تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/10 - 17:53
کد خبر: 428194

دستگاه‌های تهویه مطبوع

دستگاه‌های تهویه مطبوع

سیستم‌های تهویه مطبوع جریان مبرد متغیر (VRF) شامل واحدهای خارجی است که از طریق لوله‌کشی مبرد به چندین واحد داخلی متصل می‌شوند تا سرمایش و گرمایش را برای مناطق جداگانه فراهم کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این مقاله در مورد انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع یا HVAC صحبت می‌کنیم و انواع آنها مانند چیلر، روفتاب پکیج و VRF را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چیلر

چیلر  یا دستگاه گردش آب و خنک کننده یک نام برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن آب یا محیط مبرد به عنوان مایع خنک کننده دما را کنترل می‌کند. یک چیلر باعث حفظ دمای دستگاه های صنعتی و وسایل و ابزار آزمایشگاهی و همچنین برای تهویه مطبوع ساختمان ها و کارخانجات کاربرد دارد.

انواع چیلر

یک چیلر گرما را از دستگاه مورد نظر حذف کرده و آن را خنک می‌کند. گرمایی که از دستگاه حذف شده باید توسط چیلر خارج شود و چیلرهایی از مواد خاصی به نام مبرد و برخی چیلرهای دیگر از مدارهای آبی تشکیل شده‌اند که آب را به گردش در می‌آورند، استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از روش های خنک کننده وجود دارد، از جمله نوع خنک کننده با هوا و نوع خنک کننده با آب.

مزایای چیلر

یکی از ویژگی های اصلی چیلر است که درجه آزادی بالایی در طراحی محل نصب واحد اصلی و سیستم لوله کشی آب ارائه می دهد. چیلر از روشی برای تولید آب سرد و ارسال آب به کویل آب سرد کولر استفاده می‌کند، بنابراین بسته به ترکیب می‌توان از آن برای مصارف مختلفی مانند ظرفیت‌های بزرگ و فضاهای بزرگ استفاده کرد. از طرف دیگر، معمولا نیازی به در نظر گرفتن اختلاف ارتفاع لوله مبرد و محدودیت طول لوله مانند نوع انبساط مستقیم (کولر) نیست.

علاوه بر این چیلر می‌تواند از بخار و آب گرم مانند حرارت خروجی اگزوز کارخانه نیز استفاده کرد و می‌توان یک سیستم تولید همزمان که از گرمای اتلاف (آب گرم) یک ژنراتور استفاده می کند، ساخت.

مزایای چیلرهای اسکرو

استفاده از سیستم تهویه مطبوع پیشرفته به دلیل پیشرفت تکنولوژیکی و سیستم خنک کننده کارآمد در مصرف انرژی در حال افزایش است. استفاده از چیلر اسکرو یکی از انواع کمپرسورهایی است که یک ساختمان مرتفع یا یک صنعت ترجیح می دهد برای مقاصد خنک کننده نصب کند. صنایع می توانند کمپرسورهای اسکرو را مطابق با نیاز ساختمان شما تامین کنند و برای کارهای تعمیر و نگهداری از متخصصان کمک بگیرند. مزایای زیادی وجود دارد که یک چیلر اسکرو هوا خنک می تواند به مشتریان خانگی و تجاری ارائه دهد.

چیلر اسکرال

چیلرهای اسکرال نوعی چیلر هستند که سیستمی دارند که آب را به منظور خنک کردن، مرطوب کردن یا رطوبت زدایی هوا جریان می‌دهند. اغلب آنها در تهویه مطبوع استفاده می‌شوند. یک چیلر اسکرال می‌تواند با هوا یا آب خنک شود و اغلب به صورت مستقل است.

 

چیلر اسکرال آب خنک با یک دستگاه خنک کننده آبی است که با استفاده از گردش آب سرد که با فشرده سازی چندگانه کمپرسور اسکرول بر روی مبرد، اثر خنک کننده را برای کاربردهای مختلف صنعتی اجرا می‌کند. کمپرسورهای اسکرال برای چیلرهای کوچکتر با هوا خنک و کمپرسورهای اسکرو برای چیلرهای بزرگتر با هوا خنک استفاده می‌شوند و دارای گزینه درایو با سرعت متغیر برای افزایش راندمان هستند.

مزیت کمپرسور اسکرال چیست؟

مزیت کمپرسور اسکرال در یک چیلر اسکرال هوا خنک این است که قطعات متحرک کمتر و تغییرات گشتاور کمتری نسبت به کمپرسور اسکرو دارد. این مزیت به یک عملیات روان و بی صدا ترجمه می شود. کمپرسور اسکرال به عنوان پمپ اسکرول یا پمپ خلاء اسکرال نیز شناخته می‌شود.

یک روفتاب پکیج چگونه کار می کند؟

بیرون آوردن گرما

هنگامی که یک واحد روفتاب پکیج روی پشت بام نصب می‌شود، مبرد خنک و کم فشار به عنوان گاز به کمپرسور می‌رسد و سپس با جریان یافتن به کویل کندانسور به گاز داغ و پرفشار فشرده می‌شود. در آنجا پره های فلزی روی کویل گرما را جذب و پراکنده می‌کنند و فن کندانسور اگزوز را از ساختمان دور می‌کند. یکی از بهترین برندهای این محصول، روفتاپ پکیج میدیا است.

همانطور که هوای گرم که می‌خواهد حذف شود از طریق کانال به روفتاب پکیج وارد می‌شود، هوای تازه نیز برای تهویه وارد  روفتاب پکیج می‌شود. فیلترهای هوا روی کانال هوای برگشتی قرار دارند تا از فرود آلاینده ها روی تجهیزات خنک کننده حساس جلوگیری کنند.

چرخه مبرد

اکنون که متوجه شدید چگونه یک واحد روفتاب پکیج گرما را خارج می کند، در زیر مراحل چرخه مبرد را فهرست کرده ایم:

  • مبرد مایع که خنک شده از سیم پیچ اواپراتور عبور می‌کند.
  • با کاهش فشار، مایع دوباره به گاز تبدیل می شود.
  • همانطور که هوای گرم از ساختمان از روی کویل اواپراتور عبور می کند، مبرد گرما را از هوا خارج می کند.
  • فن اواپراتور هوای سرد یخی را به داخل ساختمان برمی گرداند.
  • مبرد گرم شده به کمپرسور باز می‌گردد تا گرمای خود را از طریق سیستم اگزوز حذف کند.
  • و این چرخه بارها و بارها تکرار می شود تا زمانی که دمای ساختمان شما به تنظیم ترموستات برسد.

سیستم VRF

سیستم‌های تهویه مطبوع جریان مبرد متغیر (VRF) شامل واحدهای خارجی است که از طریق لوله‌کشی مبرد به چندین واحد داخلی متصل می‌شوند تا سرمایش و گرمایش را برای مناطق جداگانه فراهم کنند. واحدهای بیرونی سیستم VRF می‌توانند ظرفیت را بر اساس نیازهای هر منطقه تعدیل کنند، بنابراین با عدم کارکردن با ظرفیت 100% و بهبود آسایش سرنشینان با حفظ دما در حد نیاز در هر منطقه، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

سیستم VRF جریان هوا به داخل ساختمان را بر اساس تقاضا تغییر می‌دهند. این توانایی برای کنترل میزان مبرد ارائه شده به واحدهای فن کویل مستقر در سرتاسر ساختمان، سیستم VRF را برای کاربردهایی با بارهای مختلف یا در جاهایی که نیاز به منطقه بندی دارد، ایده آل می کند. سیستم VRF یا به‌عنوان سیستم‌های پمپ حرارتی یا به‌عنوان سیستم‌های بازیابی حرارت برای آن دسته از برنامه‌هایی که نیاز به گرمایش و سرمایش همزمان دارند، در دسترس هستند. سیستم VRF علاوه بر ارائه راحتی برتر، انعطاف طراحی، صرفه جویی در مصرف انرژی و نصب مقرون به صرفه را ارائه می دهند.

دستگاه‌های تهویه مطبوع شرکت TTM

شرکت TTM با ارائه دستگاه‌های تهویه مطبوع میدیا به بازار در ارائه خدمات به مشتریان خود می‌کوشد تا بهترین کیفیت را به آنها ارائه دهد. تی تی ام انترپرایز سالهاست در زمینه طراحی تولید و واردات دستگاه‌های تهویه به بازار ایران فعالیت می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top