تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/10/26 - 11:23
کد خبر: 421074

استاد دانشگاه جرج تاون:

ترور ژنرال سلیمانی اشتباه آشکار بود

با ورود مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۴+۱ به مراحل جدی‌تر و تقویت احتمال بازگشت مجدد آمریکا به میز مذاکره، تلاش‌ها و لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی نیز افزایش یافته است. هر چند که اقدامات خود آمریکایی‌ها از جمله وضع تحریم علیه برخی چهره‌ها و شرکت‌های ایرانی و یا قرارداد تسلیحاتی جدید با رژیم صهیونیستی آن هم در بحبوحه مذاکرات نشان‌دهنده عدم صداقت آنها و استاندارد دوگانه در قبال بعضی موضوعات است. گروه بین‌الملل ایسکانیوز به همین بهانه و همچنین سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی، مصاحبه‌ای با پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- انجام داد. از نظر وی، نگاه آمریکا به خاورمیانه ناشی از یک رویکرد منطقی و ثابت نیست و روابط این کشور در منطقه نیز ناشی از همین نگاه متعصبانه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،

ترور ژنرال سلیمانی اشتباه آشکار بود

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- در حالی که دولت آمریکا هرگونه تلاش ایران برای تقویت توان دفاعی خود را محکوم می‌کند، اخیرا قرارداد فروش تسلیحات با اسرائیل امضاء کرده است. این استاندارد دوگانه را چطور می‌توان توجیه کرد؟

در گفتمان‌های آمریکا در مورد سیاست‌های خاورمیانه تقریبا هیچ تلاشی برای اعمال استانداردهای ثابت یا حتی تظاهر به آن وجود ندارد. در مقابل، گرایش شدیدی به نوعی نگاه متعصبانه و تفکیک روابط به دوستان در مقابل دشمنان وجود دارد. انتظار وجود دارد که به دوستان کمک و با دشمنان مقابله شود. در این میان، زمان طولانی است که اسرائیل به عنوان دوست ایالات متحده تلقی می‌شود و بنابراین بیشترین سهم از کمک‌های خارجی ایالات متحده را دریافت می‌کند؛ کمک‌هایی که بیشتر آن برای پرداخت هزینه‌های چنین معاملات تسلیحاتی استفاده می‌شود.

- مقامات اسرائیل در ماه‌های اخیر لفاظی‌های زیادی در خصوص حمله به ایران انجام داده‌اند. در حالی که تحلیلگران معتقدند اسرائیل به هیچ وجه توان تحمل واکنش متقابل ایران را نخواهد داشت، فکر می‌کنید هدف این اقدام آنها چیست؟

در اکثر طیف‌های سیاسی اسرائیل نگاه بدبینانه‌ای نسبت به ایران وجود دارد، اما رهبران اسرائیل نیز علاقه خاص به حفظ احساس تهدید و تنش با ایران دارند. ترویج نگاه به ایران به عنوان عامل تمام مشکلات منطقه [توسط رهبران اسرائیل] که باید تحقیر و منزوی شود، توضیحی است که برای همه مشکلات منطقه ارائه می‌کنند؛ دلیلش هم این است که این رویکرد می‌تواند توجهات را از سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل منحرف کند. همچنین مانع از هر گونه نزدیکی بین ایالات متحده و ایران می‌شود. تهدید به حمله نظامی بخشی از استراتژی حفظ تنش است و البته اسرائیل قصد دارد ایالات متحده را از دادن هرگونه امتیازی به ایران باز دارد.

- این روزها سالگرد ترور سپهبد قاسم سلیمانی است؛ مردی که حتی آمریکایی‌ها به نقش وی در مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه اذعان دارند. نظر شما در این خصوص چیست؟

ترور ژنرال سلیمانی به دلایل متعدد یک اشتباه آشکار بود که یکی از آنها این است که منجر به حمله تلافی‌جویانه به پایگاهی در عراق شد که تلفاتی برای آمریکا به دنبال داشت. درست است که سلیمانی نقش به سزایی در مبارزه با داعش و کمک به عراق برای از بین بردن «خلافت» داعش در غرب این کشور داشت، اما اکثر آمریکایی‌ها این حقایق را نمی‌دانند. آن گروه از آمریکایی‌ها هم که نام ایشان را شنیده‌اند، او را بیشتر به‌عنوان چهره‌ای در پشت شبه‌نظامیان عراقی می‌دانند که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، تلفاتی به نیروهای آمریکایی در عراق وارد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top