تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/10/12 - 16:53
کد خبر: 419570

کیانوش بدنکی

یک المان و هزاران حرف و حدیث

یک المان و هزاران حرف و حدیث

داستان از این قرار است که قریب به ۹ ماه پیش بود که فراخوانی مبنی بر ساخت المان میدان کپو داده شد. در این فراخوان هنرمندان و معمارانی طرح های خود را مطرح کرده و شهرداری دزفول با یکی از آنها موافقت به عمل می‌آورد. این که روند واگذاری چه بوده را کاری نداریم منتهی باید طرحی که نهایی شده و رای گرفته و بودجه پای آن صرف شده؛ از ماکت تا مجسمه یکی باشد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از کیانوش بدنکی، فعال دانشجویی/// طبیعتا تا بدین لحظه حواشی مربوط به المان کپو دزفول به گوشتان رسیده منتهی خیلی قصد پردازش به شکل نامتعارف آنرا را ندارم و از طرفی چند نکته؛ سوال و ابهام ذهن مخاطب را به این المان جلب می‌کند. حال که فضا؛ فضای آرام تری نسبت به چند روز گذشته است می‌توان منطقی و عقلانی تر به این موضوع پرداخت.

نقش المان ها در بحث مبلمان شهری و به تبع زیبایی شهری؛ نقشی بی بدیل و غیر قابل انکار است. از رویی المان ها باید خروجی و نشان دهنده فرهنگی ایرانی اسلامی و از روی دیگر فرهنگ شهری باشد. و در نگاهی کلی و جامع تر می‌توان گفت که المان ها عنصری ارزشمند برای معرفی هویت و فرهنگ شهری می‌باشند و آینه ای تمام نما از هویت و فرهنگ شهری است.

داستان از این قرار است که قریب به ۹ ماه پیش بود که فراخوانی مبنی بر ساخت المان میدان کپو داده شد. در این فراخوان هنرمندان و معمارانی طرح های خود را مطرح کرده و شهرداری دزفول با یکی از آنها موافقت به عمل می‌آورد. این که روند واگذاری چه بوده را کاری نداریم منتهی باید طرحی که نهایی شده و رای گرفته و بودجه پای آن صرف شده؛ از ماکت تا مجسمه یکی باشد!

از طرفی طی چند روز گذشته یکی از مسئولین شهرداری مصاحبه داشته و مطالبی را مبنی بر عدم نظارت و تغییر فرم کلی و روند کار را ارائه داده است. متن مصاحبه به شرح ذیل می‌باشد:

فراخوان طراحی این المان از ۹ ماه پیش بصورت عمومی اعلام شد و تعدادی از  هنرمندان در این فراخوان شرکت کردند اما در نهایت طرح اصلی ساخته نشده و در آن تغییرات کلی اعمال شد. متاسفانه نظارت کافی در جریان ساخت صورت نگرفت و کپو به عنوان هدف اصلی به درستی نمایان نشده است. به دلیل کمرنگ بودن عنصر کپو در این المان و اعمال برخی دیگر از اصلاحات، شهرداری المان را از محل فعلی برداشته و پس از انجام تغییرات لازم، در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد.

خُب؛‌ حال از طرفی چند نکته و ابهام در این بین مطرح است. نقش نظارتی شورای شهر؛ نقشی غیر قابل انکار است منتهی شهرداری هم به عنوان نهادی که طرح و المان را بررسی کرده تا به نقطه اجرا برسد؛ طبیعتا باید در این مهم نظارت می‌کرد. اما از جهتی؛ شهردار بازنشسته و شورای شهر پنجم باید پاسخگوی این امر باشند. کلیت فرایند؛ از فراخوان تا مراحلی از ساخت در زمان تصدی شهردار سابق و شورای پنجم بوده که باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

البته این نکته هم حائز اهمیت است که غیر از شهرداری و شورای پنجم؛ حوزه هنری، میراث فرهنگی هم باید در رابطه با این مهم پاسخگو باشند.

در نهایت این مسئله وجود دارد که مبلغی بالغ بر ۱۳۰ میلیون تومان بابت ساخت این مجسمه بکار رفته است. حالا مسیولین شهرداری برخی می‌گویند می‌خواهیم همین مجسمه را اصلاح کنیم و برخی دیگر می‌گویند در زمان مناسب تصمیم گیری خواهیم کرد! خدا کند اگر قرار است تغییراتی داده شود باز هم ۱۳۰ میلیون خرج بر ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top