تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/09/18 - 09:31
کد خبر: 416910

آنچه دانشجویان باید از تحلیل آماری بدانند؛

معرفی ۸نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

معرفی ۸نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

اگر شما هم دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هستید به احتمال زیاد به برای تحلیل داده های خود به نرم افزارهای تحلیل آماری نیاز داید و باید با توجه به موضوع، روش تحقیق و شیوه گرده آوری داده ها از این نرم افزارها برای انجام تحلیل های آماری استفاده کنید.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مهم ترین بخش های فعالیت های پژوهشی مانند پایان نامه بخش روش تحقیق و تحلیل آماری آن است . اگر شما هم دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هستید به احتمال زیاد به برای تحلیل داده های خود به نرم افزارهای تحلیل آماری نیاز داید و باید با توجه به موضوع، روش تحقیق و شیوه گرده آوری داده ها از این نرم افزارها برای انجام تحلیل های آماری استفاده کنید. از آنجایی که تحلیل آماری کاری پیچیده و بسیار سخت است امکان انجام محاسبات آن بدون برنامه و نرم افزارهای تحلیل آماری امکان پذیر نیست. بنابراین برای اینکه بتوانید تحلیل آماری پایان نامه یا کارهای شرکتی خود را انجام دهید باید به یکی از این نرم افزارهای تحلیل آماری تسلط داشته باشید.نرم افزارهای آماری برای درک دانش از میان داده های گردآوری شده توسط محقق مورد استفاده قرار می گیرد و محقق به وسیله این داده ها می تواند فرضیات پژوهش خود را اندازه گیری کند.

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

در ادامه این گزارش با بهترین نرم افزارهای تحلیل آماری که در همه جای دنیا توسط پژوهشگران و دانشجویان برای مقاصد مختلف مانند نوشتن پایان نامه استفاده می شود آشنا می شوید.

SAS (1

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

از سایر نرم افزارهای آماری است و بنابراین میتوان از آن در کارهای پیچیده ی آماری استفاده نمود از محاسن دیگر این نرم افزار امکان برنامه نویسی برای تحلیلهای پیشرفته آماری و علی‌الخصوص برنامه نویسی جهت تحلیلهای ماتریسی است.سامانه SAS یکی از بسته های نرم افزاری نرم افزار SAS از حرفه ای ترین نرم افزار های آماری است که در آن سرعت پردازش اطلاعات به نحو چشمگیری بالاتر مفید برای تحلیل رگرسیون چندگانه می باشد . به خصوص این سیستم دارای شیوه های بسیار ساده و توانا برای کار با داده هاست . مزایای بررسی داده ها بعلاوه توان رسیدن به بسته ای نرم افزاری رگرسیون BMDP آن را برای آنهایی که کامپیوترشان IBM است یا با IBM سازگارند ارزشمند کرده است.برنامه های SAS به دو صورت در اختیارند . برنامه های کتابخانه ای استاندارد که SAS آنها را به طور کامل انجام می دهد و برنامه های کتاب خانه ای تکمیلی که به وسیله استفاده کنندگان SAS ارائه شده اما کاملاً به وسیله SAS انجام نمی شوند .

SPSS (2

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

SPSSبسته نرم افزاری آماری برای علوم اجتماعی (Statistical Package for Social Science) است که برای تجزیه و تحلیل آماری بخصوص تحلیل نتایج پرسشنامه های تحقیقات میدانی و همچنین آزمون فرضیات تحقیق و پایان نامه ها استفاده می شود.در ابتدا این نرم افزار بیشتر با هدف کاربرد و استفاده از آمار و روش های آماری در علوم اجتماعی نوشته شده بود اما امروزه از این نرم افزار برای تحلیل آماری مشاهدات، پرسشنامه ها و آزمایشات در تمامی رشته ها استفاده می گردد.این نرم افزار به دلیل سادگی و پوشش نسبتا کامل روش های آماری به پرکاربردترین نرم افزار تحلیل آماری در کشور ما تبدیل شده است. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند.

NCSS (3

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

نرم افزار NCSS PASS اولین بار در سال 1981 تولید شد، تا به امروز آن را می توان یکی از کاملترین نرم افزارهای تجزیه و تحلیل آمار دانست بنحوی که کارهای شما با سهولت بیشتری و خطای کمتری انجام می شود، این نرم افزار دارای بیش از 230 ابزار گرافیکی و آماری است، از دیگر ویژگی های این نرم افزار می توان به امکان رسم انواع نمودار و آمار توصیفی و امکان رگرسیون خطی و غیر خطی اشاره نمود.

برخی از ویژگی ها :

1.امکان رسم انواع نمودار

2. دارای بیش از 230 ابزار گرافیکی و آماری

3. تجزیه و تحلیل واریانس

4. آمار توصیفی

این نرم افزار به خاطر توانایی که در محاسبات تعیین حجم نمونه دارد بسیار مورد توجه تحلیلگران آماری است.

Eview (4

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

نرم افزار Eview یکی از نرم افزارهای تخصصی در زمینه بکارگیری روش های اقتصاد سنجی، بخصوص جدیدترین روشهای آن است.به کار گیری آسان روش های VAR (نامحدود و ساختاری) و مدل های ARIMA از مزیت های این نرم افزار محسوب می شود.این نرم افزار اولین بار در سال ۱۹۹۴ به بازار عرضه شد و هدف آن انجام عملیات اقتصاد سنجی و تجزیه تحلیلی آماری داده های اقتصادی بود.نام این نرم افزار از دو کلمه ی Econometric View گرفته شده است.

تعدادی از ویژگی های نرم افزار Eviews :

1. محاسبه سری های ضمنی و ایجاد آنها

2. تخمین های خطی و غیرخطی سیستم معادلات ساده و سیستم معادلات همزمان

3. رسم نمودارهای پراکنش دایره ای و میله ای و نقطه ای و دیگر نمودارهای کاربردی

4. ایجاد بانک اطلاعاتی

5. استفاده از ماتریس و توابع موجود در داخل نرم افزار

6. تخمین مدلهای اقتصادی با روشهای VAR, VECM

7. امکان تبادل اطلاعات با دیگر نرم افزارهای تحت ویندوز

8. آزمونهای مختلف جهت دقت تخمین ها و بررسی وجود خطای همبستگی، شکست ساختاری و …

با توجه به گسترده شدن روزبه روز علم اقتصاد و مدلهای اقتصادی و پیچیدگی روابط بین متغیرهای اقتصادی دیگر به هیچ عنوان امکان تحلیل و تخمین سیستم ها و مدلهای اقتصادی بدون کمک گرفتن از نرم افزارها میسر نیست.

Lisrel (5

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

لیزرل مخفف Linear Structural Relation به معنای ارتباطات ساختار خطی است، یک نرم افزار تحلیل آماری که برای مدل سازی معادلات ساختاری استفاده می شود.از لیزرل همچنین برای تست کردن روایی پرسشنامه استفاده میشود. هدف لیزرل این است که ما را با انجام آزمونی به تحلیل مسیر، تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای برساند. لیزرل بسته نرم افزاری ویژه آماری است که برآورد مدل معادلات ساختاری برای متغیرهای آشکار و نهان را در مطالعات علمی  انجام می دهد. سطح نسبتا بالایی از پیچیدگی های آماری برای استفاده به طور موثر از نرم افزار لیزرل لازم است. لیزرل برای برآورد خطی روابط سازه ها و برای بسیاری از انواع دیگر از تجزیه و تحلیل چند متغیره مانند تجزیه و تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره، تحلیل مسیر و تحلیل چند نمونه استفاده می شود. لیرزل با اثرات خالص و ناخالص سروکار دارد، هم پیش رونده است وهم پس رونده و در اینجاست که مؤلفه‏ ها مشخص می‏شود و به عقب برمی‏گردد. از این رو، لیرزل با مفاهیم کانژنریک سروکار دارد. نرم افزار لیزرل Lisrel مکمل نرم افزار اس پی اس اس است که در علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده می شود. این نرم افزار کارهای گرافیکی را بهتر از نرم افزار SPSS انجام می دهد.

R (6

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

قبل از پیدایش R زبان آماری S وجود داشت که بعد نسخه تجاری آن یعنی S PLUS منتشر شد اما به دلیل گران بودن این نرم افزار دو آمار دان نیوزلندی به نامهای Ross Ihaka و Robert Gentleman از دانشگاه Auckland تصمیم گرفتند زبانی بر اساس S برای اهداف آموزشی بنویسند.(به همین دلیل دستورات R نه بطور کامل ولی تا حد خیلی زیادی شبیه S PLUS است.) و از آنجا که حرف اول اسم هر دو نفر R می باشدنام نرم افزار خود را R گذاشتند.نرم افزار R ابزاری است که در رشته های مختلف که به نوعی با محاسبات آماری سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می گیرید. از رشته های علوم پایه گرفته تا رشته های مختلف پزشکی، فنی و غیره می تواند به صورت گسترده از این نرم افزار و زبان بهره مند شوند. از رشته هایی که نرم افزار R در آن کاربرد بسیاری دارد، رشته بیوانفورماتیک یا زیست‌ داده ‌ورزی است که دانش استفاده از علوم کامپیوتر و آمار و احتمالات در شاخه بیولوژی یا زیست ‌شناسی مولکولی می باشد.

Microfit (7

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

مایکروفیت یک نرم افزار ویژه اقتصاد سنجی- کاربرد علم آمار در اقتصاد یا Econometric است که قابلیت های بسیاری در انجام روش های رگرسیونی و تمامی آزمون های مکمل آن در اقتصاد دارد و برای محققان رشته های علوم اقتصادی می تواند بسیار مفید واقع شود.نرم افزارهای متعددی برای انجام تحلیل آماری مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک ویژگی و خصوصیت خاص خودشان را دارند، تسلط به تمامی این نرم افزارها امکان پذیر نیست بنابراین اگر تصمیم می گیرید یک نرم افزار تحلیل آماری را انتخاب کنید باید بدانید به چه منظور است و برای چه کاری چنین تصمیمی دارید. همچنین اطلاعات تکمیلی درباره این نرم افزارها بخوانید تا بتوانید کاربردی ترین آن ها را برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

Amos (8

معرفی ۸ نرم افزار تحلیل آماری برای دانشجویان + جزئیات

مخفف عبارات Analysis of moment structures می باشد. Amos را می توان یکی از موفق ترین نرم افزارهای کامپیوتری دانست که به طور خاص برای مدل سازی معادله ساختاری طراحی شده اند. هرچند هدف اصلی از طراحی این نرم افزار مدل سازی است اما قابلیت اجرای مجموعه ای از تحلیل های کمی و آماری معمول نیز بوسیله این نرم افزار وجود دارد. نرم افزار Amos توسط شرکت SPSS به بازار عرضه شده است.
از نرم افزار AMOS برای طراحی چارت های سازمانی و همچنین ساخت فلوچارت نیز استفاده میشود.

مهم ترین ویژگی های نرم افزار IBM SPSS Amos:

1. شامل آمارهای توصیفی

2. دارای جدول بندی شطرنجی

3. قابلیت رسم فلوچارت

4. محیط کاربری گرافیکی

5. قابلیت پیش بینی برگشت خطی

6. قابلیت تحلیل خوشه ای

در این نرم افزار همچنین امکان استفاده از روش خودگردان سازی برای برآورد اعتبار پارامترهای برآورد شده، مقایسه مدل های مختلف با داده های یکسان و مقایسه روش های مختلف برآورد برایانتخاب بهترین آنها در یک موقعیت خاص پژوهشی وجود دارد.

گزارش از شکوفه راشدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top