تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/23 - 11:20
کد خبر: 417486

نامه جمعی از ادوار بسیج دانشجویی در رابطه با طرح افزایش ظرفیت پزشکی؛

افزایش ظرفیت پزشکی کشور را دچار ازدیاد غیر منطقی پزشکان عمومی خواهد کرد!

افزایش ظرفیت پزشکی کشور را دچار ازدیاد غیر منطقی پزشکان عمومی خواهد کرد!

در قسمتی از این نامه آمده است: با در نظر گرفتن حضور ۱۰% از پزشکان عمومی در حوزه های آموزش، تحقیقات و مدیریت- حضور حدود ۱۵ % در نقش درمانگر مراکز ترک اعتیاد و مراکز مشابه- رشد منطقی تعداد پزشکان عمومی برای انجام وظایف محوله از جمله پزشک خانواده - تامین تعداد ورودی مورد نیاز برای دوره دستیاری تخصصی- و همچنین در نظر گرفتن بازنشستگی ، از کارافتادگی و خروج از کشور طی دوره ۱۰ ساله آینده؛ تعداد پزشک عمومی مورد نیاز جهت اضافه شدن به سیستم تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۴۸۷۴۷ می باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از ادوار بسیج دانشجویی در رابطه با طرح افزایش ظرفیت پزشکی نامه ای را به ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند.

در بخشی از این نامه آمده است: با در نظر گرفتن حضور ۱۰% از پزشکان عمومی در حوزه های آموزش، تحقیقات و مدیریت- حضور حدود ۱۵ % در نقش درمانگر مراکز ترک اعتیاد و مراکز مشابه- رشد منطقی تعداد پزشکان عمومی برای انجام وظایف محوله از جمله پزشک خانواده - تامین تعداد ورودی مورد نیاز برای دوره دستیاری تخصصی- و همچنین در نظر گرفتن بازنشستگی ، از کارافتادگی و خروج از کشور طی دوره ۱۰ ساله آینده؛ تعداد پزشک عمومی مورد نیاز جهت اضافه شدن به سیستم تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۴۸۷۴۷ می باشد.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

محضر ریاست و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام و تحیات

مدتی است که یکی از مباحث داغ محافل رسانه‌ای، سیاسی، تخصصی و غیرتخصصی، موضوع افزایش ظرفیت رشته پزشکی شده است.

در باب چرایی و کلیات موضوع و نوع نگاه و پرداخت رسانه‌ای به آن، سخن بسیار است که هم تاکنون بسیاری گفته‌اند و هم، پرداختن به آن در هجمه فعلی رسانه ای موافقان افزایش ظرفیت، تلاشی بی‌حاصل است.

آن‌چه در این مرقومه میخواهیم به آن اشاره کنیم مشخصا یک موضوع است؛

پژوهشکده آینده پژوهی سلامت، در فاصله سال۱۳۹۷ طی یک پروژه ملی بلند مدت و با همکاری تیم های مختلف در سراسر کشور، در سندی دقیق، علمی و مبسوط به بررسی میزان نیاز نیروی کار در حوزه سلامت تا سال ۱۴۰۴ پرداخته است.

در مطالعه آینده پژوهی " نقشه راه درمان ایران ۱۴۰۴" با استفاده از روش های علمی به روز دنیا شامل : مدل مبتنی بر جمعیت تحت پوشش(الگویابی و ترازیابی نظام های سلامت هم تراز در دنیا)، مدل های مبتنی بر سیستم ارائه خدمت و مدل مبتنی بر حجم خدمات ؛ تعداد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در سال ۱۴۰۴ برآورد گردیده است.

طبق این مطالعه در سال ۱۳۹۴ تعداد ۴۲۲۰۶ پزشک عمومی موجود بوده و در سال ۱۴۰۴ نیاز به ۷۰۵۴۸ پزشک عمومی می باشد.

با در نظر گرفتن حضور ۱۰% از پزشکان عمومی در حوزه های آموزش، تحقیقات و مدیریت- حضور حدود ۱۵ % در نقش درمانگر مراکز ترک اعتیاد و مراکز مشابه- رشد منطقی تعداد پزشکان عمومی برای انجام وظایف محوله از جمله پزشک خانواده - تامین تعداد ورودی مورد نیاز برای دوره دستیاری تخصصی- و همچنین در نظر گرفتن بازنشستگی ، از کارافتادگی و خروج از کشور طی دوره ۱۰ ساله آینده؛ تعداد پزشک عمومی مورد نیاز جهت اضافه شدن به سیستم تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۴۸۷۴۷ می باشد.

بر اساس این مطالعه و با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش فعلی دانشجوی پزشکی و کسر تعداد فارغ التحصیلانی که وارد دوره تخصص می شوند، نه تنها ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی کمتر از نیاز کشور نبوده، بلکه به مرور زمان کشور را دچار ازدیاد غیر منطقی پزشکان عمومی خواهد کرد.

همچنین لازم به ذکر است در این مطالعه برآورد نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه های(پزشک عمومی ، پزشک متخصص، لیسانس پرستاری، گروه پرستاری، ماما، دندانپزشک و داروساز) به تفکیک دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان سراسر کشور و همچنین تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در هر یک از رشته های تخصصی پزشکی در سال ۱۴۰۴ به تفکیک تعیین گردیده است. نسخه کامل این سند – شامل چند جلد کتاب- موجود و قابل ارائه به مراکز گوناگون تصمیم ساز است. همچنین محققین این مطالعه نیز آمادگی کامل دارند در هر زمان و مکانی که نیاز باشد با هر طیف و گروهی دستاوردهای خود را به بحث و مناظره بگذارند.

حال سوال اینجاست که چگونه در فرایند تصمیم‌گیری پیرامون چنین موضوعی، از وجود چنین مطالعاتی غفلت میکنیم؟

اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی! رویکرد ما در مواجهه با نتایج این مطالعه از ۲ حال خارج نیست؛ یا این مطالعه از نظر علمی دارای اشکال است که باید موافقان و تصمیم گیران، مشخصا موارد اشکال آن را تعیین و پاسخ محققان را شنیده و نتیجه را اعلام کنند و یا این مطالعه مورد تایید و خالی از اشکال است که در آن صورت تصمیم افزایش ظرفیت اساسا خطایی راهبردی است.

مجددا لازم به ذکر است که ما در این مرقومه فقط و فقط به یک مورد از چندین مطالعه و بررسی علمی در این زمینه اشاره کردیم؛ حال آنکه با اندکی بررسی می توان مطالعات علمی متعددی در این باب احصا نموده و مورد بررسی قرار داد. همچنین بدیهی است که بررسی دیگر اجزای نظام سلامت که در عدالت و ارتقای سلامت دخیل هستند(مانند نظام ارجاع،پزشک خانواده،پرونده الکترونیک سلامت ، گایدلاین های درمانی و...) و اصلاح آنان به دلایل متعدد بر افزایش ظرفیت مقدم است، اما در این مجال نمی گنجد.

امید داریم که همگی با آزاداندیشی به دور از پیش‌فرض های غلط و ذهنیت های منفی ایجاد شده نسبت به این موضوع در فضای مسموم رسانه ای، فقط و فقط به مصلحت مردم، جوانان، مملکت و در راس همه رضایت ذات اقدس ربوبی بیندیشیم و آن چه خیر و صلاح است را به کار گیریم.

من الله توفیق

جمعی از ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top