تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/01/14 - 16:07
کد خبر: 428424

بررسی حواشی اخیر پیرامون مذاکرات وین:

مسئولین اصلی مذاکرات همان تیم ظریف هستند/ خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت نشده است

مسئولین اصلی مذاکرات همان تیم ظریف هستند/ خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت نشده است

این پیش‌نویس حاوی ۴ صفحه متن اصلی، ۱۸ صفحه شامل ۳ پیوست برداشتن ‫تحریم‬، اقدامات مرتبط ‫هسته‌ای‬ و برنامه بازاجرا (بازگشت به ‫برجام‬) و ۵ صفحه انتهایی نیز در قالب یک سند جداگانه تنظیم شده که متاسفانه حتی بر فرض اینکه محور مذاکرات حول احیای برجام باشد، خطوط قرمز نظام رعایت نشده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در رزوهای گذشته صحبت های امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در یک مصاحبه تلویزیونی درخصوص تحریم ها و حذف نام سپاه پاسداران از لیست تحریم ها باعث رنجش جبهه انقلاب و واکنش های زیادی را به همراه داشته است. امیرعبدالهیان در بخشی از مصاحبه خود گفت: مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور، هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این از خودگذشتگی سپاه پاسداران است.

بعد از صحبت های امیرعبدالهیان شایعات زد نقیضی درخصوص رد خطوط قرمز توسط تیم مذاکره مخابره شد و صدای بسیاری از سیاستمداران کشور را درآورد. از این رو حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه خبر صدا و سیما، سخنانی بیان داشته‌اند که از شخصیتی در جایگاه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بسیار عجیب و غیره منتظره بوده و هست و بعید نیست به این تلقی دامن بزند که جناب ایشان از اشراف کافی و لازم بر موضوعات جاری در حوزه مسئولیت خویش برخوردار نیستند!

وی در بخش دیگری افزود: اشاره فرموده‌اید که فرماندهان عالی رتبه سپاه اعلام کرده‌اند که «اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد»! و از آن با عنوان «اوج از خود گذشتگی و ایثار سپاه یاد کرده‌اید»! که باید گفت: اولاً انتساب این سخن به فرماندهان سپاه با هیچ یک از ویژگی‌های بارها شناخته شده فرماندهان سپاه همخوانی ندارد! و به یقین برداشت خطائی داشته‌اید! و ثانیاً فرماندهان سپاه به خوبی می‌دانند که سپاه پاسداران به عنوان امانت الهی و ملی در اختیار آنان است و اظهارات جنابعالی اتهام به برجسته‌ترین مدافعان اسلام و ایران است. ثالثاً؛ از خود گذشتگی فرماندهان سپاه در مقاومت جانانه آنها در برابر دشمنان و دفاع ایثارگرانه از جان و مال و ناموس و خاک پاک ایران است. شریعتمداری تاکید کرد: اشتباه دیگر حضرتعالی آن است که «تسلیم» را به خطا «ایثار» نامیده‌اید و بدتر اینکه این تسلیم را به فرماندهان سپاه نسبت داده‌اید.

عدول از سیاست قطعی و خسارت جدید

چندی نگذشت که علی خضریان، رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود در صفحه شخصی خود نوشت: با عنایت به ضرورت رعایت سیاست قطعی‬⁩ نظام که نباید از آن عدول کرد و همچنین ⁧‫ قانون‬⁩ اقدام راهبردی که مسئولیت بررسی رفع کامل تحریم‌ها را جهت تعیین تکلیف به ⁧‫مجلس‬⁩ واگذار کرده است؛ به همراه جمعی از کارشناسان و نمایندگان، پیش‌نویس متن تهیه شده در مذاکرات وین‬⁩ مورد بررسی قرار گرفت.

خضریان افزود: واقعیت این است آنچه تاکنون در متن ۲۷ صفحه‌ای پیش‌نویس توافق حاصل شده است، حاکی از عدم تحقق خطوط قرمز نظام و برخلاف قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به ⁧‫ منافع ملی‬⁩ است. بطوریکه در این متن شاهد عدم تضامین عملی و واقعی برای رفع تحریم‌ها و عدم وضع ⁧‫تحریم‬⁩ جدیدی علیه ملت ⁧‫ایران‬⁩ هستیم.

وی با اشاره به محدودیت های فروش نفت افزود: از سویی دیگر⁧‫ فروش نفت‬⁩ همچنان با محدودیت‌هایی همراه است و برخلاف سیاست قطعی نظام مبنی بر لغو کل تحریم‌ها جهت بازگشت ایران به تعهدات ⁧‫ برجام‬⁩، در پیش‌نویس ۸ مارس تعهدات اصلی آمریکا به بعد از اقدامات ایران موکول شده و امکان ⁧‫ راستی آزمایی‬⁩ رفع تحریم‌ها نیز برای ایران پیش‌بینی نشده است.

مسئولین اصلی مذاکرات همان تیم ظریف هستند

خضریان گفت: لذا در حالی که طبق پیش‌نویس تهیه شده، فروش نفت و بازگشت پول نفت دچار مشکل است و آمریکا تضمینی برای رفع تحریم‌ها و وضع تحریم جدید علیه ایران نداده و ایران حق دخالت در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را ندارد؛ امکان تامین منافع ملی در  انتفاع اقتصادی‬⁩ مردم از این توافق فراهم نشده است.

به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم توفیق در ⁧‫مذاکرات‬⁩ برای رسیدن به ⁧‫ توافق خوب‬⁩، ناشی از عدم تغییر مسئولین اصلی مشغول در مذاکرات باشد. بطوریکه مسئولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، تصمیم‌ کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا عینا همان مسئولین اصلی تیم مذاکراتی جناب ⁧‫ محمدجواد ظریف‬⁩ هستند

خطوط قرمز در مذاکرات رعایت نشده است

ماجرا به همینجا ختم نشد و بعد از گذشت چند روز، امروز (یکشنبه 14 فروردین 1401) علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی باری دیگر در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به جزییاتی از مذاکرات وین نوشت: با توجه به شبهاتی که پیرامون اصل پیش‌نویس ۲۷ صفحه‌ای مذاکرات وین‬ مطرح می‌شود، به عنوان نماینده ‫مجلس‬ و رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود اعلام می‌کنم این متن در سطح کارشناسی مذاکرات برای تصمیم وزرا در ۸ مارس نهایی شده و از سوی وزارت خارجه ایران‬ ترجمه شده است.

خضریان افزود: این پیش‌نویس حاوی ۴ صفحه متن اصلی، ۱۸ صفحه شامل ۳ پیوست برداشتن ‫تحریم‬، اقدامات مرتبط ‫هسته‌ای‬ و برنامه بازاجرا (بازگشت به ‫برجام‬) و ۵ صفحه انتهایی نیز در قالب یک سند جداگانه تنظیم شده که متاسفانه حتی بر فرض اینکه محور مذاکرات حول احیای برجام باشد، خطوط قرمز نظام رعایت نشده است.

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top