به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، این سردبیر دربارهی ضرورت بازنگری وضعیت مجری - کارشناسان در برنامههای رادیو و تلویزیونی که مورد تاکید رییس سازمان صداوسیما هم قرار گرفته بود، گفت: تاکید رییس سازمان صداوسیما برلزوم بازنگری، در حوزه کارشناس - مجریان بحث جدیدی نیست؛ شاید ضرورتها وضعیت را به جایی رسانده که صداوسیما را مجاب کردهاست که مجریان علاوه بر آشنایی بر فنون اجرا، مباحث کارشناسی را هم بدانند.
***
ناظمی با تقسیمبندی وضعیت کارشناس مجریان در سازمان صداوسیما به سه دههی متفاوت که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت، به اختصار یادآور شد: در دههی 60 حال و هوای رادیو و تلویزیون تابع جنگ بود و شرایط خاص کشور چنین ایجاب میکرد که ما با شیوهی بلندگویی کار کنیم. در این دوره حرفها برای تهییج مردم گفته میشد؛ این وضعیت تا دههی 70 ادامه داشت.
وی با اشاره به رفتن محمد هاشمی از صداوسیما و انتصاب علی لاریجانی به سمت رییس این سازمان در دهه 70، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین اتفاقات این دوره تعدد شبکهها و تخصصیتر شدن آنها بود. راهاندازی شبکههای تخصصی چون شبکهی جوان رادیو و شبکهی سه سیما و غیره ما را به این سمت برد که نیروی انسانی ما کجاست؟! ما ابتدا مجموعهای را راهاندازی کردیم و بعد به دنبال نیروی انسانی بودیم.
ناظمی اظهار کرد: این اتفاق باعث شد مجریانی از شبکههای دیگر که تخصصی هم نداشتند به عنوان مجری وارد برنامههای تخصصی شوند؛ در این مقطع زمانی ما ناچار شدیم اجرای یک گفتوگوی ویژه را به یک مجری بسپاریم که اجرای یک مسابقهی تلویزیونی را هم برعهده داشت.
او ادامه داد: در این دوره همچنین به ناچار تعدادی از مجریان رادیو به تلویزیون آمدند؛ افرادی چون خانم بیدمشکی و آقای شجاعیمهر از جمله این مجریان بودند که به رغم آنکه مردم با صدای آنها در رادیو اخت گرفته بودند، اما به ناچار به تلویزیون آمدند، چرا که ما نیروی انسانی لازم را نداشتیم.
***
مازیار ناظمی در ادامهی این گفتوگو با اشاره به دورهی ریاست عزتالله ضرغامی در سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: در دورهی آقای ضرغامی اتفاق دیگری افتاد؛ در این دوره رسانههای جدید پا به عرصه گذاشتند و ما حریفهای جدی پیدا کردیم. در این دوره علاوه بر شبکههای بیگانه، خبرگزاریها و سایر رسانههای داخلی نیز با قوت فعالیت خود را شروع کردند و در نتیجه توقع مخاطب بالا رفت.
به گفته وی در دوره ریاست ضرغامی بر سازمان صدا و سیما مخاطب توقع داشت که حرفهای حسابی و نوتر از مجریان بشنود و به جای خوب حرف زدن، حرفهای خوب را از مجریان شاهد باشد.
ناظمی تحقق چنین خواستهای را نیازمند تربیت مجریان حرفهیی و خوب دانست و افزود: در این دوره رسانه باز هم عقب بود و ما نتوانستیم مجری - کارشناس تربیت کنیم. شاید سالها زور زدیم تا فردی مثل عادل فردوسیپور را در عرصهی ورزش معرفی کردیم که باز هم روی کارشناسی او، برخیها حرف دارند.
او با بیان اینکه رسانهای موفقتر است که کارهای بهتری ارائه کند، متذکر شد: در حال حاضر شرایط مخاطب عوض شدهاست؛ رسانهی بزرگی مانند صداوسیما باید به فکر تربیت نیروی انسانی باشد. ما دراین مدت سیستم خیلی روشن و نظامندی نداشتیم تا مجری را از جایی تربیت کند و پس از اینکه سالها گذشت به یک مجری - کارشناس حرفهیی تبدیل شود.
ناظمی گفت: در این سالها هرکدام از بخشهای سازمان صداوسیما شامل رادیو، تلویزیون و خبر، دنبال آدمهای خاص خود بودند. صداوسیما در مقطعی در سروش دورههای آموزش اجرا را برگزار کرد که افرادی چون داریوش کاردان و اکبر منانی به عنوان مدرس در این کلاسها حضور داشتند؛ اما بررسی کنید و ببینید چند تن از کارآموزان این کلاسها جذب شبکههای رادیو و تلویزیونی شدند؟!
این گویندهی خبرهای ورزشی و سردبیر برنامههای اقتصادی تاکید کرد: در این مدت نظام روشنی برای جذب مجری و تربیت کارشناس نداشتیم؛ همه چیز در اختیار مدیران بودهاست؛ ضمن اینکه گاه افراد رفاقتی وارد این حوزه شدهاند؛ بدین معنا که تهیهکننده با یک مجری آشنا بوده و او را به برنامه دعوت کردهاست. دلیل اینکه در حال حاضر این تعداد صدا و تصویر میبینید که نمیدانید اصلا برای چه به عنوان مجری به تلویزیون و رادیو آمدهاند، همین است.
***
ناظمی در عین حال گفت: الان فرصت خوبی برای تغییر است؛ در شرایط جدید رسانهای جهان و رقابت میان شبکهها به مجری - کارشناسان با تجربه نیازمندیم. این افراد نباید وامدار جایی باشند. بلکه تنها باید در اختیار سازمان صداوسیما باشند تا نظرات انتقادی در برنامهها کم یا زیاد نشود.
او معاونت آموزشی سازمان صداوسیما را بهترین بخش برای تربیت کارشناسان - مجریان دانست و افزود: معاونت آموزشی با فراخوانهایی که میدهد میتواند عدهای را جذب کلاسهای خود کرده و از بین آنها برترینها را انتخاب کند؛ با گذشت5 تا 10 سال و با تجربه تر شدن این افراد، سازمان صداوسیما به لحاظ مجری - کارشناسان مجرب، تامین خواهد بود.
***
ناظمی در پایان با بیان اینکه موافق حضور بازیگران سینما و تلویزیون به عنوان مجری در برنامههای تلویزیونی و رادیویی نیست، گفت: خیلی موافق نیستم بازیگران وقتی بیکار میشوند اجرای برنامهها را برعهده بگیرند؛ اجرای برنامهها توانمندی خاص خود را دارد. مردم از بازیگران ذهنیت دارند؛ بنابراین آنها نمیتوانند درتلویزیون و حتی رادیو اهداف برنامه را آنطور که باید و شاید پیاده کنند.
او دلیل حضور بازیگران در سمت مجری را تمایل تهیهکنندگان به عنصر شهرت دانست که در نتیجه آن افراد بدون در نظر گرفتن توانمندی به عنوان مجری انتخاب میشوند.