راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشکده مهندسی عمران به عنوان برخی پروژه‌های در دست اقدام دانشکدگان فنی نام برد.

وی همچنین به افتتاح آکادمی تیراندازی، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تجهیز و نوسازی سلف‌سرویس‌های دانشجویی و نوسازی بوفه‌های دانشجویی به عنوان برخی اقدامات در حوزه دانشجویی این دانشکدگان در دو سال اخیر اشاره کرد.

در این دیدار صمیمانه، اعضای هیأت علمی دانشکدگان فنی نیز محورهای پیشنهادی خود به منظور ارتقای این دانشکدگان و دانشگاه تهران را با رئیس دانشگاه در میان گذاشتند.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    باتوجه به آموزش مجازی دانشگاه‌ها در طول ترم جاری، با کدام نوع از امتحانات پایان ترم موافق هستید؟

    امتحانات حضوری
    امتحانات غیرحضوری
    مشاهده نتایج