تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/10/27 - 16:58
کد خبر: 421265

ضرورت پیشگیری از چالش‌های مسیر عقلانیت خانواده

حجت الاسلام والمسلمین مجید دهقان عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در نشست علمی مجازی «آینده‌پژوهی شبهات دینی در حوزه فمینیسم و خانواده» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه علمیه) برگزار شد، گفت: از جمله وظایف ما در حوزه زنان و خانواده این است که به استقبال مسائل و شبهات روز، رفته و برای شناخت روندهای گذشته به پژوهش‌های گسترده و عمیق بپردازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: اگر روند تحول در حوزه زن و خانواده ادامه پیدا کند، می‌توان با نگاهی به غرب، آینده را پیش‌بینی کرد و منتظر چالش‌هایی در مسیر عقلانیت ساختار خانواده بود.

 ضرورت پیشگیری از چالش‌های مسیر عقلانیت خانواده

حجت الاسلام والمسلمین مجید دهقان عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در نشست علمی مجازی «آینده‌پژوهی شبهات دینی در حوزه فمینیسم و خانواده» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه علمیه) برگزار شد، گفت: از جمله وظایف ما در حوزه زنان و خانواده این است که به استقبال مسائل و شبهات روز، رفته و برای شناخت روندهای گذشته به پژوهش‌های گسترده و عمیق بپردازیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه استفاده از تجربه‌های گذشته در پیش‌بینی مسائل آینده و کاهش انحرافات تأثیر چشمگیر دارد، خاطرنشان کرد: یکی از نقاطی که تحولات صد سال اخیر در آن قابل پیگیری است، موضوع آگاهی جنسیتی یا آگاهی زنانه است.

او ادامه داد: آشنایی ایرانیان با نظم جدیدی که در اروپا مثل فرانسه و انگلستان حاصل شد، منشأ اصلی تحول سیاسی به نام مشروطه بود. البته این تنها یک تحول سیاسی نیست بلکه تغییر در حوزه معرفت اجتماعی و در برخی از مطالعات اجتماعی رخ داده که در پایان منجر به تحول اساسی می‌شود.

دهقان تصریح کرد: پیش از آشنایی ایرانیان با نظم جدید، زنان درون نظمی خاص به نام سنت زندگی می‌کردند و عمده حضور آنها در خانه بود.

این پژوهشگر با اعتقاد به اینکه اگر روند تحول به همین صورت ادامه داشته باشد، می‌توان با نگاهی به غرب، آینده را پیش‌بینی کرد، گفت: از جمله مباحثی که در آینده بیشتر با آن مواجه خواهیم بود، چالش‌های موجود در مسیر عقلانیت ساختار خانواده است.

او با اشاره به شروع دوران تحول از دربار قاجار، تأکید کرد: سعی می‌شد هرچه تحت عنوان زن سنتی مطرح است با زبان طنز با بیان مسائلی همچون حضور زنان اروپایی در اجتماع، امکانات تحصیلی و مختار بودن در سرنوشت خود نکوهش شده و زن اروپایی به عنوان الگو مطرح شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه در حوزه سنت و مدرنیته میان نظم قدیم و جدید اختلاف وجود داشته، گفت: مانند حوزه اقتصاد و حکمرانی که خود انسان محل دعوا و اختلاف نیست بلکه یک رابطه جدید مثل نوع حکمرانی محل اختلاف است.

او ادامه داد: در حوزه زنان محل اختلاف خود زن به عنوان یک انسان است، یعنی آگاهی زنان تغییر یافته و به مطالبه‌گری برای خود می‌پردازند.

دهقان عنوان نقطه دوم بحث را در کانون تحولات خانواده دانست و اظهار داشت: در گذشته کلمات مرد محوری مانند منزل و عیال رایج بود اما با گذشت زمان واژه خانواده که زایده تحولات جدید بود، رواج پیدا کرد.

او تصریح کرد: در واژه خانواده شخص خاصی در محور نیست بلکه منظور تمام افراد خانواده بدون تبعیض جنسیتی است.

این پژوهشگر بابیان اینکه مفهوم خانواده و سنت در گذشته دارای سلسله مراتبی از قدرت و آداب بود که در رأس آن مرد قرار داشت، تأکید کرد: در دوران تحول بسیاری از انواع ارتباط زن و مرد در خانواده با ورود ابزارهای جدید دچار تغییر و تحول شده است. در خانواده گذشته با وجود سلسله مراتب قدرت آقایی، رابطه زن و شوهر از نوع رابطه عاطفی و رمانتیک نبود. در گذشته گاهی جنسیت با امر جنسی پوشانده می‌شد، یعنی جنسیت قربانی امر جنسی می‌شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top