تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/02/07 - 09:00
کد خبر: 430988

حاشیه‌نگاری «خبرنامه دانشجویان ایران» از دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب؛

سوال جالب رهبری از یک سخنران تا گلایه خانم مجری از سخنرانان مرد

سوال جالب رهبری از یک سخنران تا گلایه خانم مجری از سخنرانان مرد

رضوی که خود سابقه سخنرانی از همین تریبون را در دوران دانشجویی خود بعنوان نماینده دفتر تحکیم وحدت را در سال های قبل داشت شروع به بیان مطالبات دختران انقلاب کرد تا این جلسه نیز از حوزه زنان عقب نیفتد. جالب آنجاست که رضوی تنها سخنرانی بود که بخاطر سخنانش علاوه بر صلوات برای وی دست نیز زدند و در حسینیه تشویق شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار رمضانی دانشجویان با رهبرانقلاب یکی از دیدارهایی است که دانشجویان فرصت بیان صریح سخنان خود با فرد اول کشور پیدا می کنند. شلوغی و ترددهای متعدد ساختمان تشکل های دانشجویی در روزهای اخیر آن هم در ماه مبارک رمضان خبری جزء دیدار دوباره دانشجویان و تشکل های دانشجویی ندارد. سوار تاکسی خیابان فلسطین را به سمت حسینیه امام خمینی (ره) حرکت می کردیم راننده تاکسی با تعجب گفت؛ عجیب است مدت ها است همچین ترافیکی در این خیابان ندیده بودم آنجا بود که با خود گفتم؛ چون بعد از دوسال بالاخره انتظار به سر آمد و با فروکش کردن کرونا در کشور دیدارهای رهبرانقلاب در ماه رمضان حضوری شد.

به هرنحوی بود تاکسی به انتهای خیابان رسید دانشجویان برای ورود  به حسینه امام صف کشیدند از خوش و بش حاضرین در صف نیز معلوم شد که دانشجویان نیز بعد از مدت ها زندگی و کلاس های مجازی توفیقی شد دوباره در یک فضای فیزیکی همدیگر را ملاقات کنند.

دانشجویان گرم صحبت با همدیگر بودند که راس ساعت اعلام شده درها باز شد و دانشجویان یکی یکی بعد از بررسی کارت واکسن کرونا و با رعایت پرواکل های بهداشتی وارد شدند. در فاصله ورودی تا حسینیه امام ذوق و شیرینی دیدار را در چشمان دانشجویان می شد دید.

وارد حسینیه که شدیم صندلی ها با نظم خاصی چیده شدند که معلوم بود به نحوی چیده شدند که هم بتوان از نهایت ظرفیت حسینیه برای حضور دانشجویان بیشتری استفاده شود هم پروتکل های بهداشتی رعایت شود. وارد حسینیه امام که شدیم حدیثی از امام علی (ع) که فرمودند: انسان بصیر کسی است که به درستی شنید و اندیشه کرد، پس به درستی نگریست و آگاه شد و از عبرت ها پند گرفت. (نهج البلاغه ص 213) بر روی دیوار پشت سر رهبری نصب شده بود به چشم می خورد.

سکوت بر حسینیه حاکم بود به یک باره رهبرانقلاب اسلامی وارد شدند و دانشجویان بعد از دوسال دیدار مجازی آنقدر هیجان زده بودند که حتی سردادن شعارهای مختلف هم باز ماندند.

مجری جلسه زهرا سادات علوی رضوی از ادوار دفتر تحکیم وحدت و یکی از سخنرانان سابق در دیدارهای قبلی دانشجویان بود. سخنان خود را با یاد از دانشجویانی که می خواستند در این جلسه باشند ولی بخاطر پروتکل های بهداشتی نتوانستند حضور داشته باشند آغاز کرد و با کسب اجازه از رهبر انقلاب خواست که طبق رسم هرساله ابتدا دانشجویان سخنرانی خود را شروع کنند. رهبری نیز اجازه دادند و جلسه دیگر رسما شروع شد.

سخنرانان امسال تنها 5 نفر بودند یعنی نمایندگان 4 اتحادیه دانشجویی و نماینده بسیج دانشجویی سخنرانان جلسه بودند و دیگری خبری از نماینده نشریات دانشجویی، گروه های جهادی، دانشگاه آزاد و ... نبود چیزی که تعجبم را به همراه داشت و باخود گفتم مجموعه های دانشجویی دیگر حرفی برای گفتن نداشتند یا میکروفونی برای آن ها وجود نداشت.

به هرحال با حضور نماینده شورای تبیین بسیج دانشجویی پشت تریبون برای سخنرانی جلسه دیگر وارد فاز دیگری شده بود که رهبر انقلاب و همه دانشجویان حاضر در جلسه منتظر شنیدن مواضع تشکل های مختلف دانشجویی بودند.

تنها چهره‌های سیاسی کم بنیه، حق رفت و آمد به دانشگاه را دارند!

محسن نراقی بعنوان اولین سخنران از همان ابتدا انتقادات خود را شروع کرد و سند تحول آموزش و پرورش را مورد نقد قرار داد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است تقریبا هیچ پیشرفتی در عرصه عمل نداشته و حوزه آموزش و پرورش کشور به جای تحول دچار بحران شده است.

نراقی سپس انتقاد خود را از آموزش و پرورش به سمت دانشگاه برد و با نقد از ژورنالیست‌ها اندیشمند نما افزود: دانشگاه‌های ما از پویایی بحث‌های فکری و رفت و آمدِ اندیشمندان، خالی شده و تنها برخی چهره‌های سیاسی کم بنیه، حق رفت و آمد به دانشگاه را دارند!

فضای مجازی به سرزمین اشغالی تبدیل شده است!

نماینده بسیج دانشجویی در ادامه با انتقاد صریح از فضای مجازی و تشبیه آن به سرزمین های اشغالی بیان داشت: مدل غلط در تصمیم گیری ماجرای پاسکاری طرح صیانت - فارغ از درست یا غلط بودن آن- در بین دستگاه‌های نظام است. نتیجه این به هم ریختگی و عدم مسئولیت‌پذیری این شده، که فضای فرهنگی کشور در عرصه فضای مجازی به سرزمین اشغالی تبدیل شده است!

نراقی در بخش دیگری با انتقاد تندی به مسئولین با واکنش حاضرین در جلسه رو به رو شد و اولین صداهای احسنت دانشجویان در حسینیه امام باری دیگر طنین انداز شد. وی در بین احسنت های دانشجویان گفت: برخی مسئولین باید بدانند با راضی نگه‌داشتن همه نمی‌توان دست به اقدامات اساسی زد. متاسفانه بدعت نامبارکی را شاهد بوده ایم که برخی تصمیم می‌گیرند و برای توجیه تصمیم خود از حضرتعالی و نظام مایه می‌گذارند...

بس است مایه گذاشتن از رهبری

در مرحله بعد محمدحسین کاظمی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتقادات را از همان ابتدا شروع کرد و با گفتن بس است مایه گذاشتن از رهبری واکنش حاضرین در جلسه را به دنبال داشت و صدای احسنت دانشجویان در فضای حسینیه امام پیچید.

وی بخشی از صحبت های خود را به وفای به عهد مسئولین اختصاص داد و با اشاره به بازار سرمایه، بانکداری اسلامی و ... از مسئولین خواست به عهد خود نسبت به وعده های انتخاباتی عمل کنند.

تاخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

نکته ای که در میان سخنرانی کاظمی به چشم می آمد تاخیر زیاد عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که باعث تعجب شد نماینده مجموعه ای که تاثیرگذاری زیادی در دانشگاه دارد در همچین جلسه ای باید با تاخیر وارد شود؟

پایان سخنرانی کاظمی با حاشیه دیگری نیز همراه بود. کاظمی درپایان با بیان اینکه تعداد حاضرین کم است از رهبرانقلاب خواستند در پایان یادگاری به همه دانشجویان در جلسه داده شود که با استقبال و واکنش مثبت جمع حاضر رو به رو شد.

نگرانی از شانیت رهبری

محمد اسکندری نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی سخنران بعد بود که از ابتدای صحبت های خود با نقد از نهادها و مجموعه های حاکمیتی نگران شانیت رهبری جامعه بود. اسکندری اما صریح و بدون تعارف سخنان خود را با رهبرانقلاب درمیان گذاشت و گفت: عده‌ای برای پیشبرد اهداف خود، شان ولی فقیه را در سطح یک سخنران و واعظ پایین می‌آورند و عده‌ای دیگر برای فرار از پاسخگویی، مسئولیت همه امور را به ولی فقیه حواله می‌دهند.

اسکندری اما برخلاف دیگر سخنرانان در پایان سخنانش چیزی برای خود نخواست و تنها از رهبری برای پدرمرحوم خود درخواست دعا در نماز شب داشت.

گرفتن عنوان انقلابی از مجلس

سخنران بعد نماینده دفتر تحکیم وحدت بود تا سخنان خود را با رهبر انقلاب در میان بگذارد. علی بزرگ‌خو اما از همان ابتدا یکی از دغدغه های سخنرانی خود را به شفافیت آرای نمایندگان مجلس اختصاص داد و در بخشی از صحبت های خود از رهبری درخواست کرد که عنوان انقلابی را از مجلس بردارند تا دانشجویان بتوانند صریح تر نقد کنند.

بزرگ‌خو اما به فضای تولید علم در دانشگاه نیز پرداخت و در بخشی از سخنان خود با اشاره به مقالات دانشگاهی گفت: امروز دانشگاه بیش از آنکه محل تولید علم و دانش باشد، محل استراحت اساتید دانشگاه و بیگاری کشیدن از دانشجویان است. سالانه هزاران مقاله به نام اساتیدی چاپ می‌شود که حتی نمی‌توانند عنوان مقاله مذکور را بخوانند!

نماینده دفتر تحکیم وحدت اما حامل دونامه از طرف مردم منطقه بیرم استان فارس و مبارزان تاجیکستانی برای رهبر انقلاب بود که بعد از اتمام سخنرانی به رهبری تقدیم کرد.

خشم مردم در خریدهای خارجی فرزندان مسئولین است

سخنران پایانی امیرحسین پناهی، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل بود که در سه بخش حکمرانی عالمانه، صادقانه و شجاعانه به سخنرانی پرداخت. پناهی تنها سخنرانی بود که رهبری بخاطر آرام صحبت کردن وی مورد تحصین قرار گرفت در بخشی از سخنانش به مسئله نبود ایده در مسئله سربازی و سکوت و سرپوش نهادهای مسئول پرداخت.

پناهی در ادامه با اشاره به سفرهای خارجی برخی از فرزندان مسئولین به شدت از این روند انتقاد کرد و گفت: خشم خدا و مردم در این تبعیض است که فرزندان برخی مسئولان ارشد نظام، سفرهای لاکچری، سفره‌های رنگین و خریدهای خارجی آنچنانی داشته باشند و توده مردم زخم‌خورده تحریم و گرانی.

امیرحسین پناهی در پایان سخنان خود با سوال جالب رهبری روبه رو شد و رهبرانقلاب در پایان با اشاره به سه محور متن سخنران وی یعنی حکمرانی عالمان، صادقانه و شجاعانه سوال پرسیدند: اینها حرف های من است یا حرف های شما؟ که در پایان نیز با لبخندی اشاره کردند هرکسی است حرف های خوبی است.

گلایه خانم مجری از سخنرانان مرد

خانم زهراسادات رضوی درپایان نیز با اشاره به اینکه تمامی سخنرانان مرد هستند نسبت به این مسئله گلایه داشت که با واکنش مثبت خانم های حاضر در حسینیه رو به رو شد و از رهبری خواست که چند لحظه ای بعنوان نماینذگان دختران صحبت کنند.

رضوی که خود سابقه سخنرانی از همین تریبون را در دوران دانشجویی خود بعنوان نماینده دفتر تحکیم وحدت را در سال های قبل داشت شروع به بیان مطالبات دختران انقلاب کرد تا این جلسه نیز از حوزه زنان عقب نیفتد. جالب آنجاست که رضوی تنها سخنرانی بود که بخاطر سخنانش علاوه بر صلوات برای وی دست نیز زدند و در حسینیه تشویق شد.

مجلس انقلابی است

حال بعد از پایان سخنرانی دانشجویان نوبت به رهبری افتاد تا سخنرانی خود را آغاز کند و بالاخره بعد از دوسال دوری از نزدیک با دانشجویان سخن بگویند. مقام معظم رهبری بعد از احساس خرسندی و خوشحالی از دیدار دوباره حضوری با دانشجویان و تشکل های دانشجویی در پاسخ به برخی مطالبات نمایندگان دانشجویان مشکل برخی از انتقادات را نبود گفت و شنود لازم بین مسئولین و دانشجویان دانستند و خواستار جلسات متعددی توسط دانشجویان با مسئولین نظام شدند.

پاسخ جالب دیگر می تواند در جواب نماینده دفتر تحکیم وحدت دانست که خواستار حذف عنوان انقلابی از مجلس شده بود اما رهبرانقلاب از این کار خودداری و باز هم اعلام کردند که مجلس در مجموع انقلابی است.

آیت‌الله مصباح در مسائل فکری، مرجع بود.

سخنرانان مطالبات خود را خالی شدن دانشگاه از اندیشمندان می دانستند و رهبر معظم انقلاب در بخش از صحبت های خود به جوانان  توصیه کرد به اندیشه‌ورزی و تقویت تفکر بپردازند و افزودند: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد که به‌عنوان نمونه مرحوم آیت‌الله مصباح در مسائل فکری، یک استاد و راهنمای مرجع بود.

درپایان با اشاره به روز قدس و مظلومیت فلسطین مقتدر همه دانشجویان را به ارتباط بین المللی و ارتباط گیری بخصوص با دانشجویان و جوانان کشورهای همسایه تشویق کردند.

جلسه به پایان رسید و دانشجویان یکی یکی از همان راهی که رفته بودند برمیگشتند اما اینبار سریع ترزیرا هم خبری از بررسی مدارک و کارت واکنسن نبود هم مدت زیادی تا اذان مغرب نبود و باید سریع تر می رفتند تاجایی بتوانند افطار کنند.

حاشیه نگاری از مسلم خلخال، سردبیر خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top