تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/02/27 - 15:53
کد خبر: 432762

نحوه صحیح مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده چگونه است؟

نحوه صحیح مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده چگونه است؟

وقتی از بریس استفاده می‌کنید؛ تجمع آلودگی روی دندان‌های خود را به راحتی نمی‌بینید. برای جلوگیری از اینکه پلاک و ذرات غذا، مدت طولانی روی دندان‌ها باقی بماند؛ بعد از هر وعده غذا دندان‌هایتان را مسواک بزنید. البته افرادی که برای دندان‌های سفید و مرواریدی خود ارزش زیادی قائل هستند؛ بعد از هر میان وعده نیز مسواک می‌زنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، شما بسیار به دندان‌های خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید لبخندی زیبا و دلنشین با دندان‌هایی مرتب داشته باشید؛ به همین دلیل است که روی دندان‌های خود، بریس نصب می‌کنید. اکنون شما برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌های خود که روی آن‌ها ‍‍‍پوشیده از براکت، سیم و قطعات دیگر بریس‌ها می‌باشد؛ با چالش روبه رو هستید. این کار را باید چگونه انجام دهید؟ یادگیری نحوه مسواک زدن دندان‌ها با وجود داشتن بریس، نیاز به کمی تمرین دارد؛ اما قطعا انجام دادن درست آن ارزش صرف وقت را دارد.

نحوه مسواک زدن دندان‌ها با وجود داشتن بریس

نحوه صحیح مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده چگونه است؟

پلاک یک لایه نازک و چسبناک است که پیوسته توسط باکتری‌ها بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. با مسواک زدن صحیح می‌توانید پلاک‌ها را از روی دندان‌ها پاک کنید؛ اما اگر پلاکی روی دندان باقی بماند تبدیل به تارت می‌شود؛ که ماده‌ای زردرنگ و سخت است؛ که دندان‌ها را لکه‌ می‌کند و فقط یک متخصص دندان‌پزشک قادر است آن‌ها را پاک کند. متأسفانه، نصب بریس‌ بر روی دندان‌ها می‌تواند حذف پلاک و ذرات غذا را سخت‌تر کند؛ زیرا بریس‌ها جا‌های زیادی برای پنهان شدن پلاک و ذرات غذایی دارند. اما این بدان معنا نیست که نتوانیم آن‌ها را پاک کنیم. اگر از بریس استفاده می‌کنید؛ فقط لازم است کمی از دندان‌های خود بیشتر مراقبت کنید و مطمئن شوید که هر روز صبح و شب دندان‌های خود را کاملا تمیز می‌کنید. برای مراقبت از دندان‌های خود نکات زیر را رعایت نمایید.

هر روز این کار را انجام دهید.

وقتی از بریس استفاده می‌کنید؛ تجمع آلودگی روی دندان‌های خود را به راحتی نمی‌بینید. برای جلوگیری از اینکه پلاک و ذرات غذا، مدت طولانی روی دندان‌ها باقی بماند؛ بعد از هر وعده غذا دندان‌هایتان را مسواک بزنید. البته افرادی که برای دندان‌های سفید و مرواریدی خود ارزش زیادی قائل هستند؛ بعد از هر میان وعده نیز مسواک می‌زنند.

وسایل مراقبت از دندان را آماده کنید.

وقتی همه‌ی چیزهایی که برای انجام دادن یک کار لازم دارید؛ در دسترس شما باشد؛ انجام دادن بهتر آن کار آسان‌تر است. هنگامی‌که برای مسواک زدن آماده می‌شوید؛ مطمئن شوید که به وسایل زیر دسترسی دارید:

با مسواک زدن قسمت خارجی دندان های خود شروع کنید.

نحوه صحیح مسواک زدن دندان‌های ارتودنسی شده چگونه است؟

این قسمت جلوی دندان شماست که هنگام لبخند زدن دیده می‌شود. فراموش نکنید که پلاک‌های موجود درقسمتی از دندان خود را که نزدیک به خط لثه است؛ پاک کنید.

  • از قسمت خارجی دندان های پایینی خود شروع کنید. دندان‌های بالا و پایین را روی هم قرار دهید. مسواک را به سمت جلو و عقب روی دندان های خود بکشید؛ سپس مسواک را به آرامی روی دندان های پایینی خود حرکت دهید. مطمئن شوید که تمام دندان‌ها را تا دندان‌های آسیاب کاملا تمیز کرده‌اید. باقی مانده خمیردندان را تف کنید.
  • حالا قسمت خارجی دندان های بالایی خود را مسواک بزنید. در حالی که دندان هایتان را روی هم نگه داشته‌اید؛ به آرامی با حرکات دایره ای مسواک بزنید. اطمینان حاصل کنید که مسواک را روی تمام دندان‌های جلویی خود می‌کشید و سمت بیرونی دندان های آسیاب خود نیز مسواک بزنید. اگر کمی دهان خود را باز کنید، رسیدن مسواک به انتهای دهان آسان تر می‌شود.
  • اگر از مسواک معمولی استفاده می‌کنید؛ بهتر است مسواک را هم به سمت خط لثه و هم به سمت بالای دندان‌هایتان کج کنید. این کار به جدا کردن ذرات غذایی که درست در بالا یا پایین براکت‌های شما چسبیده است، کمک می‌کند.
  • برای مسواک زدن روی بریس ها از حرکات دایره‌ای کوچک استفاده کنید. حداقل 25 تا 30 ثانیه روی هر براکت وقت بگذارید. همچنین می توانید از مسواک بین دندانی خود برای مسواک زدن بالای براکت‌ها استفاده کنید. بیشتر براکت ها سوراخ هایی در خود دارند (بسیار سخت دیده می‌شوند) بنابراین سعی کنید مسواک بین دندانی را به سمت پایین در هر براکت بچرخانید.

قسمت داخلی دندان های خود را مسواک بزنید.

مسواک را به جلو و عقب، بالا و پایین و سپس با حرکات دایره‌ای در داخل دندان‌های بالا و پایین خود حرکت دهید. وقتی بریس دارید، معمولا مسواک زدن قسمت داخلی دندان‌ها راحت‌تر است؛ زیرا بریس در آنجا نیست.

تاج دندان های خود را مسواک بزنید.

مسواک خود را عمود بر فواصل بین دندان هایتان نگه دارید. مسواک را به جلو و عقب بکشید و همچنین از حرکات دایره‌ای استفاده کنید. این کار به تمیز کردن شکاف‌هایی که ممکن است؛ پلاک و ذرات غذا را در خود جای دهند کمک می‌کند.

روی نواحی دیگر دهان خود را نیز تمرکز کنید.

دهان شما پر از میکروب ها و پلاک هایی است که موجب التهاب لثه می‌شوند. همچنین باید لثه ها، داخل دهان و زبان خود را نیز مسواک زده و ماساژ دهید. در صورت لزوم قبل از شروع تف کنید.

  • با استفاده از مسواک، به آرامی لثه‌های بالا و پایین خود را تمیز کنید. با ملایمت و در جهت عمود بر براکت‌ها مسواک بزنید.
  • پس از این کار، مسواک را 180 درجه بچرخانید تا رو به داخل گونه شما قرار بگیرد. مسواک زدن داخل گونه سخت‌تر است. اگر این کار برای شما سخت است صورت خود را با دست نگه دارید. پس از آن تف کنید.
  • مسواک را به سمت پایین بچرخانید و لثه‌ها و زبان را با مسواک تمیز کنید. زیر زبان و سقف دهان خود را با مسواک تمیز کنید.
  • در نهایت زبان خود را بیرون بیاورید و آن را با مسواک تمیز کنید. هنگام انجام این کار حتما از طریق دهان تنفس کنید؛ در غیر این صورت دچار حالت تهوع می‌شوید. تف کنید و دهان و مسواک خود را بشوئید.

با حوصله باشید.

هنگامی که بریس دارید، بسیار مهم است که وقت کافی بگذارید و تمام سطوح بریس ها و دندان های خود را به طور کامل مسواک بزنید. متخصصان می‌گویند که شما باید حداقل دو دقیقه را به طور فعال به مسواک زدن دندان‌های خود اختصاص دهید؛ اما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد، به خصوص زمانی که اولین بار است که پس از نصب بریس، مسواک می‌زنید. اگر به دلیل وجود سیم‌ها و براکت‌ها در رسیدن به تمام سطوح دندان‌هایتان مشکل دارید، پس از مسواک زدن معمولی از مسواک پروکسا استفاده کنید. اندازه کوچک و انعطاف پذیری آن به شما کمک می کند زیر و اطراف بریس های خود را تمیز کنید.

نخ دندان

کشیدن نخ دندان با وجود براکت‌ها و سیم‌های متصل به دندان‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد؛ اما گام مهمی در رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر از نخ دندان استفاده می‌کنید، از نخ‌ بند برای مانور دادن نخ در اطراف بریس‌های خود استفاده نمائید. همیشه نخ دندان را با ملایمت در بین دندان‌ها و لثه‌ها حرکت دهید. همچنین، می‌توانید از نخ دندان برای تمیز کردن نقاط تنگ بین دندان‌هایتان استفاده کنید.

دهان را دوباره با آب بشوئید.

پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، وقت آن است که دهان خود را با یک دهانشویه مناسب برای دندان های دارای ارتودنسی بشوئید. این کار به از بین بردن میکروب ها کمک می‌کند، ذرات باقی مانده غذا را از بین می‌برد و نفس شما را خوشبو می‌نماید.

تمیزی دندان‌ها را چک کنید.

قبل از اینکه مسواک را کنار بگذارید؛ چند دقیقه در آینه نگاه کنید و کار خود را بررسی نمائید. این مرحله می‌تواند به شما کمک کند تا مسواک زدن خود را ارزیابی نموده و تعیین کنید که آیا نیاز به اصلاح روش مسواک زدن خود دارید یا خیر. وقتی از نتیجه کار خود راضی بودید؛ کش‌ها و وسایل ارتودنسی متحرک را تعویض کنید و همه ابزارهای خود را به جای مناسب خود برگردانید.

مسواک مخصوصی برای خود انتخاب کنید.

اگرچه یک مسواک معمولی نیز می‌تواند دندان‌های شما را تمیز کند؛ اما یک مسواک مخصوص ارتودنسی، برای تمیز کردن اطراف بریس‌ها طراحی شده‌است؛ که به شما این امکان را می‌دهد که فشار مناسبی را اعمال کنید و سر آن در همه‌ جهات داخل دهان به راحتی حرکت می‌کند. استفاده از این مسواک‌ها دندان‌های شما را به طور موثری تمیز می‌کند و در وقت شما صرفه جویی می‌نماید.

  • از یک مسواک بین دندانی با سر و برس زاویه دار استفاده کنید که بتواند در اطراف بریس های شما حرکت کند.
  • اگر یک مسواک معمولی برقی یا صوتی انتخاب می‌کنید، بدانید که حرکت دادن مسواک به اندازه کافی در دهان با وجود بریس ها می‌تواند بسیار دشوار باشد. همچنین احتمالاً موهای برس مسواک خیلی سریع‌تر از بین می‌روند زیرا اغلب در بریس‌های شما گیر می‌کنند.
  • اگر از یک مسواک معمولی استفاده می‌کنید، باید دندان‌هایتان را با زاویه‌ای به سمت بالا و پایین مسواک بزنید تا بریس‌هایتان تمیز شود.
  • به خاطر داشته باشید که مکان‌های زیادی در اطراف دندان‌های شما وجود دارد. نواحی بیرونی (نزدیک گونه و لب)، نواحی داخلی (روی زبان)، تاج دندان‌ها (بخشی از دندان‌های پایینی است که رو به دندان‌های بالا قرار می‌گیرد و زبان شما دائما با آن‌ها تماس دارد). همه نواحی داخل دهان باید تمیز شوند؛ بنابراین یک مسواک کوچک و انعطاف‌پذیر تهیه کنید تا به راحتی در داخل دهان حرکت کند.
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top