تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/12/23 - 18:53
کد خبر: 427146

بیانیه ستاد حقوق بشر در خصوص اعدام دسته جمعی در عربستان سعودی

بیانیه ستاد حقوق بشر در خصوص اعدام دسته جمعی در عربستان سعودی

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعدام ۸۱ نفر توسط عربستان سعودی را محکوم کرد و خواستار تحقیق و بررسی ابعاد مختلف این جنایت شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای، اعدام ۸۱ نفر را توسط عربستان سعودی به شدت محکوم کرد.

گذشت بیش از ۷ سال از آغاز تجاوزگری ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن و ثبت رکوردهایی چون تلفات انسانی مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۳۷۰ هزار غیرنظامی، تخریب گسترده زیرساخت‌ها و مراکز ارتباطی، درمانی و بهداشتی توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، یمن را به آزمایشگاهی برای راستی آزمایی ادعاهای پر طمطراق حقوق بشری مدعیان تبدیل کرد. سکوت و انفعال معنادار مدعیان دروغین حقوق بشر و بعضاً اقدامات غیر مؤثر و صرفاً با هدف رفع تکلیف، یمن را به قتلگاه انسان و انسانیت تبدیل کرد.

در چنین صحنه عاری از هرگونه مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قبال جنایات ارتکابی، عربستان سعودی بار دیگر به نقض گسترده حقوق بشر و سو استفاده از قدرت در قلمرو تحت حاکمیت خود مبادرت ورزید. اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر با ترکیب ۸ شهروند یمنی و ۴۰ شهروند از اهالی شهر القطیف، اتهامات وارده به آنها را با تردید جدی روبرو ساخته و آن را به تسویه حسابی سیاسی و عقیدتی بدل کرده که وصف اعدام خودسرانه بر آن بار خواهد شد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این اقدام غیر انسانی، توجه تمامی کشورها و مقامات بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری را به این قتل گسترده جلب می‌نماید.

از دولت‌های عضو شورای حقوق بشر انتظار می‌رود تا به دور از هرگونه سیاست زدگی و برخورد ابزاری و دو گانه، در خصوص ابعاد مختلف این قتل گسترده تحقیق و بررسی نمایند. از گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر به ویژه گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی، خودسرانه یا فوری انتظار می‌رود تا فوراً نسبت به تحقیقی جامع در خصوص این اتفاق مبادرت ورزند. از تمامی سازوکارهای بین المللی حقوق بشری و کشورها انتظار می‌رود تا با توسل به ابزارها و ظرفیت‌های موجود، از عدم تکرار این قبیل نقض‌های گسترده و سیستماتیک حقوق اساسی بشر اطمینان حاصل نمایند.

در این راستا، ستاد حقوق بشر تأسف عمیق خود را از سکوت و بی عملی کشورها و سازمان‌های بین المللی مدعی حقوق بشر در قبال اینگونه اقدامات، ابراز می‌دارد و این سکوت را نشانه‌ای از دورویی آنها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل می‌داند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top