تاریخ انتشار: شنبه 1400/11/16 - 13:28
کد خبر: 423274

۴ جاذبه طبیعی جذاب تبریز که باید از آن دیدن کنید

۴ جاذبه طبیعی جذاب تبریز که باید از آن دیدن کنید

از ارزش‌های والای فرهنگی و تاریخی و زیبایی‌های طبیعت دل‌انگیز این جاذبه طبیعی کم‌نظیر که بگذریم، باید گفت که ائل گلی در زمینه امکانات تفریحی نیز هیچ کمبودی ندارد و در شهر تبریز یکه‌تازی می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ارگ علیشاه، خانه مشروطه، مسجد کبود، خانه حریری، قبرستان تاریخی پینه شلوار، موزه قاجار، موزه شهرداری، مقبره الشعرا، روستای کندوان و ده‌ها جاذبه تاریخی دیگر در فهرستی که می‌تواند تا انتهای صفحه ادامه پیدا کند؛ فهرستی دربردارنده نام‌هایی جاودانه و پر ابهت که با تار و پود تاریخ کشورمان گره خورده‌اند و فرهنگ و ادب پارس را با نقش و نگاری این‌چنین شگفت‌انگیز و زیبا زینت داده‌اند.

تبریز یا به‌بیان‌دیگر بهشت شیفتگان تاریخ، همواره عادت دارد که بازدیدکنندگانش را به‌گونه‌ای با اماکن تاریخی مبهوت‌کننده خویش بمباران سازد که دیگر مجالی برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی برایشان باقی نماند؛ مواهب طبیعی بسیار زیبایی که در جای‌جای این شهر خوش‌منظره پراکنده شده‌اند و به‌رغم تعدد و تنوع بالایی که دارند، از دید و نظر گردشگران و خریداران بلیط هواپیما تهران تبریز مغفول مانده‌اند. در این مطلب دیگر خبری از توصیف معماری جاذبه‌های تاریخی و خوش‌نقش‌ونگار این مقصد دل‌انگیز و تماشایی نیست، بلکه برای تنوع هم که شده قرار است آن روی بشاش و سرسبز این شهر را با معرفی شماری از جاذبه‌های طبیعی تبریز بر شما آشکار سازیم.

۴ جاذبه طبیعی جذاب تبریز که باید از آن دیدن کنید

باغ ائل گلی

از هر منظری که بدان بنگرید، تعریف متفاوتی از زیبایی را خواهید یافت: ائل گلی؛ مکانی که توصیف آن صرفاً با صفت تفضیلی امکان‌پذیر است، سال‌هاست که در قلب تبریز آشیانه کرده است و مأموریتی جز تسخیر قلب گردشگران ندارد: زیباترین، معروف‌ترین، پربازدیدترین، خوش ‌آب و هواترین و محبوب‌ترین جاذبه گردشگری شهری که لقب اولین‌ها را یدک می‌کشد و طلایه‌دار ادب و فرهنگ ایرانی است. اگر تاکنون تصویر این جاذبه تماشایی را از نمای فوقانی دیده باشید، حتماً به جادوی معماری این باغ دل‌انگیز پی برده‌اید: عمارتی کلاه‌فرنگی محصور در میان آب‌های زلال استخری که بازتابی شگفت‌انگیز از منظره آسمان و درختان بلندقامت اطراف خود منعکس کرده است، جاذبه‌ای تاریخی در دل جاذبه‌ای طبیعی؛ شاهکاری تکرار نشدنی و مایه مباهات ایران و تجلی‌گر ذوق و هنر ایرانی.

از ارزش‌های والای فرهنگی و تاریخی و زیبایی‌های طبیعت دل‌انگیز این جاذبه طبیعی کم‌نظیر که بگذریم، باید گفت که ائل گلی در زمینه امکانات تفریحی نیز هیچ کمبودی ندارد و در شهر تبریز یکه‌تازی می‌کند. فراهم کردن تجهیزات رفاهی و فضای مناسب برای تجربه محدوده وسیعی از فعالیت‌های تفریحی، از دوچرخه‌سواری، سنگ‌نوردی و بیلیارد گرفته تا مینی گلف و اسکیت و بازی‌های مجهز به فناوری واقعیت مجازی موجب شده است که این باغ خوش‌منظره به جاذبه گردشگری شماره یک تبریز و مکانی ایدئال برای وقت‌گذرانی افراد با هر سلیقه و در هر سن و سال، خواه خردسالان و خواه کهن‌سالان مبدل گردد. افزون بر موارد اشاره ‌شده، امکانات رفاهی مختلفی نظیر کبابخانه، کافی‌شاپ، رستوران، تالار برگزاری جشن تولد، فروشگاه، خانه کودک و فست فود نیز به محوطه باصفا و دل‌نشین این باغ افسونگر و دوست‌داشتنی افزوده گردیده است تا آسایش کامل بازدیدکنندگان تامین شده و ائل گلی به مجموعه تفریحی کامل و همه‌فن‌حریفی مبدل شود.

نشانی: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار باکری

 

پارک جنگلی صائب تبریزی

در بخش جنوبی شهر تبریز و در ضلع شمالی آزادراه شهید کسایی، فرش زمردینی پیش پای گردشگران پهن شده است که وسعتی برابر با ۲۱۳ هزار مترمربع دارد و نقش و نگاری از جنس گل‌هایی رنگارنگ و گیاهانی سرسبز و درختانی بلندقامت: پارک جنگلی صائب تبریزی، تفرجگاه خوش‌منظره‌ای است که نه‌تنها جلوه بسیار زیبایی به بخش جنوبی تبریز بخشیده، بلکه سال‌هاست که نقش فیلترهای پاک‌سازی هوای این کلان‌شهر صنعتی را نیز برعهده‌ گرفته است. خوب است بدانید که این پارک صرفاً مکانی برای نشستن و نظاره کردن طبیعت نیست، بلکه جایی برای ماجراجویی و تجربه است؛ بنابراین چه قصد سوزاندن کالری و دستیابی به تناسب‌اندام را در سر داشته باشید و چه قصد برپایی بساط آشپزی و سوروسات جوجه‌کبابی لذیذ در کنار دوستان و خانواده، امکانات رفاهی بی‌شمار این پارک شما را مأیوس نخواهد کرد.

پیاده‌گردی و تماشای طبیعت دل‌نواز پارک در جاده تندرستی و بازگشت و طبخ جوجه‌کبابی دل‌چسب در اجاق‌های متعددی که پارک برای پخت‌وپز بازدیدکنندگان در نظر گرفته است، از لذت‌هایی است که پارک صائب تبریزی را به مکانی مناسب برای هم‌نشینی‌ها و محفل‌های دوستانه و خانوادگی مبدل کرده است. افزون بر این، این پارک با ارائه امکانات ورزشی مختلفی از قبیل: زمین اسکیت، میز تنیس، زمین‌بازی کودکان، استخر و تجهیزات ورزشی و بدنسازی، بازدیدکنندگان را به تحرک تشویق می‌کند و بلیط تبریز را برای شرکت‌کنندگان به سیاحتی جذاب و پرتحرک مبدل می‌سازد. ۸۳ واحد آلاچیق، ۲ واحد آب‌خوری، ۳ خروجی و ورودی اختصاصی، ۳ باب سرویس بهداشتی، نمازخانه، استخر و آب‌نما و ۳۵ تابلو آموزش شهروندی از دیگر تجهیزات و امکانات رفاهی متعددی است که در این پارک مطبوع و خوش آب‌وهوا در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شده است تا هیچ کمبودی در طول اقامت و خوش‌گذرانی در این تفرجگاه باصفا و دل‌انگیز احساس نگردد.

نشانی: تبریز، بزرگراه کسایی (کنارگذر جنوبی)، خروجی دکتر حسابی

۴ جاذبه طبیعی جذاب تبریز که باید از آن دیدن کنید

قوم تپه تبریز

وجود چشم‌اندازی بیابانی در شهری که شهرت آب‌وهوای کوهستانی و طبیعت سرسبزش زبانزد گردشگران است، عجیب و غیرمنتظره به نظر می‌آید، به خصوص اگر در نزدیکی روستاهایی سرسبز و خرم واقع گردیده باشد. قوم تپه تبریز از پدیده‌های زمین‌شناسی نادری است که با تپه‌های شنی و طبیعت کویری و بکر خود ثابت کرده که گاهی خصوصیت جوی پایدار در یک منطقه نیز قادر نیست بر طبیعت سرسخت و تاثیرناپذیر آن چیره گردد. گفتنی است که قوم در زبان آذری به معنای شن است و منظور از قوم تپه همان تپه‌های شنی هستند که طی هزاران سال در اثر فرسایش خاک و وزش تندبادهای شدید پدید آمدند. این پدیده طبیعی در جاده تبریز به شبستر و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع گردیده و با طبیعت خاص و شگفت‌انگیز خود، انگشت تحیر و حیرانی را بر دهان طبیعت دوستانی که بلیط هواپیما لحظه آخری سفرمارکت را برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی تبریز خریداری می‌کنند، نشانده است. در توصیف زیبایی‌های این منطقه ۷ کیلومتری همین بس که غروبی شگفت‌انگیز دارد و آسمانی پرستاره در شب. بنابراین چنانچه راهی تبریز شدید، با بازدید از این منطقه لطف بزرگی به خود کنید و چشمانتان را به ضیافتی شگفت‌انگیز و رنگارنگ میهمان کنید.

نشانی: تبریز، شهرستان شبستر، روستای قوم تپه

 

دره لیقوان تبریز

تبریز به موهبت موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در نزدیکی برخی از خوش آب و هواترین و خوش‌منظر‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی، همواره مقصد پرطرفداری بوده است. طبیعت دوستان همیشه عاشق ماجراجویی و گشت‌وگذار در اطراف تبریزند، گشت‌وگذاری که گهگاه به مقصدی متحیرکننده و شگفت‌آور ختم می‌گردد و مکانی باشکوه و مسحورکننده را پیش پای ما سبز می‌کند؛ جایی مانند روستای لیقوان، تفرجگاهی واقع در جنوب شرق تبریز که گرچه نام پنیرش شهرتی جهانی دارد، هنوز طبیعت بکر و دل‌انگیزش برای بسیاری از ما ناشناخته باقی مانده است.

لیقوان به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان سهند، از چنان طبیعت مبهوت‌کننده و آب‌وهوای مطبوع و دلپذیری برخوردار گشته که دل کندن از آن برای بسیاری از بازدیدکنندگانش امری است محال. در دل این روستا، دره سرسبزی واقع‌شده که رودخانه خروشانی از میان آن گذر و آب موردنیاز گیاهان اطراف دره را تأمین می‌کند. این دره که لقب دره بهشت را بدان داده‌اند، همان دره لیقوان تبریز است که با چشم‌اندازهایی بسیار تماشایی و مناظری خارق‌العاده، گوشه‌ای از بهشت را برای عاشقان طبیعت به نمایش گذاشته است. جدا از زیبایی‌های طبیعت مسحورکننده این منطقه، پوشش گیاهی دره لیقوان نیز اهمیت زیادی برای ساکنان روستای لیقوان دارد و نیاز بومیان این منطقه را به برخی گیاهان دارویی نظیر بابونه، پونه و برخی قارچ‌های خوراکی تأمین کرده است. بنابراین اگر در طول اقامت در شهر تبریز قصد داشتید از روستایی سرسبز و باصفا در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و کوهستانی دیدن کنید، کافی است به دروازه تهران بروید و از آنجا پس از گذر از روستاهای باسمنج و هروی، روستای لیقوان را در ۳۶ کیلومتری جنوب تبریز بیابید.

نشانی: استان آذربایجان شرقی، ۳۶ کیلومتری جنوب تبریز، روستای لیقوان، کنار رودخانه مهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
وقوع زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۲.۹ ریشتر در شهرستان دماوند
کاریکاتور| سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد
رایگان شدن بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه(س)
مراسم تجلیل از مدال آوران ورزش کشور با حضور رئیسی +عکس
المپیاد فناوری؛ رقابت در هوش مصنوعی، پهپاد و برنامه‌نویسی
کاریکاتور| وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش
کرزی: قدردان همکاری‌های همیشگی ایران با افغانستان هستیم
۴ عملیات حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها و هدف قرار گرفت گنبدآهنین
فردا؛ آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب
حادثه عجیب برای فرزند مربی استقلال
شهادت یک مامور پلیس در هرمزگان +عکس
انتقاد شدید اتحادیه اروپا از تهاجم اسرائیل به رفح
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top