تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/09/22 - 12:58
کد خبر: 417377

وضعیت دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱(بخش دوم)؛

میزان افزایش بودجه در ۸ دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۱ +جدول

میزان افزایش بودجه در ۸ دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور  در سال ۱۴۰۱ +جدول

به نظر می‌رسد دولت توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته است، به‌طوری‌که دانشگاه علوم پزشکی تهران نزدیک به صددرصد افزایش بودجه خواهد داشت. بودجه این دانشگاه در سال جاری، 42493884 میلیون ریال بود که حالا طبق لایحه بودجه 1401 به 83370753 میلیون رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته(21 آذرماه) سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 1401 را با 20 تبصره ارائه کرد. در لایحه بودجه پیشنهادی که قرار است در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، سهم هرکدام از سازمان‌ها و نهادها به‌تفکیک بیان شده که در این میان سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان نهاد آموزش‌عالی کشور مبلغ 381,783,017 میلیون ریال است. البته مجموع اعتبارات دستگاه‌های مجری آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری کشور، اعم‌از هزینه‌ای، اختصاصی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در لایحه بودجه سال 1400، با احتساب ردیف‌های متفرقه، بالغ‌بر 58 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده بود و نسبت‌به لایحه بودجه سال 1400 و سال 1399 افزایش چندین‌برابری داشته‌ است. البته نباید نادیده گرفت که بخشی از ردیف‌های بودجه سال گذشته حذف شده و به‌نظر می‌رسد بخشی از آن در ردیف‌های لایحه‌های پیشنهادی ادغام شده‌اند. با ابلاغ لایحه بودجه پیشنهادی 1401 ازسوی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی به بررسی و ارزیابی سهم درصدی آموزش‌عالی، فعالیت‌های دانشگاهیان‌ و سهم فعالیت‌های علمی و پژوهشی از بودجه سال آینده پرداختیم. نکات مهم بودجه سال آینده را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

 بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ +جدول

البته در بخش دیگر این لایحه بودجه‌ای درخصوص سهم آموزش‌عالی از بودجه سال 1401 بیان شده است که در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه مبنی‌بر اختصاص یک‌درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص‌یافته به دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت در امور پژوهشی و توسعه فناوری، براساس نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است و دریافت این اعتبارات به‌ نظر مستقیم این شورا بستگی دارد. اعتبارات تخصیص داده‌شده به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در هر استان از سرجمع اعتبارات هزینه استان و با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و استانی براساس اولویت و سیاست‌های پژوهشی دراختیار استان‌ها  قرار می‌گیرد. البته دستگاه‌های فناوری، آموزشی و پژوهشی موظفند نحوه هزینه‌کرد استان در حوزه پژوهشی و نوآوری را هر ۶ماه یک‌بار به شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز آمار ایران گزارش کنند، پس شورای‌عالی نیز موظف است گزارش سالانه این بند را حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ به مجلس ارائه کرده و مرکز آمار ایران نیز مکلف است سالانه اطلاعات مربوط به هزینه‌کرد تحقیق و توسعه در کشور را به‌صورت کلی و تفکیکی منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

 میزان افزایش بودجه دانشگاه‌های تهران در سال ۱۴۰۱ +جدول

توجه ویژه به علوم پزشکی‌ها در بودجه ۱۴۰۱

به نظر می‌رسد دولت توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته است، به‌طوری‌که دانشگاه علوم پزشکی تهران نزدیک به صددرصد افزایش بودجه خواهد داشت. بودجه این دانشگاه در سال جاری، 42493884 میلیون ریال بود که حالا طبق لایحه بودجه 1401 به 83370753 میلیون رسیده است.

آنچه که در جدول ذیل آمده، مقایسه ای بین بودجه سال  ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ در هشت دانشگاه علوم پزشکی بزرگ کشور است.

اعداد برحسب میلیون ریال است

توجه ویژه به علوم پزشکی‌ها در بودجه ۱۴۰۱

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top