تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/09/24 - 14:57
کد خبر: 417652

پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۰

تنها در صورتی می‌توان ارزان شدن قیمت‌ها را در پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 صحیح دانست که علاوه بر کاهش قیمت‌های جهانی، رونق و شکوفایی زیادی در اقتصاد نسبت به گذشته رخ دهد که آن هم دست کم نیازمند یک بازه میان مدت است و اتفاقات رخ داده در کوتاه مدت معمولا گذرا هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، تیرآهن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در اسکلت فلزی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحمل بارهای وارد شده را بر عهده دارد. با توجه به نقش کلیدی آن در طرح‌های عمرانی که توسط مهندسان طراحی می‌شوند؛ پیش بینی قیمت تیرآهن به طور دقیق و خرید به موقع آن برای مدیریت هزینه‌ها امری اجتناب ناپذیر است. در این صفحه به تحلیل و بررسی قیمت آهن از سال گذشته تا کنون خواهیم پرداخت تا بتوانیم با دید و شناخت بهتری از روند بازار آهن داشته باشیم و این موضوع را در پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 معقول‌تر به کار گیریم. همچنین در انتها با تحلیل‌هایی که به صورت هفتگی منتشر می‌شوند برای پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده با شما همراه خواهیم بود.

آیا امکان پیش بینی قیمت تیرآهن وجود دارد؟

بازار آهن آلات و مقاطع فولادی وسیع و گسترده است که قیمت محصولات فولادی آن از فاکتورهای مختلفی تاثیر می‌پذیرد. کیفیت از جمله مواردی است که که در همه قیمت‌‌گذاری‌ها دخیل است زیرا برای کیفیت بالاتر لازم است تا مواد اولیه با کیفیت استفاده شوند و در روند تولید نیز نظارت و کنترل کیفیت انجام شود که همه آن ها مستلزم هزینه است.

با توجه به آن چه گفته شد به دلیل وجود متغییرهای زیاد، پیش بینی قیمت تیرآهن امری پیچیده است وباید برآیند کلی را محاسبه کرد چرا که ممکن است کاهش قیمت یک عامل موجب شود اثر افزایش یک عامل دیگر خنثی شود. برای همین با به حداقل رساندن خطاهای محاسباتی در تحلیل تکنیکال و اشرافیت داشتن بر ابعاد مختلف تحلیل بنیادی می‌توان به طور واقع بینانه‌تری به پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 دست یافت.

با این حال همیشه باید این احتمال را در نظر داشته باشید که اتفاقات غیرمنتظره می‌توانند روند قیمت را دستخوش تغییرات قابل توجهی کنند و حد ضرر را بایستی بسته به میزان سرمایه و ریسک‌پذیری در این خصوص تعیین کرد.

چرا پیش بینی قیمت آهن مهم است؟

تیرآهن در ساخت اسکلت سازه‌ها نقش اصلی را بر عهده دارد، به همین علت تغییرات قیمتی آن در قیمت تمام شده ساختمان نیز مشاهده خواهد شد. از این رو فعالان حوزه ساخت‌و‌ساز تلاش می‌کنند با رصد، تحلیل و پیش بینی قیمت تیرآهن امروز در موقعیت زمانی مناسب آن را خریداری نمایند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و قیمت نهایی فروش ساختمان را کنترل کنند.

در پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 طبیعی است چنانچه پیش بینی‌ها خبر از افزایش قیمت و روند صعودی داشته باشند؛ باید نسبت به خریداری سریع‌تر آن اقدام کرد. ولی اگر پیش بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت و روند نزولی باشند می‌توان دست نگه داشت و تا رسیدن به محدوده پیش بینی شده صبر کرد. البته سایر پارامترها مانند محدودیت زمانی پروژه و وضعیت فصل‌های پیشرو برای انجام پروژه را نیز باید در نظر گرفت.

نحوه محاسبه قیمت تیرآهن

همان طور که گفته شد موارد مختلفی در محاسبه قیمت مقاطع فولادی نقش ایفا می‌کنند. که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ماده اولیه برای تولید تیرآهن

برای تولید این مقطع طویل فولادی مانند سایر مقاطع از شمش آهن استفاده می‌شود. قیمت جهانی سنگ آهن هم روی قیمت شمش آهن تاثیر می‌گذارد و این گونه در قیمت نهایی پیش بینی قیمت آهن آلات سهیم است.

هزینه‌های تولید

ساخت و تغییر فرم هر چیزی نیازمند انرژی است و آهن آلات هم از این قاعده مستثنی نیستند. تغییرات در قیمت حامل‌های انرژی روی قیمت محصولات فولادی خروجی کارخانه‌ها و پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 موثر هستند.

انواع استانداردهای تیرآهن

احتمالا می‌دانید که بدنه تیرآهن از دو بخش تشکیل شده است که مطابق شکل به این دو بخش اصطلاحا «بال» و «جان» گفته می‌شود. تفاوت در ابعاد و ضخامت این بخش‌ها موجب شده تا استانداردهای مختلفی پدید بیاید. واضح است که این تفاوت در سایز و ساختار موجب تفاوت قیمت می‌شود.

در این تصویر بال و جان تیرآهن را مشاهده می‌کنید.

آنچه قیمت تیرآهن در سال 1399 نشان می‌دهد

پیش از پرداختن به پیش بینی قیمت آهن در سال 1400، بهتر است نگاهی به روند کلی قیمت آهن آلات در سال گذشته داشته باشیم چون که دانستن تاریخچه قیمت بر پیش بینی بهتر کمک می‌کند و تجربه نشان داده حتی بعضا روند تکنیکال مجدد تکرار شده است. سال قبل تورم بسیار چشم‌گیر بود و قیمت اکثریت کالاها تغییرات زیادی داشت.

قیمت آهن آلات نیز به تبع وضعیت اقتصادی تغییرات قیمت زیادی را تجربه کرد. البته روند تغییرات در همه مقاطع فولادی یکسان نبود ولی مشابهت‌های روند آن‌ها آشکار است. این افزایش قیمت‌ها که با کاهش ارزش پول ملی نیز همراه بود منجر به افزایش قیمت قابل توجهی در بازار مسکن به ویژه در تهران شد.

عوامل تاثیر گذار بر پیش بینی قیمت آهن در سال 1400

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها پرداختیم، فاکتورهای دیگری نیز مستقیم و غیرمستقیم بر روی قیمت تاثیر دارند که قیمت ارز و میزان عرضه و تقاضا دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

تاثیر قیمت دلار بر بازار تیرآهن

دلار در سال قبلی با مبلغ 14 هزار تومان در فروردین ماه شروع شد و تا مبلغ 30 هزار تومان افزایش یافت و پس از آن به مبلغ 26 هزار تومان در آخر سال رسید. این افزایش بر روی قیمت مقاطع فولادی نیز تاثیر بر جای گذاشت.

در این تصویر نمایی از تغییرات قیمت دلار را مشاهده می کنید.

لذا بررسی روند دلار برای پیش بینی قیمت تیرآهن ضروری است. روند قیمت دلار به طور کلی وابسته به تصمیمات اقتصادی است و میزان تورم و ارزش پول در بلند مدت در این زمینه تعیین کننده است. اما در کنار آن اتفاقات بین المللی نیز تاثیرگذار هستند که تا به حال معمولا کوتاه مدت و در حد تغییرات هیجانی بوده است.

نمودار قیمت تیرآهن از شهریور 99

خوب است برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1400، روند قیمت را از سال قبل تا به کنون بررسی کنیم. در پایان نیمه نخست سال گذشته نمودار قیمت تیرآهن از 13 هزار تومان شروع شد و با افزایش 14 درصدی در مهرماه در سقف مقاومتی 14 هزار و 900 تومانی به ثبت رسید. پس از آن روند نزولی تا اوایل آذر ماه ادامه یافت و با کاهش 26 درصدی به کف حمایتی 11 هزار تومان برخورد کرد. از اواسط آذر ماه سال قبل مجددا روند صعودی از سر گرفته شد و با 29 درصد افزایش به مبلغ 14 هزار و 200 تومان در بهمن ماه رسید. از آن پس تا کنون نیز به ترتیب دو سقف مقاومتی 14 هزار و 900 تومان و 15 هزار و 800 تومان به چشم می‌خورد. علاوه بر این به ترتیب دو کف حمایتی 12 هزار و 600 تومان و 13 هزار و 600 تومان قابل مشاهده است. از این سطوح حمایتی و مقاومتی می‌توانید در انواع روش‌های تحلیل تکنیال برای پیش بینی قیمت تیرآهن استفاده کنید.

در این تصویر نمودار قیمت تیرآه را از شهریور 99 مشاهده می کنید.

گرانی‌ها در بازار فولاد به کجا خواهد رسید و آیا ممکن است تیرآهن ارزان شود؟

در حال حاضر قیمت جهانی سنگ آهن شیب صعودی نسبتا ملایمی را تجربه می‌کند و تا پایان سال سقف مقاومتی 125 دلار تخمین زده می‌شود. ولی آنچه که در حال حاضر در پیش بینی قیمت فولاد بیشتر قابل توجه است نرخ ارز و میزان تورم داخلی است که اگر مهار آنها موفقیت‌آمیز باشد حداقل می‌توان ثبات نسبی را انتظار داشت ولی با توجه به مواردی که گفته شد در صورت روند افزایشی‌ها وضعیت پیش بینی قیمت تیرآهن نیز مشخص است.

تنها در صورتی می‌توان ارزان شدن قیمت‌ها را در پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 صحیح دانست که علاوه بر کاهش قیمت‌های جهانی، رونق و شکوفایی زیادی در اقتصاد نسبت به گذشته رخ دهد که آن هم دست کم نیازمند یک بازه میان مدت است و اتفاقات رخ داده در کوتاه مدت معمولا گذرا هستند.

بهترین زمان برای خرید تیرآهن

با در نظر گرفتن مطالبی که در رابطه با پیش بینی قیمت آهن در سال 1400 خدمت‌تان شرح دادیم؛ توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد خرید تیرآهن برای کارهای عمرانی دارید با یک تحلیل تکنیکال در بازه کوتاه مدت و در کف حمایتی خرید خود را انجام دهید. اما در صورتی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید می‌بایست ابعاد گسترده‌تری مثل مدت زمان موردنیاز برای نقدپذیری، محل نگهداری و هزینه نگهداری تا زمان استفاده را نیز در پیش بینی قیمت تیرآهن و محاسبات خود در نظر داشته باشید.

در این خصوص می‌توانید بلاگ سایت آهن پرتال را دنبال کنید تا با جدیدترین مقالات از بازار تیر آهن و حتی سایر مقاطع آگاه شوید. در همین صفحه نیز جدیدترین و آخرین پیش بینی‌ها به صورت هفتگی منتشر می‌شود.

در ادامه به بررسی پیش بینی آهن آلات در سال 1400 خواهیم پرداخت.

برای مشاهده کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

https://ahanportal.com/blog/10067/

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top