تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/03/01 - 15:13
کد خبر: 433103

زنان باردار باید از چه خدمات پزشکی دوری کنند؟

زنان باردار باید از چه خدمات پزشکی دوری کنند؟

داروها و مکمل‌های تجویزی و یا بدون نیاز به نسخه (OTC) مهم‌ترین مواردی هستند که در طول دوران بارداری باید از مصرفشان اجتناب کرد. چون جنین از خون شما تغذیه می‌کند، داروهایی که وارد خون شما می‌شوند از جفت عبور می‌کنند و تأثیراتی بر سلامت جنین خواهند داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بارداری دورانی بسیار دوست‌داشتنی است و نیازمند ازخودگذشتگی‌های زیادی می‌باشد. چون در طول این 9ماه شما مسئول زندگی یک انسان دیگر هم هستید، باید خیلی محتاطانه رفتار کنید تا خودتان و این موجود کوچک سالم بمانید. چون قوانین درمان‌های پزشکی در طول بارداری دائماً تغییر می‌کنند، خیلی دشوار است که بدانید وقتی بیمارید باید چه کار کنید.

دارو

داروها و مکمل‌های تجویزی و یا بدون نیاز به نسخه (OTC) مهم‌ترین مواردی هستند که در طول دوران بارداری باید از مصرفشان اجتناب کرد. چون جنین از خون شما تغذیه می‌کند، داروهایی که وارد خون شما می‌شوند از جفت عبور می‌کنند و تأثیراتی بر سلامت جنین خواهند داشت. مصرف هیچ دارویی در دوران بارداری 100% بی‌خطر نیست، اما برخی از آن‌ها ضروری هستند و ایمن‌تر از داروهای دیگرند.

داروهای تجویزی برای آکنه: پرخطر

داروهای تجویزی برای درمان آکنه مانند ایزوترتینوئین و اسپیرونولاکتون، باعث نقایص مادرزادی جدی خواهند شد؛ پس اگر این داروها را مصرف می‌کنید، در زمان بارداری فوراً مصرفشان را قطع کنید. برای کنترل آکنه در دوران بارداری با متخصص پوست یا متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): پرخطر

زنان باردار باید از چه خدمات پزشکی دوری کنند؟

تأثیر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن طی تحقیقات بسیاری بررسی شده است و این داروها باعث نقایص مادرزادی و آسیب به اندام داخلی بدن جنین می‌شود که احتمال این خطر در سه ماهه‌ی نخست بارداری بیشتر خواهد بود.

بعد از این دوره، به‌مدت کوتاهی (تا 32هفته) می‌توان از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) استفاده کرد. اما بهتر است که با پزشکتان مشورت کنید. زنان باردار باید به جای داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، از استامینوفن به عنوان مسکن استفاده کنند چون عوارض کمتری دارد.

داروهای بدون نیاز به نسخه‌‌ی متداول: خطر متوسط

مصرف بسیاری از داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC)، در طول بارداری ایمن است اما بسیاری از آن‌ها هم اینگونه نیستند. مثلاً داروهای ضداسهال، ضداحتقان، آنتی‌هیستامین، اسپری‌های بینی و اکسپکتورانت ممکن است عوارضی داشته باشند. در طول دوران بارداری همیشه قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشکتان مشورت کنید.

آنتی‌بیوتیک‌ها: خطرناک

همه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها همانند داروهای ضدافسردگی خطراتی دارند و برخی از آن‌ها بیشتر از برخی دیگر باعث نقص‌های مادرزادی می‌شوند. معمولاً باید از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های دسته‌ی تتراسایکلین، اجتناب شود، اما آنتی‌بیوتیک‌هایی مانندپنی‌سیلین و اریترومایسین ایمن هستند (مخصوصاً اگر برای درمان عفونتی که برای جنین خطرناک است استفاده شوند).

زیبایی

زنان باردار باید از چه خدمات پزشکی دوری کنند؟

احتمالاً بارداری باعث شفافیت و زیبایی پوستتان شده و یا اینکه شما را بدقیافه کرده است. آیا می‌خواهید مانیکور یا پدیکور انجام دهید؟ مشکلی ندارد. اما برخی مراقبت‌ها و درمان‌های دیگر هستند که ممنوع‌اند.

تزریق بوتاکس و لایه‌برداری شیمیایی: پرخطر

وقتی از بوتاکس برای مقاصد زیبایی یا پزشکی استفاده می‌کنید، درواقع سمی را به خونتان تزریق کرده‌اید و در لایه‌برداری شیمیایی هم مواد شیمیایی لایه‌بردار مستقیماً روی پوستتان زده می‌شود.

چون باید در طول دوران بارداری از قرار گرفتن در معرض مواد سمی و شیمیایی اجتناب کنید، تزریق بوتاکس و لایه‌برداری شیمیایی را بعد از به دنیا آمدن فرزندتان انجام دهید.

درمان‌های زیبایی که با گرمای زیاد انجام می‌شوند: پرخطر

در دوران بارداری خیلی زود گرمازده خواهید شد. اگر دمای داخلی بدنتان مدت زیادی بالا باشد، باعث نقایصی در جنین خواهد شد. از درمان‌های زیبایی که نیازمند قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد یا متمرکز است، مانند: سولاریوم، درمان با سنگ داغ (هات استون)، پوشاندن بدن، سونا و اتاق بخار، اجتناب کنید. اگر می‌خواهید برنزه شوید از کرم‌های برنزه استفاده کنید.

از فناوری لیزر هم در طول دروان بارداری استفاده نکنید و لیزر رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه ها و متدهای مختلف را به پس از دوران بارداری موکول کنید. علاوه بر این وکس کردن و شیو کردن (اصلاح) موهای زائد در بارداری منعی ندارد اما بهتر است قبل از آن‌ها هم با پزشکتان مشورت کنید.

سفید کردن دندان: خطر متوسط

ایمنی مواد سفیدکننده در طول بارداری، بررسی نشده است؛ درنتیجه، اکثر دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که در این دوران، از انجام این کار در خانه یا به‌صورت تخصصی خودداری کنید. می‌توانید از خمیردندان سفیدکننده استفاده کنید، اما بهتر است با دندان‌پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که سفید کردن دندان خطری برای جنین نداشته باشد. همچنین فراموش نکنید که در همه شرایط از کلینیک دندانپزشکی که دارای دندانپزشکان متخصص و کارکنان مجرب است استفاده نمایید.

جراحی

اگر جراحی زن باردار می‌تواند به تعویق افتد، مانند جراحی‌های زیبایی، بهتر است مادر تا بعد از به دنیا آمدن بچه صبر کند. اما برخی جراحی‌ها ضروری هستند. مثلاً اگر متخصص زنان و زایمان متوجه وجود توده‌ای غیرعادی در رحم زن شود، مشکلی اورزانسی نخواهد بود اما نباید به تعویق افتد.

جراحی زیبایی غیرضروری: پرخطر

جراحی انتخابی غیرضروری، باید تا بعد از به دنیا آمدن بچه به تعویق افتد. جراحی‌های زیبایی مانند لیفت صورت و تزریق چربی ممنوع‌اند. جراحی‌های غیرضروری که آسیبی به مادر و جنین نمی‌زنند هم باید تا بعد از زایمان و برخی تا بعد از دوران شیردهی، به تعویق افتند.

آزمایشگاه و تصویربرداری: خطر متوسط

آزمایشات در طول بارداری

درصورت امکان باید در طول بارداری از تصویربرداری اشعه‌ی ایکس خودداری کنید ولی در دوران بارداری برای بررسی وضعیت عمومی مادر و جنین از آزمایش های متعددی استفاده خواهد شد. همچنین ممکن است از روش‌های دیگر تصویربرداری مانند اولتراسوند (سونوگرافی) استفاده کنند.

خطر پرتوهای اشعه‌ی ایکس به مرحله‌ی بارداری و میزان رسیدن این پرتوها به جنین بستگی دارد. اندکی خطر ابتلا به نقایص جسمی و روانی وجود دارد اما قرار گرفتن مداوم در معرض این اشعه‌ها، باعث آسیب به سلول‌های بدن خواهد شد و این امر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این امر دلیل استفاده‌ از کمترین میزان اشعه‌ی ایکس در تصویربرداری است. استفاده از اشعه‌ی ایکس در بارداری ممکن است باعث قرار گرفتن جنین در معرض پرتوها شده و باعث ابتلا به سرطان در دوران کودکی شود.

تصویربرداری اشعه‌ی ایکس دندان: خطر متوسط

حتماً به دندان‌پزشکتان بگویید که باردار هستید. اگر باید از دندان‌هایتان با اشعه‌ی ایکس عکس بگیرید، دندان‌پزشک تا بعد از زایمانتان صبر خواهد کرد. اگرچه اکثر تصویربرداری‌های اشعه‌ی ایکس از دندان، تأثیری بر ناحیه‌ی شکم و لگن نخواهند داشت.

آزمایشات رادیولوژی دیگر: بستگی دارد

حتماً اگر باردارید یا احتمال می‌دهید که باردار باشید به متخصص یا پزشکتان بگویید؛ چون برخی از کارها روی جنین تأثیر خواهد گذاشت. پزشک یا متخصص در صورتی که خطری نداشته باشد، برای شما از روش‌های رادیولوژی دیگر استفاده خواهد کرد. همچنین در زمان انجام رادیولوژی، اگر باردارید یا احتمال می‌دهید که باردار باشید، باید به کارکنان آن بخش اطلاع دهید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top