به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام «سید جواد حسینی کیا» از ارائه طرحی در مجلس خبر داد که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، انحصار را از صنعت خودرو رفع و کیفیت تولیدات داخلی را افزایش می دهد.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در بخش عوارض و مالیات خودرو هم باید کاری کنیم تا شکاف و فاصله ای که بین واحد تولیدی و بازار وجود دارد به دست مصرف کننده برسد و برای مبلغ کمی هم که میماند برای آن تکلیف ایجاد کنیم. مثلا بخشی از آن به ساخت راهها برود، بخشی به سمت اصلاح بیمههای خودرو هدایت شود و بخش دیگر هم صرف بهبود تجهیزات پلیس شود.
وی با بیان اینکه هزینه های سربار خودرو حدود یک چهارم قیمت آن است، اظهار داشت: عدم شفافیت در هزینه های ساخت خودرو یکی از عواملی است که نماینده را ناچار می کند به سمت تحقیق و تفحص برود. ما معتقدیم هزینه های بالاسری خودرو یک چهارم است اما خودروساز این موضوع را نمیپذیرد.علاوه بر این هزینه صرف شده در بخش R&D کمتر از ۲ درصد است در حالی که در کشوری مانند آلمان این عدد ۲۴ درصد است.
وی با بیان اینکه وضعیت در صنعت خودرو طوری است که هم دولت، مردم و هم خودروساز ناراضی هستند، درباره چرایی نتیجه بخش نبودن درخواستهای تحقیق و تفحص از این صنعت گفت: یکی از علل نتیجه بخش نبودن درخواست تحقیق و تفحص کوتاه بودن عمر مجالس بوده است. در دوره قبل مجلس شورای اسلامی گزارش مربوط به تحقیق و تفحص از خودروسازان در مدت فقط ۵ دقیقه قرائت شد و در نهایت هم مردم متوجه اصل مطلب نشدند.