تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/20 - 16:04
کد خبر: 417124

گزارش جامع حفظ قرآن جهت ارائه به محضر رهبر انقلاب تدوین شد

بیست و ششمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در حالی برگزار شد که در خصوص تدوین گزارش جامع حفظ جهت ارائه در محضر رهبرانقلاب و تجلیل از ۱۱۴ مربی حفظ قرآن تبادل نظر شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ بیست و ششمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم امروز شنبه ۲۰ آذر ماه در محل سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اعضا و نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد.

گزارش جامع حفظ قرآن جهت ارائه به محضر رهبر انقلاب تدوین شد

ارائه گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های دبیرخانه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، بررسی و تصمیم گیری در خصوص برنامه‌های پیشنهادی دبیرخانه ستاد، ارائه گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های حفظ قرآن کریم سازمان بسیج مستضعفین، تبادل نظر در خصوص نحوه ارائه گزارشی از پیشرفت اجرای طرح حفظ به مقام معظم رهبری از جمله عنوان دستورات این جلسه بود.

در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه ستاد راهبری حفظ قرآن از سوی محمد مهدی بحر العلوم ارائه شد و در خصوص بودجه این ستاد تعیین تکلیف شد.

وی برنامه‌های این ستاد را تشریح کرد و گفت: حمایت از اجرای مطالعات و پژوهش‌های قرآن مورد نیاز طرح ملی حفظ به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان که بررسی‌های حفظ قرآن در داخل و خارج از کشور و استانداردسازی و استخراج مدل‌های مطلوب را شکل می‌دهد مورد نظر این ستاد است. همچنین حمایت از تولید و عرضه محصولات خدمات فرهنگی و رسانه‌ای برای گفتمان سازی در اقشار مختلف که ساختار تله فیلم قرآنی و تولید و عرصه برنامه‌های جذاب و شبکه‌های رسانه ملی را به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان در دستور کار قراردادیم.

بحر العلوم با تاکید بر طرحی برای فعال کردن معلمان پرداخت و افزود: معلمین تربیت قرآنی که دوره دیده اند بخشی کار نکرده و بخشی خودجوش به فعالیت می‌پردازند. در پایشی که صورت گرفت ۱۴۰ هزار مربی قرآن در دوره‌های تربیت معلم که در سازمان اوقاف دوره دیده اند را شناسایی کردیم. آنها خودشان می‌توانند مربی یک جلسه کوچک حفط باشند حتی اگر به جایی وابسته نباشند.

۱۱۴ مربی حفظ قرآن از کل کشور تجلیل خواهند شد

در همین راستا مهدی قره شیخلو رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ با اشاره به تجلیل ۱۱۴ مربی قرآن در حاشیه مسابقات بین المللی قرآن در اسفند ماه افزود: در کمیته ستاد طرح ملی حفظ طرح تشویق و تجلیل از ۱۱۴ مربی حفظ قرآن را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در این طرح شاخصه‌هایی برای مشخص کردن این تعداد از معلمین در نظر گرفتیم. شاخصه‌های سلبی و ایجابی متعددی از جمله: عدم تجلیل در هیچ یک از مراسم‌های ملی، سابقه ۵ سال فعالیت حضور در عرصه حفظ، حافظ بودن اجزایی از قرآن داشتن روحیه جهادی و سابقه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی امتیازاتی است که به وسیله آن این تعداد از معلمین در استان‌ها مشخص و به ستاد معرفی خواهند شد.

رئیس مسابقات بین المللی قرآن کریم ادامه داد: این معلمان قرآنی که از اقشار مختلف در زمینه حفظ قرآن فعالیت می‌کنند در حاشیه مسابقات بین المللی قرآن کریم تجلیل به عمل خواهد آمد و بودجه‌ای معادل ۶۰۰ میلیون تومان برای این امر و اهدای جوایزی اختصاص داده شده است.

قرارداد تله فیلم قرآنی منوط به تأیید فیلمنامه در کمیته علمی

قره شیخلو با ادامه دیگر فعالیت‌های این ستاد گفت: تهیه و ساخت تله فیلم قرآنی با موضوع نوجوانی که در فضایی غیر ارادی قرار دررقابت های حفظ قرآنی افتاده است موضوعی است که در دبیرخانه ستاد راهبری حفظ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

با بودجه ۲۰۰ میلیون تومانی مانده پژوهش مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ساخت این تله فیلم مشخص شد که با نظرات اعضا این تله فیلم پس ااز بررسی فیلنامه و خوانش توسط اعضای کمیته علمی و تأیید آن با مشارکت شبکه قرآن و معارف سیما ساخته خواهد شد.

سپس بودجه‌های اختصاصی به هر دستگاه مشخص شد و در نهایت ۲۰۰ میلیون تومان جهت ساخت تله فیلم، ۲۰۰ میلیون تومان طرح تشویقی مربیان حافظ قرآن، ۵۰ میلیون تومان کمک به سازمان بسیج، ۵۰ میلیون تومان حوزه‌های علمیه، ۱۰۰ میلیون اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور برای کمک به مؤسسات در نظر گرفته شد.

فرصت یک ماهه ستاد حفظ برای تأمین محتوا و تدوین وضعیت حفظ کشور به رهبر انقلاب

در ادامه به دستور آخر که تبادل نظر در خصوص نحوه ارائه گزارشی از پیشرفت اجرای طرح حفظ به مقام معظم رهبری پرداخته شد. در همین راستا ممحمد مهدی بحر العلوم گفت: با پایشی که در سال گذشته انجام شد ۷۰ درصد از اقدامات از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ انجام نشده بود و خروجی به شکل مطلوبی برای ما واقع نشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن و تشکیل ستاد راهبری طرح ملی حفط اولین باری است که اقدام به گزارش به محضر رهبر انقلاب کرده ایم. این باید به دو صورت گزارشی مبسوط و گزارشی مختصر و دو صفحه‌ای تدوین شود. از این رو محتوای این گزارش بسیار مهم خواهد بود.

بحر العلوم ادامه داد: بر اساس وضعیت حفظ قرآن باید اقدامات، دستاوردها، نقاط مثبت و منفی و چشم ادازو افق پیش رو و دستورات لازمی که در این خصوص برای آینده نیاز است تهیه شود. این گزارش از آنجایی که در ابتدای ماه مبارک رمضان در دیدار جامعه قرآنی با رهبر انقلاب ارائه خواهد شد، از نیمه دی ماه تا نیمه بهمن امسال جلساتی با هدف تأمین محتوای گزارش از دستگاه‌ها و انسجام فکری برگزار خواهیم کرد.

احصای دو درخواست رئیس ستاد طرح ملی حفظ از رهبر معظم انقلاب

سپس قره شیخلو به ادامه و جمع بندی پرداخت و گفت: از آنجایی که ممکن است مسابقات بین المللی قرآن کریم امسال به صورت حضوری برگزار شود طبق سنوات گذشته در پایان این دیدار که شرکت کنندگان دیداری با رهبر انقلاب خواهند داشت فرصت خوبی برای ارائه گزارش به صورت حضوری محضر ایشان است.

وی با اعلام اینکه دو مشکل اصلی در عرصه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد و باید این دو مشکل را با مداخله رهبر انقلاب و توصیه‌های ایشان حل کنیم افزود: اولین مشکل بدنه حاکمیت و مسئولین هستند. در بدنه حاکمیتی از مسئولین طراز اول و قوای سه گانه تا مدیران مراتب پایین هیچ کدام مساله و موضوع قرآن برایشان اولویت نیست و اهتمامی کار آمد برای حل این مساله در کشور ندارند. موضوع قرآن در دستگاه‌ها یک مساله جدی و اولویت دار نیست بلکه موضوعی تفننی و فرعی تلقی می‌شود.

قره شیخلو با بیان مشکل دیگر عنوان کرد: بدنه مردم مشکل دومی است که فعالیت‌های قرآنی با آن مواجهه است. باید مردم تکلیف خودشان را نسبت به قرآن مشخص کنند. و اولین این فضا جامعه قرآی است که باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد. حافظان و قاریان باید قبول کنند که می‌توانند بدون هیچ حمایتی راهبر یک جلسه در زمینه تخصصی خود باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مردم در ماه محرم شور و حال خاصی دارند چه می‌شود که این شور و حال خاص در فضای قرآنی کشور و در ابتدای ماه مبارک رقم بخورد. در حال حاضر ۷۰ درصد موقوفات برای عزاداری است و تنها یک درصد از این سهم به موقوفات قرآنی اختصاص دارد. به همین دلیل مردم باید تکلیف و سهم خودشان را با قرآن مشخص کنند. پس از ارائه گزارش عملکرد این ستاد به رهبر معظم انقلاب تقاضامندیم در این دو محور تذکراتی داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top