تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/11/10 - 14:30
کد خبر: 422613

در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد؛

رونمایی از پروژه‌های سند توسعه راه هوش مصنوعی در کشور

رونمایی از پروژه‌های سند توسعه راه هوش مصنوعی در کشور

مراسم رونمایی از 2 پروژه سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»، مراسم رونمایی از 2 پروژه سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

این مراسم با حضور ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و با قدردانی و تقدیر از مادر شهید اژدری که از کارکنان مرکز تحقیقات مخابرات ایران بوده است، برگزار شد.

سند نقشه راه هوش مصنوعی کشور با الگوگیری از برنامه راهبردی هوش مصنوعی در 23 کشور معرفی شده است.

رونمایی از پروژه‌های سند توسعه راه هوش مصنوعی در کشور

همچنین اهداف کلان سند راهبردهای توسعه هوش مصنوعی در کشور و حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هوش مصنوعی در کشور معرفی شدند.

این دو پروژه بخشی از پروژه‌های وزارت ارتباطات است که در دهه فجر رونمایی می‌شوند.

پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات به عنوان بازوی پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بسیاری از پروژه‌ها همکار شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه است اما این دو پروژه را به صورت مستقل انجام داده است.

پروژه به سفارش وزارت ارتباطات در این پژوهشگاه انجام شده است.

علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری و اطلاعات در مراسم رونمایی از سند نقش راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی با اشاره به کاربردهای زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی گفت: خدمات این آزمایشگاه توسط توسعه‌دهندگان، پژوهشگران، مشارکت‌کنندگان در حوزه تک‌گذاری، حاکمیت و همچنین در محصولات استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه داده‌ها از بستر جمع‌سپاری، تک‌‌گذاری می‌شوند و در دیگر سامانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل تشخیص کرونای مثبت از روی عکس ریه که با استفاده از تک‌گذاری داده‌ها و مدل‌سازی از روی داده‌های تک‌گذاری شده انجام می‌شود و اتفاقا در زمان شیوع ویروس کرونا مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کاربردهای مناسب هوش مصنوعی که در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور باب شد احراز هویت آنلاین بود که حاکمیت توانست بدون مراجعه مردم در بخش‌های مورد نیاز آنها را احراز هویت کند.

وی گفت: حاکمیت در موضوعات دیگری هم می‌تواند از خدماتی که زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی می‌دهد استفاده کند و خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهد.همچنین توسعه‌دهندگان سامانه‌ها هم در موضوعات این چنینی از خدمات زیرساخت آزمایشگاهی در این حوزه می‌توانند استفاده کنند.

وی گفت: برای مثال موتور جست‌وجویی داریم که ترجمه ماشینی ندارد با یک رابطی که از زیرساخت آزمایشگاه می‌گیرند می‌توانند از ترجمه ماشینی بهره‌مند شوند.

رونمایی از پروژه‌های سند توسعه راه هوش مصنوعی در کشور

یاری افزود: در نهایت هدف اکوسیستم این است که کدها و برنامه‌ها روی بسترهای جدیدی قرار گیرد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که بتوانند سامانه‌های  جدیدتر و بیشتری را ارائه کنند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری و اطلاعات گفت: یکی از سامانه‌های مستقیمی که از این آزمایشگاه حاصل می‌شود سامانه تشخیص منبع و ادعای اخبار برای راستی‌آزمایی صحت یا جعلی بودن اخبار است. همچنین این زیرساخت در کنار زیرساخت ابر رایانه سیمرغ قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌کند تا ارائه سرویس هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس قابل استفاده برای مردم فراهم شود.

یاری افزود: آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی به عنوان یکی از آزمایشگاه توسعه خط و زبان فارسی توسط معاونت ریاست جمهوری انتخاب شده است.

وی گفت: نقش دیگر آزمایشگاه‌ها می‌تواند ارزیابی محصولات و خدمات بر مبنای نیاز توسعه‌دهندگان باشد.

وی افزود: نقش سوم آزمایشگاه هم می‌تواند توسعه و آزادسازی دادگان ابزارها و خدمات باشد.

معین رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از دو پروژه سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور و طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین سند نقش راه هوش مصنوعی در کشور جزئیات این سند را اعلام کرد.

وی گفت: این پروژه از 28 بهمن ماه سال 99 کلید خورد و امروز به ثمر رسیده است.

معین افزود: این سند با نگاهی به برنامه راهبردی هوش مصنوعی در 23 کشور تدوین شده و چشم‌انداز ایران در این حوزه در سال 1410 را نمایش می‌دهد.

وی گفت: بر این اساس در سال 1410 جمهوری اسلامی ایران باید بین 10 کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد که رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی را برای مردم به همراه بیاورد.

معین با اشاره به اهداف کلان این سند گفت:‌ باید به سهم 12 درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی برسیم و 7 میلیارد دلار تا سال 1410 در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشیم و همچنین باید 600 هزار نفر نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی را تربیت کنیم.

رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ در این سند 9 راهبردی برای توسعه هوش مصنوعی در کشور دیده شده که شامل سیاست‌های خرد، اقدامات و پروژه‌ها است و در مجموع 155 پروژه و فعالیت در ذیل آنها در نظر گرفته شده است.

معین افزود: در این سند حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هوش مصنوعی در کشور مشخص شده که حوزه‌های اقتصاد و حمل و نقل در اولویت هستند و البته نقشه راه برای همه این راهبردها به طور دقیق و شفاف طراحی شده است و متولی این موضوع هم مشخص شده است.

وی گفت: برای تحقق سند توسعه هوش مصنوعی در کشور نهادهایی از جمله مرکز فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان استاندارد و چندین دستگاه دیگر دارای وظیفه هستند.

وی تأکید کرد:‌ وزارت ارتباطات باید هسته اجرایی هوش مصنوعی در کشور باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top