به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در این نشست که علاوه بر حضور دانشجویان، به طور زنده نیز از طریق صفحه اینستاگرام دفتر تحکیم وحدت (@tahkimplus) پخش می شد، حاضران سوالات متعددی درباره فساد در سینما، دوری سینما و جشنواره فیلم فجر از دغدغه های مردم و ارزش های انقلابی، حذف جایزه مردمی جشنواره فجر، صحبت های حاشیه ساز یکی از فیلمنامه نویسان آثار جشنواره امسال و ... مطرح کردند.
چکیده ای از 90 دقیقه سخنرانی و پاسخگویی به پرسش ها در این نشست:
جشنوارههای جهانی هر کدام سیاستهای مشخصی دارند؛ مثلاً همه میدانند که چطور فیلمی به جشنوارهٔ ”کن” راه پیدا خواهد کرد. جشنواره فجر نیز باید اینگونه شود و دستاندرکارانش به طور شفاف، هدف خود را بیان کنند و از حالت باری به هرجهت خارج شود.
جشنوارهٔ امسال شبیه جشنوارههای سالهای پیش و در ادامه روند دورههای اخیر بود و ما شاهد تغییر مهم و اثرگذاری نبودیم. البته نشانههایی از تلاش برای تغییر در قسمتهایی از جشنواره دیده میشد.از آنجایی که این جشنواره دوره انتقالی محسوب می شد و غالب آثار محصول دولت قبل بودند و از طرفی سینمای ایران در بدترین شرایط 40 سال اخیر به سر می برد، انتظار چندانی هم نمیرفت.
با وجود انتصاب فیلمسازان کارکشته و شناخته شده و چهره های دانشگاهی معتبر در هیات انتخاب، انتظار این حجم از فیلم بد در این جشنواره نمی رفت. حداقل چهار یا پنج فیلم غیر استاندارد و زیر سطح متوسط سینمای ایران در جشنواره چهلم پذیرفته شدند که انتخاب این چندفیلم به اعتبار جشنواره خدشه وارد کرد.
یکی از انتقاداتی که به این جشنواره و ادوار گذشته وارد است، اشتباه فنی در انتخاب برگزیدگان است. برای مثال فیلم «موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد، اما جوایزی مثل بهترین کارگردانی یا بهترین فیلم نامه به آن تعلق نگرفت. چطور میشود بهترین فیلم هیچیک از جایزههای فنی را دریافت نکند؟
صحبت های حاشیه ساز مطرح شده مربوط به نویسنده فیلمنامه یکی از ضعیف ترین آثار این دوره جشنواره فجر بود که به غلط در بخش مسابقه پذیرفته شد. این صحبت ها هشداری بود، وقتی فیلم هایی که در حد جشنواره نیستند را با تساهل وارد جشنواره می کنند، باید انتظار بیان حرف های نامربوط از طرف عوامل این گونه آثار را هم داشته باشند.