تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/10/26 - 20:00
کد خبر: 421156

پشت پرده تشدید خصومت ریاض علیه مقاومت

بعد از تشدید کمپین خصمانه عربستان علیه لبنان و مقاومت، حزب‌الله استراتژی جدید و متفاوتی برای مقابله با این توطئه‌چینی‌های سعودی‌ها اتخاذ کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، نفوذ عربستان در لبنان طی دهه اخیر و پس از روی کار آمدن جریان‌ها و طرف‌های ملی‌گرا همچون تیم «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان و جریان‌های مسیحی حامی مقاومت از جمله جریان المرده به ریاست «سلیمان فرنجیه» و جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل» در این کشور تا حدود زیادی کاهش یافت و طی این سال‌ها دیگر قدرت به شکل کامل در اختیار مهره‌های آمریکا و عربستان نبوده است.

تلاش ناکام عربستان برای نفوذ در عرصه لبنان

با این وجود و حتی بعد از کمرنگ شدن نفوذ سیاسی عربستان در لبنان، تلاش‌های ریاض ضد این کشور متوقف نشده و طی چند سال گذشته عربستان سرمایه‌گذاری بالایی برای پیشبرد اهدافش در لبنان کرده است. در واقع سعودی‌ها متوجه شدند که سیاست قدیمی آنها در اداره لبنان با مهره‌های کامل خودشان امکان‌پذیر نیست و در این میان مقاومت مانع بزرگی مقابل پروژه‌های آمریکا و عربستان است. بنابراین از نظر ریاض خلاء سیاسی در لبنان و حمایت از محاصره این کشور می‌تواند بهترین گزینه برای مقابله با حزب‌الله و حامیان آن باشد.

سنگ‌اندازی‌های عربستان در روند تشکیل دولت لبنان موید این امر است و حتی بعد از تشکیل دولت لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» و درحالی‌که نخست‌وزیر این کشور بارها درخواست همکاری کمک از ریاض را مطرح کرده بود، دیدیم که سعودی‌ها توجهی به این درخواست نشان نداده و حتی «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت با عدم رعایت رفتارهای دیپلماتیک تشکیل دولت میقاتی را تبریک هم نگفت.

کمپین خصمانه‌ای که ریاض به بهانه انتشار اظهارات «جورج قرداحی» وزیر رسانه سابق لبنان درباره انتقاد از جنگ یمن، علیه لبنان به راه انداخت گواه دیگری بر رویکرد مخرب سعودی‌ها در این کشور است. به ویژه اینکه دیدیدم حتی بعد از استعفای قرداحی نیز عربستان دست از خصومت با لبنان نکشیده و نه سفیر عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به بیروت برگشته‌اند و نه سفرای لبنان ماموریت خود را در کشورهای مذکور ازسرگرفته‌اند.

بیانیه‌ها و اظهارات خصمانه مقامات رسمی سعودی از جمله «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان و سفرای سابق  و کنونی این کشور علیه لبنان و دولت آن نیز همچنان ادامه دارد.

ریشه خصومت سعودی‌ها با مقاومت

این امر نشان می‌دهد که عربستان با اصل خروج لبنان از بحران مخالف است و آن را به مثابه پیروزی مقاومت می‌داند؛ به ویژه اینکه در دوره اخیر حزب‌الله با واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان نقش خود را به عنوان یک ناجی و مدافع شهروندان لبنانی در برابر مشکلات داخلی و خارجی پررنگ‌تر کرد.

همچنین بسیاری از ناظران معتقدند فتنه چند ماه گذشته در منطقه الطیونه بیروت که به کشته شدن ۷ نفر و مجروح شدن حدود ۶۰‌ شهروند بی گناه لبنانی انجامید و نقش اول این جنایت را «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و متحد قدیمی و وفادار عربستان بازی می‌کرد را نباید جدا از برنامه ریاض برای آشوب‌آفرینی در لبنان و کشاندن مقاومت به جنگ داخلی دانست تا به این ترتیب سلاح حزب‌الله در عرصه داخلی لبنان مورد استفاده قرار گرفته و مقدمات خلع سلاح مقاومت فراهم شود.

علاوه بر آن کارشناسان اشاره می‌کنند حزب الله در لبنان پیروزی‌های بزرگی کسب کرده که قابل چشم پوشی نیست؛ از جمله آزادسازی جنوب لبنان از شر اشغالگران صهیونیست در سال ۲۰۰۰ و  پیروزی در جنگ جولای ۲۰۰۶ و شکست خفت‌باری که به اسرائیل تحمیل کرد. بر همین اساس حزب‌الله اکنون با در اختیار داشتن زرادخانه بزرگی از موشک‌های دقیق تهدید بزرگی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی محسوب می‌شود.

مشکل عمده سعودی‌ها در این واقعیت نهفته که مقامات این کشور از پذیرش این تغییر در لبنان امتناع می‌ورزند و معادله بازدارندگی حزب الله و قدرت روزافزون این جنبش برای آنها قابل هضم نیست. بر همین اساس می‌بینیم که عربستان با لبنان به عنوان یک کشور ضعیف تعامل می‌کند و معتقد است که می‌تواند با رشوه‌های مالی و سیاسی و به کار گرفتن مهره‌های خود در داخل این کشور بر لبنان مسلط شود؛ یعنی همان اشتباهی که در یمن مرتکب شد و اکنون هفت سال است وارد باتلاقی شده که قادر به خروج از آن نیست.

همانطور که گفته شد دشمنی عربستان با لبنان به طور کلی و حزب‌الله به شکل ویژه ریشه‌ای قدیمی دارد و در دوره‌های مختلف شاهد توطئه‌چینی‌های مستمر عربستان در این زمینه بوده‌ایم.

تشدید توطئه‌های ریاض علیه لبنان و حزب‌الله

علیرغم همه این اقدامات خصمانه سعودی‌ها، طی همه این سال‌ها مقاومت لبنان تلاش کرده تا برای محافظت از منافع مردم این کشور از هرگونه تنش با ریاض دوری کند و به یک سکوت استراتژیک متوسل گردد. البته حزب‌الله همواره به شکل قاطع و گاهی غیرمستقیم با این توطئه‌ها مقابله کرده که نمونه آخر آن فتنه منطقه الطیونه بود که با تدابیر حزب‌الله و رهبری آن خنثی شد.

مقابله با تروریسم و جلوگیری از ورود داعش و سایر گروه‌های تکفیری-تروریستی به لبنان از دیگر نمونه‌های بارز مقابله حزب‌الله با فتنه‌افروزی‌های عربستان علیه لبنان است.

اما تحرکات و رفتارهای خصمانه سعودی‌ها علیه مقاومت در دوره اخیر به شکلی بوده که حزب‌الله دیگر سکوت را جایز نمی‌داند.

سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی که اوضاع جسمانی خوبی ندارد و حتی گفته می‌شود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، وی را در سواحل شهر نئوم در حصر خانگی قرار داده و حتی در اجلاس‌های رسمی نیز حاضر نمی‌شود، چند هفته قبل ظاهر شده و شروع به لفاظی‌های تکراری خود علیه حزب‌الله کرد.

ملک سلمان در ادعاهای گستاخانه خود علیه مقاومت، حزب‌الله را متهم به حمایت از تروریسم و قاچاق مواد مخدر کرد؛ ادعاهایی که واکنش قاطع سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله را برانگیخت.

سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود علاوه بر افشای ابعاد مختلف دشمنی آمریکایی‌ها با لبنان و سایر کشورهای منطقه، به بررسی نقش مخرب عربستان سعودی در منطقه و به ویژه در لبنان پرداخته و در واکنش به ادعای واهی ریاض علیه حزب الله و متهم کردن آن به تروریسم و قاچاق مواد مخدر خطاب به سعودی‌ها اعلام کرد، تروریست شما هستید که بمب‌گذاران انتحاری را به عراق فرستادید و ۷ سال است که ملت یمن را به خاک و خون کشیدید. تروریست شما هستید که لبنانی‌ها را محاصره کرده و به گروگان گرفته و دولت لبنان را تهدید می‌کنید.

برخی بر این باورند اینکه ملک سلمان با شرایط بغرنج خود در برابر انظار حاضر شده و شروع به اتهام زنی علیه حزب‌الله کرده نشان می‌دهد عربستان قصد دارد بهانه تازه‌ای را برای اقدام علیه لبنان شروع کرده و به مقامات این کشور بگوید که تحریم لبنان بعد از استعفای جورج قرداحی پایان نخواهد یافت.

استراتژی جدید حزب‌الله برای مقابله با توطئه‌های عربستان

ناظران بر این باورند که حزب‌الله قصد دارد سکوت استراتژیک خود مقابل جنایات و توطئه‌های عربستان را بشکند؛ چرا که ادامه این سکوت منجر به گستاخی بیشتر سعودی‌ها و تشدید کمپین‌های خصمانه آنها علیه لبنان و مقاومت می‌شود.

در ادامه یاوه‌گویی‌های مقامات و مسئولان سعودی علیه حزب‌الله چند روز قبل  «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در لبنان بار دیگر حزب الله را مورد هجمه قرار داد.

این مقام سعودی ضمن نادیده گرفتن حمایت‌های بی دریغ کشورش از تروریست‌های تکفیری، حزب الله لبنان را تروریست توصیف و آن را به برتری جویی متهم کرد! این درحالی است که البخاری هفته گذشته نیز سخنانی را علیه حزب الله مطرح کرده بود.

همگام با این اتهام‌زنی‌ها و هجمه‌های تند عربستان علیه مقاومت، حزب‌الله نیز استراتژی ویژه خود را تنظیم کرده و مقامات آن  از چند هفته گذشته صراحتا شروع به افشای جنایات ریاض ضد همه ملت‌های منطقه کرده و درباره ادامه مداخلات عربستان در امور لبنان، به سعودی‌ها هشدار داده‌اند.

علاوه بر آن هفته گذشته انجمن  «مخالفان جزیره العرب» در بیروت به مناسبت ششمین سالروز شهادت شیخ «نَمِر باقر النَمِر» روحانی شیعه سعودی که به دست رژیم آل سعود اعدام شد مراسم یادبودی برگزار کردند.

مسئولان حزب‌الله از سازماندهی کنندگان اصلی این اجلاس بودند؛ اجلاسی که در نوع خود بی سابقه بود و مشارکت‌کنندگان در آن به افشا و محکوم کردن جنایات رژیم آل سعود علیه مخالفان در داخل و خارج و همچنین اقدامات ویرانگر این رژیم در جنگ یمن پرداختند.

حاضران در این مراسم تاکید کردند که ما در کنار مردم مظلومی که توسط رژیم آل سعود در عربستان و یمن و سراسر شبه‌جزیره عربستان شکنجه می‌شود، ایستاده‌ایم و از مقاومت به خاطر همه فداکاری‌هایی که در راه اسلام انجام داده است تشکر و قدردانی می‌کنیم.

اما سید «هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله از جمله شخصیت‌های بارز این جنبش بود که در اجلاس مخالفان جزیره العرب حاضر شده و ضمن محکوم کردن سیاست مخرب رژیم سعودی در داخل و خارج تاکید کرد که ما به منظور دفاع از همه مستضعفان در جزیره العرب حرف خود را می‌زنیم.

این فضا حاکی از آن است که حزب‌الله اقدام به مقابله به مثل در برابر سعودی‌ها کرده و در واکنش به ادعاهای دروغین ریاض علیه مقاومت، واقعیت ماهیت رژیم سعودی و جنایات آن را افشا می‌کند.

بر همین اساس در سایه هشدارهایی که سیدحسن نصرالله به محور آمریکایی-سعودی داده بود، سعودی‌ها می‌دانند که دوره سکوت استراتژیک حزب‌الله به پایان رسیده و هرگونه رفتار تحریک آمیز از سوی آنها با پاسخی قاطع‌تر از جانب حزب‌الله مواجه خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top