تاریخ انتشار: شنبه 1400/11/23 - 11:24
کد خبر: 423988

از مشکلات خرابی سرور تا تعمیر آن

از مشکلات خرابی سرور تا تعمیر آن

وقتی صحبت از تعمیر سرور است، اکثرا خرابی‌های سخت‌افزاری در ذهن ما تداعی می‌شود. این نوع خرابی اکثرا به علت عدم نگهداری صحیح سرور رخ می‌دهد. البته این را هم باید در نظر گرفت که قطعات کامپیوتر قطعات الکترونیکی یا الکترومکانیکی هستند و بروز خرابی در آن‌ها به علت نوسان برق یا موارد مشابه محتمل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه بسیاری از کسب وکارهای دولتی یا خصوصی، چه در حالت آنلاین و چه در حالت فیزیکی و حضوری، برای اینکه بتوانند در کار خود منظم باشند و به صورت مرتب پیشرفت کنند به شبکه‌های کامپیوتری وابسته هستند. در بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری یک کامپیوتر مرکزی یا مدیر وجود دارد که به سرویس‌دهی مشغول است و اکثر تنظیمات مربوط به شبکه، پایش داده‌ها و مانیتورینگ از طریق آن انجام می‌شود. به این کامپیوتر سرور می‌گویند. سرور با اینکه در اصل یک کامپیوتر است، اما شبیه کامپیوترهای ما نیست. سرورها به لحاظ مشخصات فنی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با کامپیوترهای معمولی تفاوت‌هایی دارند. وجود همین تفاوت‌ها باعث شده که قیمت آن‌ها از کامپیوترهای معمولی بسیار بیشتر باشد. هرقدر تعداد سرویس‌های ارائه شده به کاربران شبکه یا تعداد کاربران شبکه بیشتر باشد، سرور شما باید مشخصات بالاتری داشته باشد و قطعا هزینه بیشتری را نیز باید بپردازید. در این مطلب قصد داریم راجع به این صحبت کنیم که آیا هنگام خرابی سرور می‌توان آن را تعمیر کرد یا خیر. لطفا تا انتهای این مطلب از جاده ابریشم رایانه با ما همراه باشید.

خرابی سرور و مشکلاتی که به وجود می‌آید

همان‌طور که اشاره کردیم از آنجایی که سرورها کامپیوترهای گران قیمتی هستند خرابی آن‌ها خسارت‌های بسیار زیادی می‌تواند به بار آورد. البته این خسارت نوعی خسارت مادی است و نهایتا قابل جبران خواهد بود، اما خرابی سرور علاوه بر خسارت مادی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در سرویس‌ها و کار کاربران شود.

بروز اختلال در شبکه در برخی از شبکه‌ها که حساسیت زیادی ندارند آنقدر هم مهم نیست؛ مثلا فرض کنید در یک اداره یا شرکت، تلفن‌های داخلی براساس سیستم VoIP راه‌اندازی شده باشند. اگر سرور مربوطه از کار بیافتد، مشکل آنقدر حاد نیست. کارمندان می‌توانند با موبایل یا مراجعه حضوری به اتاق همکاران به صورت موقت مشکلات خود را حل کنند.

اما در برخی از شبکه‌ها که سرویس‌هایی مانند سرویس‌های مالی ارائه می‌شود، هرگونه اختلال طولانی می‌تواند موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود. به عنوان مثال فرض کنید در یک کارخانه با حدود مثلا 1000 کارکن وقتی به آخر ماه نزدیک می‌شوید که قرار است حقوق 1000 کارگر با احتساب مرخصی، اضافه‌کاری، ماموریت و موارد مشابه محاسبه شده و پرداخت شود، در حین انجام محاسبات ناگهان سرور از کار بیافتد. در این صورت تا تعمیر یا تعویض سرور این عملیات به تاخیر افتاده و پرداخت حقوق کارکنان قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

اینکه شما یک سرور خراب شده را به علت بروز مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری به کل کنار بگذارید کار درستی نیست. بسیاری از خرابی‌های به وجود آمده راه حل‌هایی دارند. خرید سرور جدید، کانفیگ آن و راه‌اندازی سرویس‌ها کاری طولانی مدت است. گاهی ممکن است خرابی با تعویض یک قطعه کوچک مانند تعویض رم یا پاور در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق بیافتد و شبکه با مشکلات زیادی مواجه نشود. تعمیر سرور یک اصل مهم است که در زمان بروز خرابی به هیچ وجه نباید آن را از یاد برد.

خرابی‌های نرم‌افزاری سرور

به طور قطع نمی‌توان گفت که خرابی‌های نرم‌افزاری سریع‌تر حل می‌شوند یا خرابی‌های سخت‌افزاری، می‌توان گفت اگر شبکه شما با حساب و کتاب راه‌اندازی شده باشد، کارتان در مواجهه با خرابی‌های نرم‌افزاری راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

به عنوان مثال ممکن است یک نرم‌افزار تحت شبکه بر روی سرور خود داشته باشید که هنگام کار با آن و وارد کردن مقادیر مختلف، نرم‌افزار از سرویس‌دهی باز می‌ایستد. اگر این مشکل را با شرکتی که این نرم‌افزار را طراحی کرده در میان بگذارید، احتمالا راه حل قطعی برای رفع مشکل به شما پیشنهاد خواهند کرد. این راه حل‌ها می‌تواند شامل نصب مجدد نرم‌افزار، بروزرسانی یا تغییر عملیاتی که کاربر انجام می‌دهد باشد.

گاهی هم ممکن است سیستم عامل سرور به خاطر اتمام انقضا یا موارد مشابه با مشکل مواجه شود که این موارد در مدت زمان بسیار کوتاهی رفع می‌شوند. نهایت خرابی نرم‌افزاری، به شرطی که باعث خرابی قطعات مختلف نشود، با راه‌اندازی مجدد کل سیستم و بازگردانی پشتیبان‌ها قابل رفع است. البته اگر از داده‌ها و سرویس‌های خود پشتیبان نداشته باشید، حتما به سختی متضرر خواهید شد. حتی بدتر از یک خرابی سخت افزاری.

یادتان باشد که تنظیمات نرم‌افزاری یک سرور بسیار مهم هستند و اگر خرابی به وجود آمد، حتما باید یک فرد متخصص از یک شرکت معتبر و کار بلد همانند شرکت جاده ابریشم رایانه برای رفع خرابی اقدام کند. در غیر این صورت خسارت وارده ممکن است نه تنها جبران نشود بلکه افزایش یابد. این شرکت یکی از شرکت‌های وارد کننده سرور بوده که ارائه دهنده انواع خدمات مربوط به شبکه مانند طراحی زیرساخت، پشتیبانی و تعمیرات است.

خرابی‌های سخت‌افزاری سرور

وقتی صحبت از تعمیر سرور است، اکثرا خرابی‌های سخت‌افزاری در ذهن ما تداعی می‌شود. این نوع خرابی اکثرا به علت عدم نگهداری صحیح سرور رخ می‌دهد. البته این را هم باید در نظر گرفت که قطعات کامپیوتر قطعات الکترونیکی یا الکترومکانیکی هستند و بروز خرابی در آن‌ها به علت نوسان برق یا موارد مشابه محتمل است.

ساده‌ترین حالت خرابی این است که قطعات کوچک مانند کارت شبکه، رم یا موارد مشابه خراب شوند. در این صورت به راحتی با تعویض آن قطعات مشکل حل خواهد شد. انجام این کار در محل هم انجام می‌شود؛ اما گاهی برای تعمیر خرابی نیاز به دستگاه‌های پیشرفته‌ای هست که قطعا نمی‌توان آن‌ها را به محل خرابی برد. در این صورت دستگاه باید به یک شرکت کار بلد و مطمئن مانند شرکت جاده ابریشم رایانه سپرده شود.

آشنایی با شرکت جاده ابریشم رایانه

شرکت جاده ابریشم رایانه یکی از شرکت‌های وارد کننده سرور و ارائه دهنده انواع خدمات مربوط به حوزه شبکه اعم از مشاوره، طراحی زیرساخت شبکه، پشتیبانی و تعمیرات است که کاملا به صورت تخصصی و جدی در این زمینه فعالیت می‌کند. برای راه‌اندازی شبکه، خرید ملزومات شبکه از جمله سرورها، تامین امنیت شبکه و هرگونه تعمیرات می‌توانید با متخصصان این شرکت در تماس باشید و از مشاوره‌های آنها بهره‌مند شوید. جهت برقراری ارتباط، کافی است از طریق وبسایت شرکت به نشانی https://www.myhpe.ir/اقدام فرمائید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top