تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/09/04 - 11:39
کد خبر: 415051

دست بالای ایران در مذاکرات وین

پژوهشگر روابط بین‌الملل معتقد است که در مذاکرات ۱+۴، برای طرف مقابل هم اثبات شده است که فشار حداکثری و وضع تحریم‌های بی‌رویه، با شکست مواجه شده و این ایران است که دست بالا را در مذاکرات دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از میزان، مرتضی احمدی با اشاره به آغاز مذاکرات ۱+۴ به منظور لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: از اساس، هدف از مذاکرات هسته‌ای طبق آن چیزی که دولت یازدهم و دوازدهم، دنبال می‌کرد و توسط مقامات نظام این اجازه به آن‌ها داده شد تا مذاکره کنند، هدف لغو تمامی تحریم‌ها بود. هرچند که دولت نتوانست در مذاکرات به آنچه که می‌خواست دست پیدا کند، اهداف دیگری مثل اختلاف بین آمریکا و اروپا خیلی برجسته شد که به نحوی تغییر هدف مذاکرات بود.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل اضافه کرد: چشم‌پوشی و ندیدن مشکلات و عیب‌ها، ضعف‌هایی بود که تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات داشت. اما هدف از مذاکرات از همان ابتدا، لغو تحریم‌ها بود و اساساً برجام با این هدف منعقد شد و بنای آن این بود که فشار اقتصادی را از روی دوش مردم بردارد؛ اما متاسفانه آن نتیجه حاصل نشد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مبنی بر دستیابی به نتایج ملموس در مذاکرات، گفت: منظور رئیس جمهور و وزیر امور خارجه از رسیدن به نتیجه ملموس، در واقع لغو تمامی تحریم‌هاست که باید اتفاق بیفتد. یک عضوی داریم که از برجام خارج شده و ادعا دارد که می‌خواهد به برجام برگردد. برای اثبات این ادعای خودش، باید حسن‌نیت نشان بدهد و تحریم‌های ظالمانه خودش را بردارد.

احمدی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که وقتی طرف مقابل یک اهرم فشاری پیدا می‌کند، معمولاً آن اهرم فشار را به راحتی کنار نمی‌گذارد، افزود: یعنی طرف مقابل به این راحتی امتیاز نخواهد داد. اما از طرفی برای طرف مقابل هم اثبات شده است که فشار حداکثری و وضع تحریم‌های بی‌رویه، با شکست مواجه شده و این ایران است که دست بالا را در مذاکرات دارد.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل افزود: بنابراین آن‌ها چاره‌ای به جز کوتاه آمدن و امتیاز دادن، ندارند. اما سعی می‌کنند که توپ را در زمین ایران بیاندازند تا یک جو روانی ایجاد کنند که ما خواهان لغو تحریم‌ها بودیم، اما طرف ایرانی نخواست.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع در حال حاضر این ایران است که دست بالا را در مذاکرات را دارد. اما اینکه نتیجه مذاکرات به چه چیزی خواهد انجامید، باید شرایط را در آینده سنجید و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top