تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/23 - 17:57
کد خبر: 417532

آیا کرونا کسب و کارهای مرتبط با مرگ را سکه کرد؟

شاید در میان تمامی کسب و کارهایی که به نوعی با ختم در ارتباط بوده اند، هیچ کسب و کاری به اندازه گل فروشی‌ها آسیب ندیده است. این کسب و کارها علاوه بر از دست دادن مراسمات ختم به عنوان بخشی از مشتریان خود، با تعطیلی تالارها و مراسم‌های عروسی نیز بخش مهم دیگری از مشتریان خود را از دست داده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، روزهای سیاه کرونایی هر روز یکی پس از دیگری طی می‌شود و طبق آمار های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تعداد زیادی از هموطنان مان جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر کسب و کارهای زیادی دچار بحران اقتصادی شده اند و صاحبان بسیاری از مشاغل به خاطر کرونا با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در روی دیگر سکه برخی از کسب و کارهایی که با فوت شدن افراد رابطه دارند، به ظاهر رونق خوبی پیدا کرده اند که در ادامه با برخی از فعالین این حوزه به گفتگو پرداخته ایم تا ببینیم آیا واقعا کرونا کسب و کار آنها را سکه کرده است ؟

آیا کرونا کسب و کارهای مرتبط با مرگ را سکه کرد؟

از قبر 25 میلیون تومانی تا قبر رایگان؛ همه ماجرای قبر فروشی در بهشت زهرای تهران

سعید خال مدیر سازمان بهشت زهرا که روزهای شلوغی در دوران مسئولیت اش در حال سپری کردن است، در مصاحبه ای اعلام کرده است که کمبود قبر معضلی است که در سال های آینده در تهران با آن مواجه هستیم و حداکثر سه تا پنج سال آینده بهشت زهرا ظرفیت برای پذیرش اموات شهر تهران را داراست و ضرورت دارد که شورای شهر مکان یابی برای احداث آرامستان جدید یا گسترش فضای جدید را آغاز نماید.

وی همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در مورد قیمت قبر در بهشت زهرا سوال کرده بود اعلام کرد که در بهشت زهرا گران ترین قبر طبقه ای 25 میلیون تومان و ارزان ترین قبر رایگان است. 

اگر چه جزئیات دقیقی از علت تفاوت قیمت قبر از رایگان تا 25 میلیونی عنوان نشده است با این حال اولین هزینه ای که شما بعد از فوت عزیزان تان باید بپردازید هزینه قبر و کفن و دفن است که این روزها رونق بسیاری پیدا کرده است.

پک پذیرایی

آیا کرونا کسب و کارهای مرتبط با مرگ را سکه کرد؟

پذیرایی مراسم ختم از دیرباز در آداب و رسوم برگزاری ختم ایرانیان وجود داشته است. در سال های نه چندان دور، مهمانان زیادی هم در مراسم ختم و هم در طول مدت برگزاری مراسم های تدفین تا سوم و هفتم به منظور تسکین و ابراز همدردی در منزل صاحب عزا یا مجالس ختمی که در مساجد برگزار می‌شد شرکت می کردند و صاحبان عزا همواره هر چند به صورت اندک با خرما و حلوا سعی بر پذیرایی از مهمانان خود داشته اند. این پذیرایی در سالیان گذشته به مرور تکمیل تر شده و شامل پک میوه پذیرایی یا پک ترحیم، پک غذا و... شده است.

به سراغ مدیر یکی از کسب و کارهای فعال در زمینه تهیه پک پذیرایی رفتیم. آقای قپانداران مدیر فروشگاه اینترنتی لوکس پک که چند سالی است در زمینه بسته بندی و آماده سازی انواع پک پذیرایی فعالیت دارند. از ایشان در مورد پک پذیرایی ختم که یکی از زیر مجموعه های فعالیت مجموعه شان هست سوال کردیم که آیا کرونا و افزایش تعداد فوت شدگان باعث افزایش درآمد مجموعه شما شده است؟

ایشان در پاسخ به این سوال عنوان کردند : خیر، ما هم از زمان بروز کرونا با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده ایم شاید تعداد عزیزانی که از دست داده ایم زیاده شده اند ولی مجالس ختم اکثرا تعطیل شده اند یا با تعداد محدودی از بستگان نزدیک برگزار می شوند در حالی که پیش از این با برگزاری ختم در مساجد یا سالن های اجتماعات کمترین میزان سفارش بسته پذیرایی ترحیم در حدود 200 بسته بود ولی در ایام کرونا به دلیل محدودیت های پیش آمده نظیر تعطیلی مساجد و جلوگیری از برگزاری اجتماعات حجم سفارشات به شدت کاهش و به حدود 30 تا 50 پک ختم رسیده است.

از سوی دیگر خدمات ما که تنها به زیپ کیپ ختم محدود نمی شود، ما پیش از این برای پک پذیرایی همایش، پک پذیرایی پایان نامه، پک پذیرایی تور گردشگری و ... محصولاتی را در سبد خدمات خودمان داشتیم که بعد از بروز بیماری کرونا و محدودیت های پیش آمده آسیب جدی به کسب و کار ما و سایر عزیزانی که در این حوزه فعالیت می کنند، وارد شده است.

آیا کرونا کسب و کارهای مرتبط با مرگ را سکه کرد؟

تاج گل ختم

شاید در میان تمامی کسب و کارهایی که به نوعی با ختم در ارتباط بوده اند، هیچ کسب و کاری به اندازه گل فروشی‌ها آسیب ندیده است. این کسب و کارها علاوه بر از دست دادن مراسمات ختم به عنوان بخشی از مشتریان خود، با تعطیلی تالارها و مراسم‌های عروسی نیز بخش مهم دیگری از مشتریان خود را از دست داده اند.

اگرچه اهدای گل با هیچ از یک پروتکل‌ها تضادی ندارد ولی با کاهش حضور افراد در مراسم‌ها، تمایل به ارسال گل نیز کاهش یافته است چرا که در گذشته افرادی که به هر دلیلی توانایی حضور در مراسمات را نداشتند، با اهدای گل سعی در همدردی با صاحبان عزا را داشتند در حالی که الان در واقع یا تعداد مراسم ها کاهش یافته یا اینکه اصلا مراسمی برگزار نمی‌گردد و ارسال تاج گل ختم به صورت محدود در سر مزار از دست رفتگان صورت می پذیرد.

سنگ قبر

شاید به جرئت بتوان گفت که تنها صنفی که از تعداد زیاد فوت شدگان کرونا کسب و کارش دچار رونق شده است. فروشندگان سنگ قبر و حجاری‌ها هستند زیرا که تعداد مراجعین آنها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. یکی از فروشندگان سنگ قبر در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، در تایید این خبر افزود: «تا قبل از کرونا شاید روزانه روی 5 یا 6 سنگ قبر خطاطی می‌کردم اما حالا که کرونا هست و گاه اوج می‌گیرد، بیشتر از 10 سنگ هم خطاطی می کنم. 15 سالی می‌شود که شغلم همین است اما تا به حال اینقدر مرگ و میر ندیده بودم. کارمان زیاد شده» او علاوه بر این سخنان به نکته جالب تری هم اشاره می‌کند:« بعضی از خوشنویس‌های مشهوری که تا قبل از کرونا کلاس برگزار می‌کردند و الان هم در تلویزیون برنامه دارند، اما درآمدشان از آن راه انقدر نیست که کفاف زندگی شان را بدهد، به همین خاطر طبق جبر و در گمنانی در این راسته فعالیت می‌کنند و اینطوری از هنرشان درآمد کسب می‌کنند.

اعلامیه

یکی دیگر از صنوفی که همواره  پس از فوت یک نفر به آنها مراجعه می شد خدمات دهندگان طراحی و چاپ اعلامیه بودند. اما در ایام کرونا این صنف نیز آسیب های جدی دید زیرا که دیگر مراسمی برپا نمی شد که لازم باشد به تعداد زیاد اعلامیه ترحیم چاپ و نصب گردد. از سوی دیگر افراد با استفاده از فایل اعلامیه موجود در اینترنت اعلامیه های خود را طراحی و در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می کردند از همین رو صنف چاپ اعلامیه نیز از کرونا آسیب جدی دیدند.

تعطیلی مساجد و سالن ها

پس از شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه 99 طبق اعلام نظر ستاد ملی کرونا مساجد برای مدتی تعطیل شدند و برگزاری هر گونه تجمع در آنها متوقف شد. اما کمی بعد در بعضی از مساجد نماز های یومیه بصورت جماعت و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد. اما برگزاری ختم در مساجد و یا سالن های جلسات از ابتدای کرونا تعطیل شده است و موجب کاهش درآمد مساجد گردیده است پس می توان گفت مساجد هم با شیوع کرونا رونق خود را از دست داده اند.

با توجه به مواردی که در گزارش بالا مطرح شد می توان نتیجه گرفت آنطور که عامه جامعه فکر می کنند که کرونا سبب شده است تا کسب و کارهای مرتبط مرگ رونق بگیرد مورد تایید نیست و این مشاغل نیز با کرونا دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده اند . امیدواریم با اجرای واکسیناسیون همگانی شاهد کاهش تعداد قربانیان این ویروس مهلک و بازگشت رونق اقتصادی به کسب و کارها باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد
شوک به استقلال؛ محکومیت ۴ میلیاردی آبی‌ها
تجلیل ایران از عربستان
اینجا دانشگاه مینه‌سوتا آمریکاست +فیلم
شست و شو ضریح حرم مطهر رضوی به مناسبت ولادت امام رضا (ع) + فیلم
سومی لیگ به اندازه یک جام ارزش دارد!
یک ادعا درباره مذاکرات ایران و آمریکا در هفته گذشته
اعتراف مجری اینترنشنال درباره کارفرمایش! +فیلم
بازار سرمایه چرا صعودی نمی‌شود؟
زنگ خطر بیخ گوش استقلال و پرسپولیس
تعیین تکلیف دانش‌آموزانی که کارت امتحانات نهایی نگرفته‌اند
سهمیه سوخت کدام خودروها قطع می‌شود؟
آدرس سایت توییتر رسما تغییر کرد
برگزاری فینال جام حذفی با VAR
پاسخ به شایعه/ واکنش رسمی به شایعه ای درباره پشه آئدس
رمز و راز این اثر غول پیکر باستانی کشف شد
پیدا کردن استیکر در این پیامرسان راحت تر شد
اولین خروجی پرسپولیس در تابستان؛ اوسمار هم از او ناراضی است
هشتگ پرسپولیسی ها برای جذب ستاره نامدار
رمزگشایی از تصمیم و پنهان کاری بیرانوند
قتل به‌خاطر حسادت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top