تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/13 - 07:01
کد خبر: 416152

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

نکاتی مهم درباره کارآفرینی که هر دانشجویی باید بداند/ چگونه می‌توانیم خودمان رئیس خودمان شویم؟!

نکاتی مهم درباره کارآفرینی که هر دانشجویی باید بداند/ چگونه می‌توانیم خودمان رئیس خودمان شویم؟!

برخی از افراد هستند که در دوره ای از زندگی تصمیم می گیرند که دیگر برای کسی کار نکرده و کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند . آیا این فکر درست است یا غلط ؟ بی شک در این مسیر تمامی افراد موفق نخواهند شد و نباید منتظر معجزه بود .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دیگر برای کسی کار نکرده و رئیس خودتان باشید ؟ رئیس خود بودن چه مزایا و چه معایبی دارد ؟ آیا می دانید موفقیت در این مسیر چگونه میسر خواهد شد ؟ شما برای رسیدن به این هدف تا کجا تلاش خواهید کرد ؟

برخی از افراد هستند که در دوره ای از زندگی تصمیم می گیرند که دیگر برای کسی کار نکرده و کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند . آیا این فکر درست است یا غلط ؟ بی شک در این مسیر تمامی افراد موفق نخواهند شد و نباید منتظر معجزه بود .

ایده خوداشتغالی و رئیس خود بودن نه تنها از لحاظ کنترل وقت مناسب تر بوده بلکه سبب خواهد شد فرد درآمد بیشتری نیز کسب کند . در واقع می توان گفت اغلب افرادی که ایده خود اشتغالی و کارافرینی را نیز در سر درند ، به این دو ایده فکر کرده اند .

معایب و مزایای خود اشتغالی​

از معایب خوداشتغالی چه می دانید ؟ رئیس خود بودن در کنار مزایای گفته شده دارای معایب مختلفی نیز می باشد . از چالش ها و معایب مختلف خوداشتغالی چه می دانید ؟ در ادامه برخی از این چالش ها را بیان خواهیم کرد :

آیا فرد می تواند به طور همزمان کسب و کار خود را مدیریت کرده و به مشتریان خود نیز رسیدگی کند ؟

فرد مشتریان و ارباب رجوع های مختلف را چگونه باید پیدا کند ؟

چگونه می توانید بدون وجود شبکه های حمایتی از عهده خود برآیید ؟

در هنگام شکست های احتمالی چه کاری می خواهید انجام دهید ؟

لازم است بدانید که افرادی که به خوداشتغالی فکر می کنند ابتدا باید تصمیم و موقعیت های مختلف کاری خود را بررسی کرده ، بازار کار خود را ارزیابی کرده و سپس تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود بگیرند .

کارآفرینی علاوه بر معایب دارای مزایای مختلفی نیز هست که بارز ترین مزیت کارآفرینی این است که به شما فرصت خواهد داد رئیس خودتان باشید و یا مسئولیت و یا تصمیم گیری های مهم درباره کسب و کارتان بگیرید ، از دیگر مزایای خود اشتغالی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کنترل انجام کارهای مورد علاقه تان

هیجان انگیز بودن شغل ریاست

انعطاف پذیری

آزادی در امور کاری

افزایش حقوق

قدم اول : ارزیابی تصمیم

پیش از آنکه کسب و کار خود را راه اندازی کنید ، در ابتدا باید تصمیم و عوامل مختلف تاثیر گذار بر تصمیم خود را ارزیابی کرده و آن را به چالش بکشید . توصیه می کنیم دلایل اصلی تصمیم خود را به چالش بکشید ، به مثال های زیر توجه کنید !

از کار فعلی خود و مسیری که در آن هستید ، رضایت ندارید .

فکر های مهم و آینده داری در مورد ایده و یا محصول خود دارید که باور دارید بازار را تکان خواهد داد .

ممکن است فعالیت های شما در اوقات فراغت یه ایده خوب برای درآمد زدایی باشد .

با کسب هر چه بیشتر مهارت ، دانش و ارتباطات در حوزه فعلی خود باور دارید که ترکیب برنده ای خواهید داشت .

تا به حال کسی به این صنعت توجهی نداشته و باور دارید که شما می توانید آن را رونق بخشیده و یا آن را متحول کنید .

قدم دوم : بررسی شباهت های رئیس و یا کارمند بودن

برخی از افراد به اشتباه بر این باور هستند که اگر کسب و کار خود را راه اندازی کنند دیگر قرار نیست به کسی جواب پس دهند ، یا اینکه قرار نیست ساعت های زیادی از شبانه روز را کار کنند، اما اینگونه نیست .

به طور کلی می توان گفت رئیس بودن و یا کارمند بودن وجه اشتراکی نیز با یکدیگر دارند که ممکن است برخی از افراد به آن بی توجه باشند که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

پاسخگو بودن

اغلب افراد بر این باور هستند که اگر رئیس خودشان باشند ، دیگر قرار نیست به کسی مانند کارفرما پاسخگو باشند اما اینطور نیست . وقتی کسب و کار خودتان را راه می اندازید باید به دیگر افراد مانند مشتریان ، تامین کنندگان ، کارکنان و دیگر ذی نفعان پاسخگو باشید .

ساعت کاری

اکثر افرادی که در خانه برای خودشان کار می کنند شاید متوجه نباشند اما مانند ساعت کاری بسیاری از کارمندان و یا حتی بیشتر از آن ها باید در خانه مشغول به کار باشند. اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار زمان زیادی را برای انجام کار خود نگذرید، فرد دیگری نیست که این کار را انجام دهد.

سختی کار

مدیر بودن گاهی ممکن است حتی از فردی که در یک شرکت کارمند هستند نیز سخت تر باشد، زیرا افرادی که در یک شرکت و یا موسسه مشغول به کار بوده، وقت خود را صرف تنها یک کار می کنند اما مدیر حداقل در ابتدای راه اینطور نیست و باید مجموعه ای از فعالیت ها را انجام دهد.

آنچه برای یک مدیر موفق بودن لازم دارید

یک کارآفرین موفق باید ویژگی و عوامل شخصی مهم و خاصی را دارا باشد تا بتواند موفق شود ، افرادی که خودشان کسب و کاری را راه اندازی می کنند ، خودشان نیز باید عملکردشان را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهند .

هوشیاری

یک مدیر موفق باید همه چیز را در مورد بازار ، کسب و کار ، محصولات و کاربردهایشان ، گردانندگان بازار ، شیوه کسب و کار ، صنعت و آمار و ارقام بداند . اگر اطلاعات شما کافی نباشد و تنها به غریزه تان در کسب و کار توجه کنید ، شیوه مدیریتی شما زیر سوال خواهد رفت .

انگیزه داشتن

فردی که در انجام کار خود بی هدف و بی انگیزه باشد ، نه تنها مسیر مشخصی نداشته بلکه شکست او نیز حتمی می باشد . در نتیجه یک مدیر موفق نه تنها باید در انجام کارهای خود نظم داشته باشد بلکه باید در انجام این امور انگیزه نیز داشته باشد

خلاقیت

همانطور که می دانید امروزه همه چیز در دست تغییر و پیشرفت بوده است . از جمله این تغییرات مختلف می توان به تقاضا محصول ، روش انجام کسب و کار ، تقاضا و غیره اشاره کرد . در نتیجه یک مدیر نه تنها باید با توجه به تغییرات موجود پیش رود بلکه خلاقیت نیز داشته باشد .

برنامه ریزی

یکی از مهم ترین ارکان یک مدیر موفق بودن ، برنامه ریزی و مدیریت زمان داشتن است . یک مدیر موفق علاوه بر داشتن برنامه باید توانایی سازماندهی کار خود را داشته باشد تا بتواند زمان خود را به خوبی مدیریت کند .

ریسک پذیری

در واقع زمانی که تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید می گیرید ، یعنی شغل گذشته خود را می خواهید رها کنید . بنابراین شما در معرض خطر از دست دادن سرمایه گذشته خود هستید، در نتیجه باید توانایی ریسک پذیری خوداشتغالی را داشته باشید.

ایجاد اعتبار

به عنوان یک کارفرما و صاحب یک کسب و کار جدید ابتدا باید قوانین پایه ای را برای شیوه های کاری خود که می خواهید پیش بگیرید، تعیین کنید. در نتیجه تعیین استانداردهایی برای کیفیت، انسجام و اعتبار ارکان های اصلی موفقیت هستند.

در نهایت

اگر شما هم تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید دارید، در ابتدا باید هدف خود و عوامل مختلف تاثیر گذار بر آن را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید. در نتیجه باید ویژگی های مختلف یک مدیر موفق را دارا باشید یا در خود تقویت کنید تا بتوانید یک مدیر موفق باشید .

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تسریع در روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت
تجمع دانشجویان‌ بین‌الملل‌ دانشگاه‌های‌علوم پزشکی در حمایت از جنبش دانشجویان
رئیس جمعیت هلال احمر: همه پایگاه‌ها و انبارهای هلال احمر پُر است
فیلم/پنجره‌ای متفاوت به دیدار اعضای تیم ملی فوتسال ایران با رهبر انقلاب
عکس/لحظه کمیاب ایجاد رنگین‌کمانِ دوقلو در آسمان تهران
تمدید مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز
پلیس مانع خودسوزی زن ۵۰ ساله شد
امضای یک میلیارد دلار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
برنامه وزارت علوم برای طرح امریه دکتری استعدادهای درخشان
تشریح جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده
تسهیلات برگزیدگان المپیاد دانشجویی اعلام شد
دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران
کاهش ۲ درصدی بیکاری زنان طی ۲ سال گذشته
استخدام بزرگ آموزش و پرورش در راه است +جزئیات
متهم به قتل دستگیر شد
این کنسروهای رب و تن ماهی را مصرف نکنید
خبر خوب یک وزیر برای کارمندان دولت
عضو شورای راهبردی هوش مصنوعی منصوب شد
پاسخ مدیر اینتر به هجمه‌ها بابت جذب رایگان طارمی
صحبت‌های تند درویش درباره سپاهان
استقلال، استقلال می‌ماند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top