تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/03/01 - 12:05
کد خبر: 433073

تهران تایمز بررسی کرد؛

راهبردی و پر اهمیت بودن سفر «ابراهیم رئیسی» به عمان

راهبردی و پر اهمیت بودن سفر «ابراهیم رئیسی» به عمان

رئیس جمهور ایران روز دوشنبه به عمان سفر خواهد کرد و این در حالی است اهمیت این مسئله از نقطه نظر سیاسی و همچنین اقتصادی، بسیار استراتژیک تلقی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله امروز خود به بررسی سفر روز دوشنبه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به کشور عمان و ابعاد این مسئله پرداخت.

تهران تایمز در ادامه نوشت که ابراهیم رئیسی روز دوشنبه و در سفری یک روزه به عمان خواهد رفت و طی این دیدار اسناد متعدد همکاری در زمینه های مختلف منعقد خواهد شد.

سفر رئیسی به عمان از دید مقامات ایرانی، سفری راهبردی و مهم تلقی می شود. در همین رابطه، حسین نوش آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این سفر را راهبردی ارزیابی کرده است.

سفر رئیس جمهور ایران به عمان در راستای سیاست اولویت دادن به تقویت و گسترش روابط با همسایگان صورت می گیرد. رئیسی در زمان به دست گرفتن سکان دولت اعلام کرده بود که وی آنچه با عنوان سیاست همسایگی شناخته می‌شود را در اولویت قرار می‌دهد؛ سیاستی که بر تقویت روابط حسن همجواری با همه همسایگان و تقویت روابط با قدرت‌های شرقی و اروپا استوار است.

علی نجفی سفیر ایران در عمان نیز ضمن اشاره به این مطلب که سفر رئیس به این کشور تاییدی بر اولویت دادن به همسایگان در سیاست خارجی ایران است، در توییتی نوشت که گسترش روابط اقتصادی با عمان در اولویت دستور کار دیدار رئیسی قرار دارد.

وی همچنین طی مصاحبه ای در این رابطه با ایرنا، گفت: معتقدم رویکرد دولت برای توسعه همکاری با همسایگان، راهبردی درست و دقیق است. ایران در یک نقطه جغرافیایی بسیار مهم قرار گرفته، همسایگان زیادی دارد و اولویت همکاری با همسایگان می تواند ظرفیت های خوبی برای تقویت روابط جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل ایجاد کند.

همچنین جدای از مسائل اقتصادی، سفر رئیسی به عمان حائز اهمیتی دیپلماتیک و سیاسی است. این سفر در حالی صورت می گیرد که روند عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه موجب نگرانی تهران شده است. شاید به همین دلیل است که نوش آبادی این سفر را راهبردی قلمداد کرده است.

نوش آبادی همچنین در این باره گفت که این سفر می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه روابط و گسترش روابط ایران در جنوب خلیج فارس و دریای عمان داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی از دولت های عربی افزود: ما از عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی و رژیم نامشروع و غاصب صهیونیستی به شدت انتقاد می کنیم و از طریق روابط حسنه و احترام متقابل با کشورهای همسایه، سعی می کنیم آنها را بی نیاز از روابط با کشورهای فرامنطقه ای کنیم.

این رژیم جعلی هیچ سنخیتی با فرهنگ، تاریخ و تمدن منطقه ندارد. تقویت این روابط [میان ایران و کشورهای عربی] موجب کاسته شدن حضور رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد شد. ما باید کشورهای همسایه را متقاعد کنیم که برای برقراری صلح و ثبات در منطقه روابط خود با کشورهای اسلامی را در اولویت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در منطقه حضور دارند و با نیات شوم و فتنه انگیز خود به دنبال توسعه نامشروع هستند. رهبران برخی از کشورهای عربی باید بدانند که باید به کشورهای اسلامی همسایه اعتماد کنند و به کشورهای فرامنطقه‌ای که باعث بی‌ثباتی و ناامنی می‌شوند، نیازی ندارند.

همچنین سفیر ایران در عمان به اشاره به نقش مسقط در مذاکرات میان تهران و ریاض، گفت: نقش عمان همواره موثر و مهم تلقی ‌شده است، اما در حال حاضر مذاکرات ایران و عربستان سعودی در چارچوب بغداد در حال پیگیری است.

وی افزود که عمان در مقاطع مختلف تلاش کرده است تا به حل مشکلات و مسائل مختلف کمک کند و جمهوری اسلامی ایران از چنین نقش سازنده ای در راستای سیاست اصولی خود برای کمک به تحکیم صلح و امنیت در سطح بین المللی استقبال می کند. سفیر ایران همچنین گفت که کشورهای منطقه باید مسائل را از طریق گفتگو بین خود حل و فصل کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top