تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/02/19 - 08:16
کد خبر: 431945

علت اصلی از کارافتادگی کلیه‌ها چیست؟

سرپرستار بخش دیالیز مجتمع هلال ایران، از دیابت به عنوان علت اصلی از کارافتادگی کلیه ها نام برد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حسن خطیرکوهی، با اشاره به پذیرش بیماران در دو نوبت صبح و عصر در بخش همودیالیز مجتمع هلال ایران، گفت: روزانه ۱۸ تخت در بخش زنان و ۲۰ تخت در بخش مردان آماده پذیرش بیماران است و در مجموع ۱۴۵ بیمار در این مجتمع دیالیز می‌شوند.

وی، بی اشتهایی، ورم شدید اندام‌ها، تهوع و استفراغ، پوست تیره و عدم تعادل را مهم‌ترین علائم اختلال در فعالیت کلیه‌ها دانست.

خطیرکوهی با بیان اینکه نزدیک به ۶۵ درصد از بیماران دیالیزی ایران به دیابت مبتلا هستند، ادامه داد: خیلی از افراد به خاطر قند خون بالا، کلیه خود را از دست می‌دهند و به مرحله‌ای می رسند که کارکرد کلیه نهایتاً ۱۰ درصد است. در این مرحله، مریض هفته‌ای ۳ جلسه به مدت ۴ ساعت دیالیز می‌شود تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد. البته او دیگر نمی‌تواند مانند افراد عادی زندگی کند. از طرفی بیماری که دیالیز می‌شود، باید علاوه بر متخصص کلیه، تحت نظر متخصص قلب، تغذیه و غدد هم باشد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از بیماران دیالیزی گفت: خوشبختانه حمایت خوبی از بیماران دیالیزی صورت می‌گیرد. به طور مثال هر جلسه دیالیز در یک مجتمع آزاد، حداقل بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان هزینه دارد در صورتی که در مراکز دولتی همین خدمات با استفاده از بیمه تأمین اجتماعی و سلامت، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

خطیرکوهی افزود: مجتمع دارو درمانی هلال هم مریض را به چشم یکی از اعضای خانواده خود می‌بیند. در خیلی از مراکز فقط بیمار را دیالیز می‌کنند و کاری به ادامه زندگی او ندارند. اما در این مجتمع دائماً وضعیت بیمار بررسی می‌شود. همچنین این مرکز برای حمایت از بیماران دیالیزی از ارگان‌های مختلفی کمک گرفته است. بسیاری از خیران و حتی پزشکان مجموعه در حمایت از بیماران سهیم بوده و هستند. به عنوان مثال، وقتی برای یک بیمار دیالیزی مشکل چشم پیش می‌آید، چشم پزشکان مجتمع بیمار را رایگان ویزیت و عمل می‌کنند. این همدلی در تمامی بخش‌های این مجتمع وجود دارد.

سرپرستار بخش دیالیز مجتمع هلال ایران با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا بر پیشگیری متمرکز هستند، تصریح کرد: پیشگیری هزینه سنگینی ندارد و فقط نیازمند آموزش است اما هزینه‌های درمان آن هم در دورانی که وارد کردن یک دستگاه همودیالیز به شدت سخت است، سنگین و طاقت فرسا است. البته خوشبختانه صافی و سوزن و چند قطعه دیگر مطابق با استانداردهای یک شرکت آلمانی در ایران تولید می‌شود اما در وارد کردن خود دستگاه همودیالیز با محدودیت مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: باید علائم را جدی بگیریم. اگر یک نفر مشکل مادرزادی دارد نباید به حال خود رها شود؛ همچنین اگر قند خون افراد کنترل نشود، چشم و کلیه آنها را از کار می‌اندازد. باید امور افراد و به ویژه بیماران پیگیری شود. به همین منظور بخش دیالیز در صورت وقوع بلایای طبیعی، پیدایش کرونا، تعطیلی‌های خاص و غیره هم فعال است زیرا اگر بیمار یک یا دو جلسه دیالیز نشود، با مشکلات جدی از جمله خونریزی معده مواجه خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top