تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/11 - 08:08
کد خبر: 431317

چه نوع ارتودنسی دندان برای شما مناسب است؟

چه نوع ارتودنسی دندان برای شما مناسب است؟

باید بدانید که طبق پژوهش ها، مهمترین نکته در کسب بهترین نتایج، استفاده از بهترین روش درمانی نیست، بلکه مهارت متخصص ارتودنسی است. اول، مهارت او در رسیدن به بهترین گزینه ای که می تواند شما را راضی کند و سپس اعمال هر چه بهتر روش انتخاب شده در دهانتان.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، انواع پیش آمدگی، عقب رفتن زیاد یا فاصله بسیار کم یا زیاد دندان ها را میتوان به کمک بریس دندان درمان کرد. گزینه های بسیاری در میان بریس ها برای رفع مشکلات مختلف وجود دارد. قبلا تنها ارتودنس های فلزی استاندارد در دسترس بود. امروزه کودکان نسبت به نوجوانی والدین خود، حق انتخاب از میان طیف وسیعی از بریس ها را دارند. متخصصین ارتودنسی، در طول سالیان اقدام به توسعه روش های درمانی جدیدی برای بهبود زیبایی بریس ها کرده اند. اما انتخاب راهکار مناسب به زمان و توجه ویژه و دقیق نیاز دارد.

انواع بریس دندانی

شایع ترین بریس های دندانی استفاده شده عبارتند از:

بریس فلزی

چه نوع ارتودنسی دندان برای شما مناسب است؟

اینها همان بریس های فلزی استانداردی هستند که از فولاد ضدزنگ با کیفیت بالا تولید می شوند. یک سیم به براکت های چسبیده به دندان ها متصل می‌شود که با اعمال فشار، دندان ها را به سمت صحیح خود هدایت می‌کند.

بریس سرامیکی

استفاده از بریس همرنگ دندان به جای بریس فلزی و یک سیم سفید، گزینه ای بسیار جذاب برای بسیاری از بیماران به شمار می ورد. این بریس ها که بریس شفاف نیز نامیده می‌شود، تقریبا نامرئی هستند و گزینه بسیار خوبی برای بزرگسالان به شمار می رود چرا که با توجه به ظاهرش، توجهات کمی به خود جلب می‌کند. استفاده از بریس سرامیکی برای بیمارانی که می خواهند عکس بگیرند یا در رویدادهایی ظاهر شوند نیز بسیار مناسب خواهد بود.

بریس زبانی

چه نوع ارتودنسی دندان برای شما مناسب است؟

این بریس ها که آن را بریس درون دهانی نیز می نامیم، براکت های شخصی سازی شده ای مخصوص کانتور درون هر یک از دندان ها است. سیم متصل شده به براکت ها، دندان ها را از داخل به سمت موقعیت صحیح خود می کشد. اثرگذاری این بریس هم مشابه بریس استاندارد است اما نصب آن بیشتر طول می کشد، چرا که هر یک از بریس ها باید برای دندان های بیمار، طراحی و ساخته شود. نظافت بریس زبانی ممکن است سخت تر باشد و می تواند بر تکلم بیمار تاثیر بگذارد.

استفاده از بریس زبانی، به خصوص در میان بزرگسالانی رایج است که نگران ظاهرشان بعد از استفاده از بریس استاندارد، بخصوص در محل کار، هستند. تقریبا نمی توان متوجه شد که کسی از بریس زبانی استفاده می‌کند، اما بیمار باید از بندهای کشی استفاده کند که قابل رویت است.

اینویزالاین

اینویزالاین یکی از جدیدترین بریس های در دسترس برای بیماران است. بیماران از یک مجموعه بریس های پلاستیکی (هر یک به مدت دو هفته) استفاده می کنند، که هر یک به نوبه خود، به آرامی دندان ها را به سمت محل مطلوب حرکت می دهد. استفاده از این گاردهای تقریبا نامرئی برای بیماران خوشایندتر است و هیچ بخش فلزی که به لثه بمالد و دهانتان را اذیت کند در آن وجود ندارد. بیمار نباید تغییر در رژیم غذایی اش بدهد و دندان هایش را نیز مانند همیشه تمیز خواهد کرد، چرا که اینویزالاین در هنگام غذا خوردن و نظافت دندان ها از جایش بیرون آورده می‌شود.

از کدام یک باید استفاده کنید؟

تنها بعد زیبایی بریس ها عامل تعیین کننده استفاده از آنها نیست، بلکه فاکتورهای مختلفی از جمله هزینه، بهداشت و نتایج نهایی نیز باید در انتخاب، در نظر گرفته شود.

بخش زیبایی

متخصص ارتودنسی معتقد است که بیماران نباید نگران ظاهرشان در زمان استفاده از بریس باشند. اما اگر نگران ظاهر بریس بر روی دندانتان هستید می توانید از بریس زبانی یا بریس سرامیکی استفاده کنید که به سختی قابل تشخیص است.

بودجه

بعضی روش های درمانی از بعضی دیگر گران تر هستند و اگر خودتان قرار نیست، پولش را بپردازید، بهتر است هزینه ها را بررسی کنید چرا که ممکن است بعضی از گزینه ها بخاطر هزینه های جانبی اش ممکن نباشد. هزینه بریس زبانی به دلیل مدت زمان بیشتری که صرف ساخت می‌شود، و شخصی سازی هر یک از براکت ها در آزمایشگاه، از باقی بریس ها گران تر است. بریس سرامیکی به خاطر مواد استفاده شده در براکت ها از بریس فلزی گران تر است.

دقت در حفظ بهداشت دندان

قبل از اقدام به نصب بریس دندان، باید ببینید که آیا گزینه مناسبی برای این کار هستید یا خیر. استفاده از هر یک از بریس هایی که ذکر شد، توجه بیشتر بیمار را می طلبد. لازم است تا برای جلوگیری از لکه شدن دندان و اطراف براکت ها، زمان و دقت بیشتری را صرف مسواک کردن و نخ کشیدن کنید. باید بیشتر به ملاقات دندانپزشک بروید تا در صورت بروز هر نشانه پوسیدگی و تغییر رنگ دندان، متوجه آن شوید.

اراده مورد نیاز برای درمان ارتودنسی

اگر می خواهید از اینویزالاین برای رفع مشکل دندانتان استفاده کنید، باید از خودتان بپرسید که آیا اراده کافی برای قراردادن 23 ساعته آن بر روی دندانهایتان را دارید یا خیر. هر وقت که بخواهید چیزی بخورید آن را در می آورید و بلافاصله بعد از خوردن غذا، دوباره آن را به سر جایش بر می گردانید. هر دو هفته این گارد عوض می‌شود و اگر به اندازه کافی از هر یک از این ابزارها استفاده نکرده باشید، نتیجه کار را به خطر انداخته اید.

وقتی از بریس استفاده می کنید، باید بعضی از چیزهایی که می خورید و نحوه گاز زدنتان را تغییر دهید. غذاهای چسبنده و سخت، مواردی هستند که باید کنار بگذارید و وقتی بریس و براکت بر روی دندانتان چسبیده نباید از دندان ها برای کوچک کردن قطعات غذا استفاده کنید و باعث شکسته شدن سیم شوید. اگر به سیم اتصال براکت ها آسیب بزنید، باید مدت زمان درمان را طولانی تر کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

بعضی بریس های ارتودنسی از بعضی دیگر راحت ترند.

بین دو نفر، دهان و فک مشابهی با دیگری وجود ندارد، بنابراین هر بریس ارتودنسی نیز با دیگری متفاوت است. روشی که می تواند شما را به بهترین شکل درمان کند، شاید برای دیگری مناسب نباشد. دندانپزشکتان می تواند بهترین گزینه در دسترس برای شما را بعد از جلسه اولیه معاینه معرفی کند. همه بریس های ارتودنسی برای همگی مناسب نیستند و نوع مشکلی که تحت درمان قرار می گیرد، تا حد زیادی تعیین کننده نوع روش مورد استفاده خواهد بود.

استفاده از اینویزالاین شاید برای صاف کردن دندان ها مناسب باشد، اما برای مشکلات جدی تری مانند پیش آمدگی یا تو رفتگی دندان ها، یا تجمع بیش از حد دندان ها مناسب نخواهد بود. همچنین قدرت اینویزالاین در تغییر موقعیت دندان ها به اندازه بریس ها نیست و باید برای مشکلات پیچیده ارتودنسی از بریس استفاده کرد. فشار مداوم ناشی از سیم متصل به براکت ها، به آرامی دندان ها به سمت موقعیت مطلوبشان هدایت میکند. اتصال سیم به براکت های روی دندان، امکان برطرف کردن مشکلات دندانی مختلف دندانی را به بریس می دهد. بعضا بیماران از اینویزالاین برای رفع بخشی از مشکل و برای اعمال اصلاحیه نهایی از بریس ثابت استفاده می کنند. نتیجه نهایی درمان براساس روش درمان انتخابی تعیین می‌شود.

تصمیم گیری درباره بهترین روش درمان معمولا یک فرایند مشترک است و اکثر بیماران به کمک دیگران برای اخذ تصمیم درست نیاز دارند. متخصص ارتودنسی بعد از معاینه می تواند گزینه های در دسترستان را به شما ارائه کند. اگر یکی از روش های درمانی را ترجیح میدهید، آن را با متخصص در میان بگذارید و نظرش را بخواهید. اگر در دهانتان ایمپلنت دندانی دارید، قبل از تصمیم گیری درباره بهترین روش درمانی، با متخصص ایمپلنت صحبت کنید.

باید بدانید که طبق پژوهش ها، مهمترین نکته در کسب بهترین نتایج، استفاده از بهترین روش درمانی نیست، بلکه مهارت متخصص ارتودنسی است. اول، مهارت او در رسیدن به بهترین گزینه ای که می تواند شما را راضی کند و سپس اعمال هر چه بهتر روش انتخاب شده در دهانتان.

صرف هزینه در زمینه ارتودنسی یک سرمایه‌گذاری مهم است، چرا که باقی عمرتان را با نتیجه آن طی می کنید. با صحبت با دوستان و خانواده و پرسیدن سوالاتی که مد نظرتان است، به صورت کامل روی این موضوع تحقیق کنید. باید بدانید آن چیزی که شما انتخاب می کنید، توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود و اصلا چیز عجیبی نیست. احتمالا خودتان حتی بعد از آنکه مردم دست از توجه به ظاهر جدیدتان بر می دارند، باز هم نگران ظاهرتان باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top