تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/25 - 14:13
کد خبر: 432547

انتشار به مناسبت نمایشگاه کتاب؛

معرفی ۵ کتاب برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

معرفی ۵ کتاب برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

اطرافش از رنج و صبر است. روایت­هایی که باز زبانی شاعرانه بیان می­شوند و مخاطب را به ادامۀ مطالعه مشتاق می­کنند. طریقی با انتشار این اثر چیره­دستی خود را در روایت­پردازی به خوبی نشان داده­است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر شما هم از جمله عاشقان کتاب باشید، تقریبا هیچ‌چیز به اندازه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برایتان جذاب نیست. رویدادی فرهنگی که هر سال در اردیبهشت برگزار می‌شود و عاشقان کتاب را از سراسر ایران به سمت خود می‌کشد. در این مطلب قصد داریم به معرفی کتاب بپردازیم و در انتخاب کتاب به شما کمک کنیم.

در نظر داشته باشید که کتاب‌های خوب، بسیار زیاد هستند و بدون شک ما در معرفی کتاب برای نمایشگاه کتاب نمی‌توانیم همه‌ی کتاب‌های خوب و مهم را معرفی کنیم اما ویژگی مشترک کتاب­های این لیست پیشنهادی خوشخوان و روان­ بودن آن­ها است.

در حقیقت، بسیاری از افراد ترجیح می­دهند؛ در این ایام اوقاتشان را با خواندن کتاب سپری کنند. اگر شما هم جزو این دستۀ هستید؛ شاید این یادداشت به دردتان بخورد و کتاب موردعلاقۀ خود را از میان این پنج کتابی که به شما معرفی می­کنیم بیابید.

ساجی:

اولین کتاب از لیست پیشنهادی ما به «ساجی» اختصاص دارد. ساجی که به قلم «بهناز ضرابی­زاده» به نگارش درآمده است؛ راوی خاطرات خانم نسرین باقرزاده، همسر شهید بهمن باقری است از سال­های اشغال خرمشهر. کتابی که با زبانی سلیس و روان با زاویه­دید اول شخص، به روایت خاطرات خانم باقرزاده می­پردازد.

ساجی روایت روزهای خون و آوارگی خرمشهر است. روایت تنهایی همسران رزندمندگان در بمباران­های آبادان. با این همهه از زندگی لبریز است.

در واقع آنچه در ساجی قابل توجه است توصیفات ناب از فضای خاطرات است. توصیف به اندازه و دقیق در کنار فضاسازی هنرمندانه برگ برندۀ کتاب است. ساجی به مدد توصیف­هایش بوی زندگی می­دهد. روایت­های این کتاب در بحبوحۀ جنگ و ویرانی خواننده را به زندگی امیدوار می­کند.

اثریا:

اثریا یک روایت بدون سانسور از جنگ سوریه است. داستان چند جوان ایرانی که برای آزادسازی منطقه­ای در سوریه به نام «اثریا» با داعشی­ها می­جنگند. «اثریا» رمانی کم­حجم است که از زبان یکی از رزمندگان و به صورت محاوره روایت می­شود و به شرح ماوقع می­پردازد.

ما در اثریا با خوانش جدیدی از جنگ روبه­رو می­شویم که خاص و مقتضای نسل امروز است. زبان شخصیت­ها و ادبیاتی که به کار می­برند و ابزاری که در جنگ از آن بهره می­گیرند؛ شباهتی به ابزار و ادبیات دفاع مقدس ندارد. و همین تفاوت­ها در کنار آرمانی مشترک، از مهم­ترین عوامل جذابیت کتاب است.

«نیما اکبرخانی»، نویسندۀ اثریا، در روایت پردازی داستانش به هیچ وجه به ورطۀ افراط نمی­افتد و در همان 120 صفحه سعی می­کند از پس شخصیت­هایی که خلق کرده بربیاید.

«اثریا» یک نمونۀ خوب از آثار ضد جنگ است.

آبنبات هل دار:

اگر می­خواهید در این ایام کمی از کتاب­های سنگین و چالشی فارغ شوید و یا در زمان فراغت از درس و مکتب اوقات شادی را سپری کنید؛ «آبنبات هل­دار» گزینۀ کتابی مناسبی برای این شادی است.

«آبنبات هل­دار» اولین کتاب از مجموعۀ آبنبات­ها است به نویسندگی «مهرداد صدقی» است؛ که در 411 صفحه از انتشارات «سورۀ مهر» منتشر شده.

این کتاب ماجراهایی طنز از سال­های جنگ است که از زبان پسری ده یازده ساله روایت می­شود. کتاب از چندین روایت جدا تشکیل شده که در مجموع به هم مرتبط هستند.

طنز کلام نویسنده از مهم­ترین علل جذابیت کتاب است. در حقیقت ماجراهای «آبنبات هل­دار» به واسطۀ استفادۀ مناسب از طنز کلام و موقعیت لحظات شیرینی را برای خواننده رقم می­زند.

وقایع «آبنبات هل­دار» در بجنورد می­گذرد و از همین حیث دیالوگ­های بین شخصیت­ها با لهجۀ بجنوردی بیان می­شود که همین بر جذابیت­های کتاب افزوده است.

ماتی­ خان:

«ماتی­خان» حکایت مردمان ایل ترکمن است که در برابر حکومت رضاخان ایستادگی کردند و زیر یوغ ستم نرفتند.

این کتاب که «عبدالرحمن اونق» نویسندۀ آن است؛ با زبانی روان داستان قبیلۀ ترکمنی را روایت می­کند که در زمان فرمان کشف حجاب رضاخان در مقابل این دستور ایستادند و به مبارزه با نظمیه­ها تن دادند.

ماتی­خان شخصیت محوری داستان است ریش­سفید قبیله است و داستان حول محور او می­گردد.

زبان سادۀ نویسنده در پردازش روایت از بارزترین ویژگی­های کتاب است. نویسنده با انتخاب زاویه­دید دانای کل به سیاق نویسندگان کلاسیک روایت را پردازش کرده است و حاصل آن داستانی روان و بی­ادعاست که مخاطب از خواندن آن لذت می­برد.

توصیفات نویسنده از ترکمن­صحرا و آداب و رسوم مردم ترکمن از دیگر جذابیت­های کتاب است.

در نهایت با اغماض از ابهام در زمان روایی اثر می­توان نمرۀ قابل­قبولی به این کتاب داد و آن را در لیست مطالعۀ نوروزی گنجاند.

رنجین­‌کمان:

«رنجین­ کمان» تازه­ترین اثر غلامرضا طریقی، شاعر غزل­سرای معاصر، است که به زبان نثر نوشته شده است. این کتاب که به بیست­و­پنج روایت از عشق و رنج و شکیبایی اختصاص دارد به تازگی از انتشارات جام­جم منتشر شده و به چاپ دوم رسیده است.

غلامرضا طریقی در این کتاب به بازتعریف ماجراهایی می­پردازد که بخشی از تجربۀ زیستۀ خود و آدم­های

اطرافش از رنج و صبر است. روایت­هایی که باز زبانی شاعرانه بیان می­شوند و مخاطب را به ادامۀ مطالعه مشتاق می­کنند. طریقی با انتشار این اثر چیره­دستی خود را در روایت­پردازی به خوبی نشان داده­است.

«رنجین­کمان» به دلیل حجم مناسب و بخش­بندی­بودنش مناسب مطالعه در ایام نوروز و سرشلوغی­های دیدوبازدید است.

گزارش از لادن عظیمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top