تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/18 - 03:14
کد خبر: 431820

گرانی‌های اخیر از نگاه تشکل‌های دانشجویی؛

۶ مطالبه تشکل‌های دانشجویی درباره حذف ارز ترجیحی

۶ مطالبه تشکل‌های دانشجویی درباره حذف ارز ترجیحی

این‌گونه بیان می‌شود که از عمده دلایل حذف این ارز، از بین بردن فساد و رانت‌ ناشی از این سیاست می‌باشد. در این رابطه سوال این است که چرا مردم باید به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌های مسئول در مبارزه با مفاسد به وجود آمده فشار اقتصادی را تحمل کنند؟ چرا به جای تعقیب فاسدان و رانت‌خواران، قصد انتقام‌گیری از مردم، به ویژه مستضعفین را دارید؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قریب به یک هفته از افزایش قیمت کالاهای فرآوری‌شده از آرد صنعتی می‌گذرد و در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت اقلامی مانند ماکارونی، نان‌های فانتزی و دیگر اقلام آردی در مراکز خرید بودیم. البته وزارت صمت هم به طور رسمی با توجه به افزایش قیمت آرد، قیمت‌های جدید کالاهای درگیر با این ماده اولیه را اعلام کرده که نشان از افزایش قیمت آنها دارد. این اتفاق باعث واکنش منفی افکار عمومی شد و به نظر می‌رسد شایسته بود دولت پیش از سیاست درست اصلاح ارز ترجیحی، یارانه حمایتی نقدی را به مردم پرداخت می‌کرد.

دولت سیزدهم باهدف اصلاحات اقتصادی درنظر دارد تا طرحی را که می‌بایست پیش‌ازاین اجرا و اصلاح می‌شد، کلید بزند. یکی از این اصلاحات مهم اقتصادی آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است تا حذف سود برای دلالان این حوزه محقق شود.  با عنوان آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم تصویری با عنوان کارت یارانه‌ نان در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است که صحت ندارد. این تصویر از سوی رسانه‌های معاند و باهدف تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور دنبال شده است.

تشکل های دانشجویی نیز از ابتدای زمزمه های حذف ارز ترجیحی در واکنش ها و نامه های مختلف به دولت و مسئولین مواضع خود را اعلام کردند. از این رو در ادامه 6 مطالبه تشکل های دانشجویی را درخصوص حذف ارز ترجیحی که تاکنون به شکل های مختلف اعلام شدند را می خوانید:

1- مردم اقناع شوند: مسئولین از تصمیمات اقتصادی شوک آور و بدون اقناع مردم پرهیز کنید! همان‌گونه که رئیس جمهور در بیان و عمل شعار دولت مردمی را برای خود برگزیده اند، مردم اصلی‌ترین جایگاه را در نظام اسلامی دارند پس دولت سیزدهم نمی‌تواند هیچ طرح و تصمیم بزرگی را بدون مشارکت مردم به درستی اتخاذ کرده و به نتیجه برساند، اگر معتقدیم هدف از همه‌ اصلاحات اقتصادی، برقراری عدالت‌اجتماعی و اصلاح امور مردم است، لازم است که در مورد این اصلاحات به درستی با مردم صحبت شده و مردم در مورد مسائل اقناع شوند. تبعات عدم اطلاع رسانی درست دولت در مورد اصلاح یارانه‌ها و خصوصا یارانه ارز ترجیحی باعث شده، در کنار به هم ریختن بازار کالاهای مرتبط با آرد، بازار روغن و قند و شکر نیز به هم ریخته و به یک باره این کالاها کمیاب یا نایاب شده که سیگنالی بسیار نگران کننده‌ در درون خود دارد.

2- هزینه حذف ارز ترجیحی بیشتر از فواید آن است: در شرایط فعلی هزینه حذف ارز ترجیحی بیشتر از فواید آن خواهد بود؛ چرا که در قدم اول جایگزینی یارانه نقدی با وجود تورم بالا، تاثیر عینی و عملی بر معیشت مردم نخواهد داشت و به سرعت ارزش خود را از دست خواهد داد. از طرفی میزان تورم ناشی از این سیاست که توسط دولت پیش بینی شده، با واقعیت‌های کارشناسی موجود متفاوت است و بیش از برآوردهای موجود خواهد بود، مضاف بر اینکه علاوه بر تورم عمومی، گرانی ناشی از اجرای این طرح مستقیما و به صورت جهشی بر روی کالاهای سفره مردم اثرخواهد گذاشت و به گواه گزارش های مراکز دولتی، قیمت برخی از آنها را دو تا سه برابر خواهد کرد.

3- فشار به مردم برای مبارزه با فساد: این‌گونه بیان می‌شود که از عمده دلایل حذف این ارز، از بین بردن فساد و رانت‌ ناشی از این سیاست می‌باشد. در این رابطه سوال این است که چرا مردم باید به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌های مسئول در مبارزه با مفاسد به وجود آمده فشار اقتصادی را تحمل کنند؟ چرا به جای تعقیب فاسدان و رانت‌خواران، قصد انتقام‌گیری از مردم، به ویژه مستضعفین را دارید؟

4- ضدانقلاب در کمین آشوب هستند: جامعه آمادگی لازم برای این میزان افزایش قیمت‌های یکباره با این سطح از بی‌برنامگی در اجرا را ندارد. بهم‌ریختگی بازارها در چند هفتهٔ اخیر و خصوصا تصمیم شوک‌آور وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش چندبرابری قیمت آرد صنف و صنعت، می‌تواند تبعات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال خود داشته باشد خصوصا امروز که رسانه‌های ضد انقلاب و ضدمردمی در کمین نشسته‌اند تا کشور را به آشوب بکشند و از ثمرهٔ آشوب‌ها کشور و مردم مستضعف را بیشتر تحت فشار تحریم‌ها قرار دهند.

5- فشار آمریکا برای توافق موقت: آقای رئیسی حتما از وضعیت مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ و همچنین فشارهای آمریکا بر روی صرافی‌های اماراتی جهت ایجاد تلاطم در بازار ارز داخلی ایران مطلع هستید. سوال ما در این رابطه از شما این است که آیا گمان نمی‌کنید تلاطمات اجتماعی احتمالی ناشی از حذف این ارز و افزایش قیمت کالاهای اساسی لاجرم منجر به تضعیف موضع ایران و افزایش فشار آمریکا برای وصول به توافق موقت خواهد شد؟ فکر نمی‌کنید که بهتر است کمی در این رابطه تامل کنید؟

6- اصلاح نظام بانکی: مسئله دیگر این است که اگر هدف از حذف ارز ترجیحی، کنترل و کاهش تورم است؛ چرا گام اول مبارزه با تورم از کاهش سفره آحاد مردم شروع شده است؟ حال آن‌که تجربه دولت آقای روحانی نشان داد که این اقدام بدون اصلاح وضعیت نظام بانکی منجر به کنترل تورم نخواهد شد. بهتر است به جای کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت کالاهای اساسی به سراغ اصلاح نظام بانکی بروید.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top