تاریخ انتشار: شنبه 1401/02/17 - 16:32
کد خبر: 431769

نکاتی که در مورد باتری ها باید بدانیم

نکاتی که در مورد باتری ها باید بدانیم

باطری نیم قلمی هم از سه نوع باتری نیم قلمی معمولی، باتری نیم قلمی آلکالاین و باطری نیم قلمی شارژی تشکیل می گردد. باتری نیم قلمی معمولی روی وسایلی مثل کنترل تلویزیون استفاده می شود. باتری نیم قلمی آلکالاین روی وسایلی مثل دوربین دیجیتال و باتری نیم قلم شارژی روی دستگاه هایی مثل تلفن بی سیم به کار گرفته می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، باتری انواع مختلفی دارد که بر اساس سازمان استاندارد جهانی برای هر کدام نام و نماد خاصی در نظر گرفته شده است. در ادامه به معرفی انواع باطری می پردازیم.

باتری سکه ای

معرفی باتری سکه ای یا باتری دکمه ای

باتری سکه ای نوع پر مصرف و کم حجم باتری ها می باشد که امروزه روی اکثر ریموت کنترل ها، ماشین حساب و ترازو از آن استفاده می شود. این باتری از مدل های متنوعی تشکیل می شود که برخی از این مدل‌ها کم کاربرد و برخی دیگر بسیار پر کاربرد می باشند.

برای نام گذاری باتری دکمه ای از حروف خاصی استفاده می شود. به طور مثال یک نمونه از باتری سکه ای به نام CR2016 را در نظر می گیریم و بررسی می کنیم علت اینکه از این حروف و اعداد استفاده شده است چیست؟

نام گذاری باتری دکمه ای

سازمان استاندارد در ابتدای این نام گذاری به جنس باطری اشاره کرده است. همانطور که می دانید حرف C نماد فلز لیتیوم می باشد. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که حرف C به نوع مواد سازنده این نوع باتری سکه ای اشاره دارد.

در قسمت بعدی سازمان استاندارد به شکل این باتری ها هم اشاره کرده است. به همین دلیل از حرف R در این نام گذاری استفاده شده. همانطور که میدانید حرف R به دایره شکل بودن این باتری یا همان دکمه ای بودن آن اشاره می کند.

دو رقم بعدی که در این نام به کار برده شده است به سایز قطر باتری دکمه ای اشاره دارد. در مثال بالا که از عدد 20 استفاده شده به این معنی می باشد که قطر باتری سکه ای مورد نظر 20 میلیمتر یا 2 سانتی متر می باشد.

دو رقم دیگری که در انتهای این نام قرار داده شده است به ضخامت آن اشاره دارد. اگر در این نام گذاری از عدد 16 استفاده شده یعنی ضخامت این باتری 1.6 میلیمتر می باشد. دقت کنید که باید بین دو رقم آخر از ممیز یا اعشار استفاده کنید. با توجه به این نکاتی که ارائه شد به راحتی می توانید باتری های دیگری که سکه ای یا دکمه ای شکل می باشند را تحلیل کنید. مثل باتری سکه ای CR2032 یا مدل های دیگر.

نکاتی که در مورد باتری ها باید بدانیم

معرفی باتری قلمی

باتری قلمی نوع دیگری از باطری ها می باشد که مطمئنا همه ی ما در زندگی روزانه خود از این نوع باتری استفاده می کنیم. خیلی از دستگاه های الکترونیکی که ما در طول روز از آنها استفاده می کنیم با باتری قلمی کار می کند.

باتری قلمی

سازمان استاندارد آمریکا برای این نوع باطری از علامت اختصاری AA استفاده کرده است. پس هر وقت و هر جا این علامت را مشاهده کردید بدانید منظور باتری قلمی می باشد. مهم ترین هدف این سازمان هم همین مورد بوده است. یعنی شفاف سازی و یک دست شدن باتری ها.

معرفی باتری قلمی شارژی، باتری قلمی آلکالاین و معمولی

باتری قلمی به سه دسته تقسیم می شود. دسته اول که قرار است به معرفی آن بپردازیم باتری قلمی شارژی می باشد. نوع این باتری ها طوری است که پس از استفاده دور انداخته نشوند. این باتری ها را می توان مجددا شارژ کرد و از آن روی دستگاه های الکترونیکی استفاده کرد.

استفاده از این باتری علاوه بر اینکه در دراز مدت به نفع مصرف کننده می باشد برای طبیعت هم مناسب تر است. زیرا نخاله های الکترونیکی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خطرناک برای طبیعت بسیار مضر هستند.

باتری قلمی آلکالاین نوع دیگری از این باتری قلمی می باشد که اگرچه قابلیت شارژ مجدد را ندارد اما به دلیل کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن و ظرفیت بالایی که دارد دارای طول عمر بالایی می باشد.

باتری قلمی معمولی یا سوپر هوی دیوتی (SUPER HEAVY DUTY) جزو باتری قلمی ارزان به شمار می آید. علت این ارزانی کیفیت ساخت و مواد به کار رونده در آن می باشد. این باتری هم مثل مدل آلکالاین قابل شارژ نمی باشد و نسبت به آن طول عمر کمتری دارد.

باتری نیم قلمی AAA

باتری نیم قلمی که طبق تعاریف سازمان استاندارد با علامت اختصاری AAA نشان داده می شود یکی دیگر از باتری های شناخته شده و پر فروش می باشد که در زندگی همه ی ما نقش ایفا کرده است. امروزه از باتری نیم قلمی به دلیل سایز کوچکی که دارد استفاده بیشتری نسبت به باتری قلمی می شود.

باتری نیم قلمی

باطری نیم قلمی هم از سه نوع باتری نیم قلمی معمولی، باتری نیم قلمی آلکالاین و باطری نیم قلمی شارژی تشکیل می گردد. باتری نیم قلمی معمولی روی وسایلی مثل کنترل تلویزیون استفاده می شود. باتری نیم قلمی آلکالاین روی وسایلی مثل دوربین دیجیتال و باتری نیم قلم شارژی روی دستگاه هایی مثل تلفن بی سیم به کار گرفته می شود.

نکاتی که در مورد باتری ها باید بدانیم

اگر از لحاظ قیمت بخواهیم این سه مدل را به ترتیب بیان کنیم باید گفت قیمت باتری نیم قلمی شارژی بیشتر از مدل های دیگر و قیمت باتری نیم قلمی معمولی کمتر از دو مدل دیگر است.

فروشگاه کلیتک عامل پخش اصلی انواع باتری در سطح کشور می باشد. برای مشاهده محصولات این فروشگاه هم می توانید نام این مجموعه را در گوگل سرچ نمایید و هم می توانید از طریق شماره 09386838327 با کارشناسان فروش این شرکت در ارتباط باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top